آموزش کاشت هسته مرکبات برای سبزه عید مرحله به مرحله (ویدیو)

کاشت هسته مرکبات برای سبزه عید
کاشت هسته مرکبات برای سبزه عید

نحوه کاشت مرکبات برای سبزه عید : کاشت سبزه عید و بخصوص گندم، ماش و عدس از مرسومات عید نوروز است، بطوریکه نمی‌توان از کاشت آن چشم‌ پوشی کرد میخوام بهتون به همراه ویدیو آموزشی نحوه کاشت این سبزه رو آموزش بدم. در قدیم‌ الیام مردم ایران رسم داشتند دانه‌ها و بذرهایی را بکارند و سر سفره هفت‌ سین در آغاز سال نو بگذارند و بدین ترتیب سبزینگی و زیبایی را به خانه‌های خو بیاورند. ما میخوایم به شما نحوه کاشت بذرهای پرتقال، نارنج، نارنگی و لیمو رو مرحله به مرحله آموزش بدیم تا بتونید بعد از عید درختچه های زیبا در خانه داشته باشید.

چرا باید از مرکبات برای سبزه عید استفاده کنیم؟

اخیراً دوستداران محیط زیست رو به کاشت مرکبات برای سبزه عید آورده‌اند که اتفاقاً بسیار هم زیبا و دوست‌داشتنی و متفاوت است.

سبزه‌ای متفاوت و زیبا که بعد از عید هم می‌توانید از آن استفاده‌ کنید و لذتش را ببرید. می‌دانید که سبزه عید بعد از حدود سیزده روز عید خراب شده و دور افکنده می‌شود. اما در مورد کاشت هسته مرکبات وضع فرق‌ می‌کند. بدین ترتیب از هدر رفتن این همه گندم و عدس و حبوبات هم جلوگیری می‌کنیم.

بنر گل من و تو
سبزه عید پرتقال
سبزه عید پرتقال

البته یک سری افراد که به محیط زیست علاقمندند این روش را می‌پسندند اما این روش به مذاق کسانی که فرهنگ و رسوم را دوست داشته و دلشان نمی‌خواهد فرهنگ و رسوم ایرانی از بین برود، با این نظر مخالفند. آنها معتقدند در هر کشوری معمولاً سعی بر زنده نگه‌ داشتن آداب و رسوم باستانی دارند، مصلاً در کشورهای دیگر هم کدو را برای جشنهای هالووین استفاده می‌کنند، اگر این کار را کنار بگذارند کم کم این سنن به دست فراموشی سپرده‌ خواهد شد.

در هر صورت بنظر کاشت این هسته‌ها فرصت خوبی برای استفاده از چیزهایی است که خیلی وقتها آنها را دور می‌ریزید. می‌توانید این نهال‌ها را بعدا به کسی هدیه دهید یا در باغ و باغچه بکارید.

زمان کاشت

شما میتونید 30 الی 40 روز مانده به عید اقدام به کاشت هسته مرکبات برای سبزه عید بکنید ولی بهتر هست که حتما پوست دانه ها را بکنید تا نتیجه سریعتری به دست بیارید.

طرز کاشت مرکبات برای سبزه عید:

برای این کار از هسته نارنج، پرتقال، نارنگی و لیمو می‌توان استفاده‌ کرد. سعی‌ کنید هسته‌های سالم‌تر و بزرگتر را انتخاب‌ کنید.

  • هسته‌ها را در آب انداخته و می‌گذاریم 24ساعت بماند.
  • بعد از این مدت پوست روی هسته را می‌کنیم. دقت‌کنید به دانه آسیب نزنید.
  • آنها را در آب بیندازید تا خشک نشوند.
  • بعد مرتب روی خاک گلدان بریزید. خاک سبکی انتخاب کنید تا دانه به راحتی جوانه بزند. خاک مناسب رشد خاک گلدان، پرلیت و کود گیاهیست.
  • زهکشی مناسب برای گلدان در نظر بگیرید.
  • فاصله دانه‌ها را جوری تنظیم کنید که نه کم باشد و نه زیاد و آنها را در عمق یک سانتی خاک بکارید. اگر برای سبزه عید می‌خواهید فاصله‌ها را کم بگذارید تا پرپشت شود.
  • به آنها آب دهید و رویش کیسه پلاستیکی کشیده، هر گاه لازم است برداشته آب دهید.
  • گلدان را در جایی آفتابگیر قرار دهید.
  • 14 تا 30 روز طول می‌کشد تا دانه‌ها جوانه زده و کم‌کم رشد کنند. بعد از سردرآوردن جوانه‌ها از خاک کیسه پلاستیکی را بردارید.
  • از ابیاری بیش از حد بپرهیزید تا ریشه‌ گیاه نپوسد.
  • بعد از دوسال می‌توانید این نهالها را به باغچه ببرید و آنجا بکارید. در فصل بهار این کار ممکن است. شاید تا زمان میوه‌دهی خیلی طول بکشد اما زیبا هستند.
مراحل کاشت مرکبات برای سبزه عید
مراحل کاشت مرکبات برای سبزه عید
ویدیو نحوه کاشت سبزه عید مرکبات

 

نکات لازم در مورد کاشت هسته مرکبات برای سبزه عید:

  • کندن پوست هسته مرکبات باعث می‌شود دانه ها زودتر جوانه بزنند.
  • خاک گلدان باید همیشه مرطوب باشد. (تا زمانی که دانه ها جوانه نزدن خاک را مرطوب نگهداری کنید البته از باتلاقی کردن خاک جدا خودداری کنید چون باعث پوسیدگی بذر و جوانه میشه)
  • مدت زمان رشد و جوانه زدن متفاوت است. پس صبر داشته‌ باشید.
  • برای خاک می‌توانید از مخلوط خاک گلدان، 60درصد کوکوپیت یا پیت ماس، 30درصد پرلیت و 10درصد پوکه صنعتی سبک برای کف گلدانتان استفاده‌ کنید.
نحوه کاشت سبزه مرکبات در خانه
نحوه کاشت سبزه مرکبات در خانه

می‌توانید این کار را در اواسط زمستان انجام داده تا روز سیزده‌ بدر نهالها بزرگ شوند و روز طبیعت آنها را بیرون برده و بکارید تا زمین زیباتری داشته‌باشیم. می‌توانید اگر باغچه ندارید آنها را به افرادی که باغ و باغچه دارند هدیه دهید و بدین ترتیب سهمی در زیبایی و حتی تولید داشته‌ باشید.

در اینجا با نحوه کاشت هسته مرکبات بریا سبزه عید آشنا شدید آیا از آموزش راضی هستید؟ شما تا الان تجربه کاشت چه نوع سبزه هایی رو برای عید داشتید؟ آیا از مرکبات استفاده کردید؟ حتما نظرات و تجربیات خودتون رو در بخش دیدگاه ها مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

زمان و نحوه کاشت سبزه عید نوروز؛ چطور سبزه‌ای زیبا و پرپشت بکاریم؟

آموزش کاشت پیاز در گلدان و باغچه مرحله به مرحله تصویری

آموزش کاشت شاهی در گلدان و خانه مرحله به مرحله