روانشاسی

دردهای جسمانی مزمن با منشا روانی

دردهای جسمانی مزمن با منشا روانی
دردهای جسمانی مزمن با منشا روانی
554بازدید

تصور کنید یک نفر از اجدادمون هزاران سال پیش در جنگل داشته راه می رفته که یهو یه خرس بهش حمله می کنه، در این صورت بدن ناچاره تمام توانش رو جمع کنه تا به فرد انرژی بده که پا به فرار بذاره. بعد از فرار از مهلکه، مغز دستور استراحت رو صادر می کنه، اون وقته که خستگی، بدن درد، بی حالی میاد سراغش تا طرف مجبور به استراحت بشه و انرژی از دست رفته رو احیا کنه.

دردهای راونی

اما در دنیای مدرن، خطر محیطی، همون موقعیتهای استرس زایی هستن که هر روز باهاشون دست به گریبونیم. در واقع مغز ما، موقعیتهای اضطراب زا رو مثل همون خرسِ تصور می کنه، به همین دلیل، بعد از گذروندن یه استرس، بدنمون بواسطه ایجاد درد و کوفتگی، سردرد یا احساس خواب آلودگی، ما رو به سمت استراحت کردن سوق میده.

همه مون قطعا این تجربه رو داشتیم که بعد از یه روز شلوغ و پرتنش، سرمون درد گرفته و ترجیح دادیم بریم یه چرتی بزنیم. اما بدبختانه افرادی هستن که دچار بدن دردهای مزمن متعدد هستن و زندگیشون از کار افتاده. این افراد بدنشون سالمه اما نظام فکری شون ایراد داره.

یعنی اینکه فرد به بواسطه نشخوارهای ذهنی مداوم، وسواس فکری، نبش قبر گذشته، خودسرزنشی، نگرانیهای پی در پی و فاجعه تصور کردن همه چی، همش داره به مغزش “پیغام خطر” میده. مغز هم، بعد از هر اعلام “خطری”، در طول تکامل یاد گرفته تولید درد و خستگی کنه تا طرف رو به سمت استراحت بکشونه. اصل مشکل اینجاست که این افراد چون دائما اطلاعات غلطی رو به مغز مخابره می کنن و همش به مغز این پیام رو میدن که اوضاع رو به راه نیست.

مغز هم مدام تولید درد می کنه که نتیجه اش میشه سردرد، مشکلات گوارشی، خستگی مزمن، فیبرومایلژیا، گردن درد و کمر درد. درد ایجاد میشه به این امید که طرف یکم به التیام خودش بپردازه، غافل از اینکه خود همین درد، میشه سوژه ترس و نگرانی، و مجددا پیغام “خطر” به مغز ارسال میشه و بدین ترتیب این چرخه معیوب ادامه پیدا می کنه. بنابراین ما نیاز داریم این چرخه باطل رو قطع کنیم.

دردهایی جسمانی مزمن با منشا روانی

در این بخش میخواهیم دردهایی رو به شما معرفی کنیم که منشا اونها از احساسات و روان منشا میگیرن به خوبی مطالعه کنید.

۱. کمردرد

نواحی کمر و کتف ها معمولاً قسمت هایی هستند که ما بیشترین تنش و انقباض ماهیچه ای را آنجا حس می کنیم. متخصصین ستون فقرات و بیماری های استخوانی و سایر حوزه های پزشکی، سال هاست که روی ارتباط دردهای ناحیۀ کمر و سلامت هیجانی- روانی تأکید کرده اند. این دردها در یک حالت چرخشی با مشکلات هیجانی و احساسی هستند؛ یعنی زمانی که به دلیل نگرانی از کمردرد دچار استرس می شوید، این فشار روی عضلات شما تأثیر می گذارد، عضلات تحت فشار قرار می گیرند و فشار در عضلات ما را ناراحت یا عصبانی می کند و این چرخه باز ادامه پیدا می کند.

۲. سردرد و میگرن

پزشکان معتقدند که انواع مختلفی از استرس وجود دارد؛ مانند استرس زمانی، هیجانی و خستگی جسمانی و … در نهایت این مجموعه از هیجان ها می توانند منجر به میگرن شوند؛ بنابراین، هیجان هایی مانند خشم، اضطراب، غمگینی و افسردگی می توانند باعث سردرد شوند. بهترین پزشکان هم تمرینات ریلکسیشن و تن آرامی، مدیتیشن و صحبت با یک مشاور را به شما توصیه خواهند کرد.

۳. گردن درد

تجمع احساسات، به ویژه احساسات منفی می تواند تقریباً روی تمام قسمت های بدن تأثیر بگذارد. بر اساس گزارشی که از مراکز درمانی جمع آوری شده، گردن درد نیز یکی از دردهای بسیار شایعی است که ارتباط نزدیکی با اضطراب و استرس دارد.

تقریباً غیرممکن است که بتوانید برای یک نفر روش های بسیار متنوعی که استرس می تواند آشکار شود، توضیح دهید. مشکلات و نگرانی های مالی، مشکلات ارتباطی، غم ها، خستگی ها و امثال آن… . پس لازم است بدانید که حتی گردن درد نیز می تواند منشأ روانی داشته باشد.

حتما مطالعه کنید
دلبستگى يا اتچمنت در کودکان چيست؟

۴- درد کتف

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کتف و شانه ها مستعدترین نواحی برای تأثیرگرفتن از فشارها هستند. با توجه به این موضوع، عجیب نیست که اصطلاحاً گفته می شود که “فرد سنگینی یا فشار و وزن غم ها و مشکلات را روی دوش و شانه اش احساس می کند!” ما هم این حقیقت را درک کرده ایم و معمولاً از این اصطلاح استفاده می کنیم.

۵- انقباض و درد معده

ضعف و مشکلات معده معمولاً نشان دهندۀ این است که زندگی ما سرشار از نگرانی ها، ترس ها و اضطراب است. تجربۀ پی در پی این مشکلات، بدون وجود روزهای خوب و تحت فشاربودن مداوم، می تواند دلیلی برای انقباضات و دردهای معده باشد. در واقع، همان طور که انتظار می رود، استرس های مزمن می تواند باعث زخم معده شود.

۶- درد یا گرفتگی در آرنج

متخصصان معتقدند که تمام هیجان های ما تأثیراتی در قسمت های حرکتی بدن دارند. آرنج هم از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که مشکلات جسمانی مانند آرتروز و مشکلات دیگر می توانند باعث ایجاد درد و انقباض در بدن شوند، شرایط روانی مانند اضطراب و افسردگی نیز می توانند در نواحی از بدن مانند آرنج تأثیر مشابهی داشته باشند.

۷- درد دست

دردهای ناحیه دست مشابه مشکلات آرنج، می تواند به دلیل مشکلات جسمانی یا به دلیل احساس انزوا و فشار ایجاد شود. متخصصان معتقدند که هر کدام از ما ممکن است دردهای جسمانی با منشأ هیجانی–روانی را تجربه کنیم و این برای همۀ افراد ایجاد می شود.

۸- درد قسمت لگن

بر اساس تحقیقات پزشکی، برخی از انواع درگیری های عاطفی می توانند روی دردهای ناحیه لگن تأثیر بگذارند. بدن انسان بیش تر از آن که ما فکر می کنیم در ناحیه لگن دارای گیرنده های عصبی است، بنابراین اضطراب و پریشانی می تواند مانند قسمت های دیگر بدن، در این ناحیه نیز تأثیرگذار باشد.

۹- درد زانو

در ناحیۀ زانو نیز اتصالات عصبی زیادی وجود دارد؛ بنابراین بسیاری از مشکلات عصبی مانند اضطراب، ترس و افسردگی و امثال آن می تواند در قسمت زانو نیز نمایان شود. زانو مانند ناحیه لگن، کمتر در این زمینه شناخته شده است.

۱۰- درد پا

این جمله از یک پزشک در مورد ارتباط بین حالت های روانی–هیجانی و درد پا نقل قول می شود:

“افرادی که استرس دارند، معمولاً طیف گسترده ای از مسائل جسمی-حرکتی را تجربه می کنند. تجربه نشان داده که ارتباط زیادی بین مشکلات اندام های تحتانی، عملکرد پاها و حالت های هیجانی وجود دارد.”

کارشناسان دانشگاه کلمبیا تصدیق کرده اند که مدارکی وجود دارد که نشان می دهد: “شرایط روان شناختی فرد می تواند با مشکلات جسمانی در ارتباط باشد” و درمان دلیل اصلی درد، می تواند بهترین پاسخ به این مشکلات باشد. بنابراین بعد از بررسی دردهای جسمی یا استرس، بررسی هر نوع شرایط هیجانی فرد بسیار مهم است. این بررسی می تواند با این سؤال انجام شود:”چه احساسی دارید؟”

تکنیک های تن آرامی (ریلکسیشن)، کنترل تنفس، مدیتیشن، تمرکز، ذهن آگاهی، تجسم سازی و تمرین ها و تکنیک های موجود دیگر، می تواند به افرادی که هر درد جسمانی یا روانی – هیجانی را تجربه می کنند، مفید باشد.

خبر خوب: در صورت تشخیص دقیق، این دردها، با مراجعه به متخصص روانشناس آموزش دیده، ظرف چند جلسه قابل درمانه و شانس بهبودی زیاده. بنابراین، نگرانی در خصوصش نداشته باشید و مطمئن باشید که بدنتون کاملا سالمه و ذهنتون رو بابتش درگیر نکنید

منبع : سایت گل من و تو - کانال گل من و تو

اینستاگرام گل من و تو

ارسال پاسخ