خاک بنفشه آفریقایی؛ بهترین خاک برای بنفشه آفریقایی

بهترین خاک بنفشه آفریقایی
بهترین خاک بنفشه آفریقایی

مناسب ترین خاک بنفشه آفریقایی چیست؟ خاک بنفشه افریقایی باید بسیار سبک با زهکشی بالا باشد، یکی از اصول مهمی که در نگهداری گیاهان باید مورد توجه قرار گیرد انتخاب نوع خاک است، عدم اهتمام به این اصل و‌ انتخاب خاک اشتباه آنجایی نمود پیدا می‌کند که شما گیاه زیبای خود را به یکباره از دست می‌دهید. گیاهانی که ریشه های حساس و ظریفی دارند بیشتر در معرض پوسیدگی ریشه و مرگ قرار می‌گیرند.

بنفشه آفریقایی (African violets) یکی از این نوع گیاهان است که ریشه های بسیار حساسی دارد و لذا مراقبت های بیشتری را می‌طلبد. دو مورد از اصلی ترین نکات در روند نگهداری گیاهانی با ریشه های ظریف آبیاری و نوع خاک است. در این قسمت قصد داریم مناسب ترین خاک برای بنفشه آفریقایی را شرح دهیم. با انتخاب خاک مناسب و آبیاری اصولی درصد نابودی گیاه شما به مقدار قابل تاملی کاهش می‌یابد.

پیشنهاد میکنم حتما مطلب بنفشه آفریقایی که به صورت کامل نیازهای و شرایط درست نگهداری آن را شرح دادیم را مطالعه کنید تا هیچ مشکلی در نگهداری این گیاه نداشته باشید.

بنر گل من و تو
بنفشه آفریقایی
بنفشه آفریقایی

چه خاکی برای بنفشه آفریقایی مناسب است؟

اگر چه خاک بنفشه آفریقایی به صورت آماده مهیا است و شما میتوانید نسبت به خرید آن اقدام نمایید اما ترکیب خاک توسط خودتان در منزل، می‌تواند حداقل چند فایده مهم داشته باشد اول آنکه فراغ خاطر بیشتری به همراه دارد چرا که از استریل بودن آن مطمئن هستید و دوم آنکه در طولانی مدت از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه می‌باشد و در آخر به دلیل استفاده از مواد عالی و درجه یک اطمینان دارید که خاک با کیفیت بالایی را آماده کرده و مورد استفاده قرار می‌دهید. اگر از خاک های آماده استفاده میکنید حتما مطلب ضدعفونی کردن خاک گلدان را مطالعه کنید.

خاک مناسب برای بنفشه آفریقایی را در دو قسمت «شرایط خاک» و «ترکیبات خاک» مورد شرح و بررسی قرار می‌دهیم؛

شرایط خاک بنفشه آفریقایی
شرایط خاک بنفشه آفریقایی

شرایط خاک بنفشه آفریقایی :

  • خاک باید سبک و پر از حفره و متخلخل باشد.
  •  زهکشی بالای خاک بسیار حائز اهمیت است.
  • خاک مورد استفاده باید غنی و مملو از عناصر مورد نیاز گیاه باشد.
  • باید بتواند رطوبت مورد نیاز گیاه را حفظ نماید.
  • باید کاملا استریل شده و فاقد آفات و باکتری ها باشد.
  • pH خاک بنفشه آفریقایی باید بین ۴/۶ تا ۲/۷۷ باشد.
  • استفاده از خاک کاکتوس خاک باغچه و خاک برگ الک نشده برای بنفشه آفریقایی ممنوع است.

ترکیبات خاک بنفشه آفریقایی بهتره چی باشه؟

در ادامه ترکیب های مناسب برای خاک بنفشه افریقایی که میتوانید به راحتی در خانه تهیه کنید را ذکر کردیم، در هر مورد منظور از خاک برگ، خاک برگ کاملا پوسیده و الک شده می‌باشد.

  1. یک قسمت شن + یک قسمت خاک برگ
  2. یک قسمت خاگ برگ + یک قسمت پرلیت
  3. یک قسمت خاک برگ + ۲/۳ قسمت کوکوپیت + ۱/۳ قسمت پرلیت
  4. یک + ۱/۴ قسمت پیت ماس + ۳/۴ قسمت ورمی کولیت + ۱/۵ قسمت پرلیت
  5. یک قسمت خاک برگ + یک قسمت پرلیت + یک قسمت پیت ماس
ترکیب خاک بنفشه افریقایی
ترکیب خاک بنفشه افریقایی

نکات مهم در تهیه خاک بنفشه آفریقایی؛

مناسب ترین ترکیب، ترکیبی است از پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت تهیه شده باشد که علت استفاده هرکدام در ادامه ذکر شده

پیت ماس : برای سبکی خاک
کوکوپیت : برای ریشه دهی بهتر و سریع تر
پرلیت : برای حفظ رطوبت

کوکوپیت به تنهایی ممنوع

از کوکوپیت بصورت خالص و بدون مخلوط نمودن با ترکیبات دیگر به هیچ وجه استفاده نکنید، کوکوپیت فاقد عناصر مغذی بوده و نیاز غذایی گیاه را تامین نمی‌کند، تنها مجاز هستید درصد کمی از کوکوپیت را به منظور ریشه زایی به بیس اصلی اضافه کنید.

خاک باغچه به تنهایی ممنوع

استفاده از خاک های سنگین نظیر خاک باغچه، خاک کاکتوس که حاوی درصد بالایی از ماسه و‌ شن است و خاک برگ الک نشده، برای بنفشه آفریقایی ممنوع است، این ترکیبات باعث مرگ سریع گیاه می‌شوند.

خاک را حتما استریل کنید

از خاک های غیر استریل و آلوده خصوصا خاک های داری کودهای حیوانی استفاده نکنید. نوع خاک برگی مصرفی بسیار مهم است. اگر احتمال وجود آلودگی می‌دهید از آن استفاده نکنید.

فشار بعد از تعویض گلدان ممنوع

بعد از کاشت بنفشه آفریقایی و یا تعویض گلدان از فشار دادن خاک اجتناب کنید، وارد کردن فشار به خاک باعث متراکم شدن و بسته شدن فضاهای خاکی شده و خاک را از استاندارد بودن خارج می‌کند.

هر 6 ماه تعویض خاک کنید

بنفشه آفریقایی باید هر 6 ماه در خاک تازه کشت شود، هنگام تعویض گلدان نباید سایز گلدان را تغییر دهید .تعویض گلدان را صرفا هنگام مشاهده رویش ریشه ها از سوراخ زیر گلدان انجام دهید.

بهترین خاک برای بنفشه آفریقایی
بهترین خاک برای بنفشه آفریقایی

آیا در ترکیب خاک از کود استفاده کنیم؟

تجربه شخصی نشان میده که بهتر هست که شما از خاک های معرفی شده در بالا یا خاک های آماده مخصوص بنفشه افریقایی که در بازار هست استفاده کنید و بعد در هنگام آبیاری از کودهای فسفر بالا برای تغذیه بنفشه آفریقایی بهره ببرید. یکی از بهترین روشهای آبیاری این گیاه آبیاری از کف گلدان است که شما کود را با آب ترکیب میکنید و در زیرگلدان میریزد و خاک آب را جذب میکند.

ریختن آب روی برگهیا بنفشه آفریقایی موجب ایجاد مشکلات در برگ خواهد شد، اگر در نگهداری این گیاه مشکل دارید و یا میخواهید پیشگیری کنید حتما مطلب مشکلات بنفشه آفریقایی را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط :