خواص کاری؛ 12 خاصیت شگفت آور کاری برای بدن

خواص کاری برای بدن:
خواص کاری برای بدن:

کاری نوعی گیاه با نام علمی Murraya Koenigii Spreng است. این گیاه که به عنوان طعم دهنده طبیعی به غذاها طعم و رایحه دلپذیری می دهد، متعلق به خانواده‌ی سدابیان است. گیاه کاری بومی کشور هند بوده و اغلب در مناطق گرمسیری و نیمه ‌گرمسیری رشد می کند. قسمت های مورد استفاده این گیاه شامل برگ‌ها، ریشه، ‌و پوست ساقه‌ی آن می باشد. کاری علاوه بر خوشمزه کردن و طعم بخشیدن به غذاها دارای فواید و خواصی برای بدن نیز هست. با ما همراه باشید تا با چند مورد از خواص کاری برای بدن آشنا شویم.

خواص کاری برای بدن:

درمان اسهال:

برگ های کاری با دارابودن آلکالوئیدهای کربازول دارای ضد اسهال هستند. برای بهره بردن از این خاصیت کاری، کافی است تعدادی برگ آن را کوبیده و از آن ها خمیری تهیه کنید و مصرف کنید. همچنین می توانید آب برگ‌های ‌کاری را بنوشید.

 

حفظ سلامت دستگاه گوارش:

گیاه کاری از دستگاه گوارش مراقبت می کند. در حقیقت برگ های آن برای درمان مشکلات گوارشی مفید هستند و خاصیت ملین دارند. علاوه بر این برای درمان سوء هاضمه می توانید آب برگ‌های ‌کاری را با آب لیمو ترکیب و میل کنید. همچنین می توانید برگ آن را کوبیده تا خمیر مانند شود و آن را با دوغ ترکیب کرده و به صورت ناشتا مصرف کنید.

بنر گل من و تو

 

خواص کاری برای بدن:
خواص کاری برای بدن

 

مبارزه با رادیکال‌های آزاد:

برگ‌های کاری غنی از آنتی‌اکسیدان ها هستند. انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C و ویتامین E موجود در کاری به کاهش استرس اکسیداتیو و آسیب های ناشی از فعالیت‌ رادیکال‌های آزاد کمک می کنند.

 

کنترل دیابت:

کاری روی کنترل دیابت اثرگذار است. در واقع برگ‌های کاری دارای خاصیت ضد افزایش قند خون هستند.

 

خواص کاری برای بدن:
خواص کاری: کنترل دیابت

 

کاهش کلسترول:

برگ های گیاه کاری سبب کاهش سطح کلسترول بد خون یعنی LDL می شوند.

 

رشد و تقویت مو:

کاری به رشد و رویش مو و تقویت ریشه های مو کمک می کند. بدین منظور موهای خود را به ترکیب پودر برگ خشک کاری و روغن آغشته کنید و پوست‌ سر خود را ماساژ دهید. علاوه بر این خمیر تهیه شده از برگ‌های ‌کاری به رفع سفیدی مو کمک می کند.

 

خواص کاری
خواص کاری: رشد و تقویت مو

 

مبارزه با عفونت ها:

کاری با عفونت‌های باکتریایی و قارچی مبارزه و مقابله می کند. در واقع تاثیر عصاره‌ی برگ گیاه ‌کاری با تاثیر داروهای آنتی‌بیوتیک قابل مقایسه است.

 

مراقبت از بدن در برابر عوارض شیمی‌ درمانی و رادیوتراپی:

کاری به کاهش اثرات شیمی‌درمانی و رادیوتراپی (پرتودرمانی) کمک می کند. همچنین برای مراقبت از بدن در برابر آسیب‌‌های کروموزومی، حفظ سلامت مغز استخوان و پیشگیری از فعال شدن رادیکال‌های آزاد در بدن مفید است.

 

تقویت بینایی:

برگ‌ های کاری با دارابودن ویتامین A برای تقویت بینایی مفید هستند. کمبود این ویتامین ممکن است سبب بروز شب کوری، تاری چشم و حتی گاهی اوقات از دست دادن قوه‌ی بینایی شود.

 

خواص کاری:
خواص کاری: تقویت بینایی

جلوگیری از آسیب‌های کبدی:

برگ های گیاه کاری با دارابودن تانین‌ها و آلکالوئیدهای کربازول از کبد محافظت می کنند. همچنین از بروز بیماری های مربوط به کبد مانند هپاتیت و سیروز جلوگیری می کند.

حفظ سلامت پوست:

برگ‌ های کاری به حفظ سلامت و مراقبت از پوست کمک می کنند. به راحتی می توانید از آب یا خمیر برگ ‌های ‌کاری برای ترمیم و بهبودی سریع پوست پس از آسیب‌های ناشی از سوختگی‌ها، بریدگی‌ها، جراحات، ناراحتی‌های پوستی و نیش حشرات استفاده کنید.

 

خواص خردل: حفظ سلامت کلیه ها
خواص کاری: حفظ سلامت پوست

 

مبارزه با سرطان:

برگ‌های ‌کاری با دارابودن ترکیبات شیمیایی مانند فنول ‌ها با انواع سرطان مانند سرطان خون، سرطان پروستات، و سرطان روده‌ی بزرگ مبارزه می کنند. همچنین آلکالوئیدهای کربازول موجود در برگ های کاری دارای خاصیت ضد سرطانی هستند.