زینک اکساید چیست و پماد آن چه کاربردهایی دارد

زینک اکساید را بیشتر بشناسید
زینک اکساید را بیشتر بشناسید

پماد زینک اکساید چیست : دوستان تا حالا از زینک اکساید ( اکسید دوزنگ، ایپوزینک، اکسید روی) استفاده کردین؟ آیا میدونید چه کاربردی داره و یا چه مزیت و معایبی میتونه داشته باشه؟ از پماد زینک اکساید بیشتر برای درمان سوختگی پوست و یا جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده میشه اابته کاربردهای دیگه ای هم داره که در ادامه به همه اونها می پردازیم پس با من همراه باشید تا بهتون هر آنچه درباره این پماد بدانید بگم.

برای چه مواردی باید از زینک اکسید استفاده کنیم؟

اگر از پماد زینک اکسید برای زیر بغل استفاده کنید تا حداقل 2 روز زیر بغلتون بو نمیده، خوبیش اینجاس که جلوی عرق کردن رو نمیگیره. اگر برای بار اوله که می خواید استفاده کنید بهتره اول کمی تست کنید بعد استفاده مداوم داشته باشید.

یک سوالی که شاید برای خیلی ها پیش اومده این هست که آیا میشه زینک اکساید رو به جای ضد آفتاب استفاده کرد؟ که در جواب باید گفت خیر چون ضد آفتاب ها با آزمایش های بسیار زیاد روی جذب کنندگی اشعه ماورای بنفش ساخته میشوند ولی چون پماد زینک اکساید برای التهابات پوستی تهیه شده پس هیچگونه آزمایشی در خصوص میزان جذب این اشعه روی این پماد انجام نشده است. اما در شرایط خاص و در نبود ضدآفتاب شما میتونید از پماد زینک اکساید به عنوان یک پوشش مراقبتی استفاده کنید. (تاکید میکنم در شرایط خاص)

بنر گل من و تو
پماد زینک اکساید
پماد زینک اکساید

کاربرد و موارد مصرف زینک اکساید

چون این روی یکی از مواد اساسی برای سلول های پوستی می باشد زمانی که از کرم زینک اکساید استفاده میکنید مواد مغذی به راحتی جذب پوست شما خواهد شد و به همین علت برای بیشتر بیمارهی های پوستی از این پماد استفاده میکنند، از دیگر ویژگی ها و کاربردهای آن محافظت از سطح پوست می باشد که در بالا بهش اشاره شد ولی در ادامه به برخی از کاربردهای آن می پردازیم.

پیشگیری و درمان جوش های پوستی

از این کرم به صورت مستقیم برای درمان جوش های پوستی استفاده میشود، این کرم به علت داشتن خاصیت ضد باکتری باعث مرگ باکتری ها شده و به عنوان یک ضد التهاب موجب کاهش التهابات پوستی می شود، پس به راحتی میتوان از آن به عنوان پیشگیری جوش صورت استفاده کرد.

از دیگر علت های ایجاد جوش چربی های زیادی هست که تمایل دارند در منافذ پوست نفوذ کنند می باشد این کرم چربی ها را جذب کرده و مانع جوش زدن می شود، اگر شما هم جزو افرادی هستید که استعداد زیاید در آکنه دارید بهتر روزانه و به شکل منظم از کرم زینک اکساید استفاده کنید تا یک پیشگیری فوق العاده برای آکنه داشته باشید.

درمان بثورات در کودکان و سالمندان

اگر شما کودک یا سالمندی در خانه دارید که به علت بستن پوشک دچار بثورات شده حتما از این کرم استفاده کنید، اکسید روی یک ماده‌ شیمیایی قوی بوده و می‌تواند به صورت امن بر روی پوست لطیف و حساس کودک و سالمند بدون ترس از هر گونه واکنش خشن پوستی مورد استفاده قرار گیرد. در بیماری بثورات چون رطوبت در داخل پوشک به دام میوفته محیط عالی برای رشد باکتری می باشد و به همین دلیل کودک یا سالمند شما دچار التهاب و تحریک پوستی می شود.

این کرم با ایجاد لایه محافظتی روی پوست مانع التهاب پوستی شده و به خوبی از پوست مراقبت میکند.

کاربرد و موارد مصرف زینک اکساید
کاربرد و موارد مصرف زینک اکساید

فواید پماد زینک اکسید برای پوست

یک ماده پودری شکل سفید رنگ است که در ساخت مواد آرایشی به کار می رود. این ماده غیر قابل حل در آب است، ولی در محیط اسیدی حل می شود.

زینک اکسید به دلیل آثار ضد چربی پوست و منعکس کننده اشعه ماورای بنفش یا UV ، در ترکیب کرم های ضد آفتاب نیز استفاده می شود. در ساخت پودر بچه، پمادهای پوستی، کرم ضد آفتاب، شامپو ضدشوره و… استفاده می‌شود.

در درمان ضایعات پوستی مستعد عفونت مانند سوختگی، اگزما، سوختگی پای نوزادان، خراشیدگی و گزش حشرات مفید است.

فواید پماد زینک اکسید

1-حفاظت از پوست و درمان آفتاب سوختگی

زینک اکسید، کم ضررترین ماده در کرم های ضد آفتاب است که از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماورای بنفش محافظت می کند. اگر شما دچار آفتاب سوختگی هستید و پوستتان دچار التهاب و قرمز شده بهترین گزینه استفاده از پماد زینک اکساید است که التهابات را رفع کرده و به بهبود و بازسازی پوست کمک می کند.

2- درمان آسیب های پوستی

اثرات درمانی نیز روی پوست دارد و باعث بهبود زخم می شود. همچنین مشکلات ناشی از آفتاب سوختگی و خشکی پوست را کم می کند.

3- اثرات قابض روی پوست

مانع تشکیل چربی اضافی روی پوست می شود.

این پماد بعضی اوقات برای درمان آکنه(جوش) به کار می رود.

ایجاد لکه های پوستی، التهاب پوست و تعداد و شدت آکنه را کاهش می دهد.

4- بهبود التهاب پوستی

برای درمان ادرار سوختگی در کودکان (سوختگی پوست کودک در پوشک)، اگزما، بریدگی و سوختگی پوست مفید است.

5-درمان بوی بد عرق بدن

همانوطر که در بالا هم گفتیم میتوانید از این کرم برای درمان بوی بد عرق بدن  استفاده کنید، کسانی که زیر بغل آنها دچار تعریق میشود با گرم شدن هوا دچار این مشکل میشوند و معمولا استفاده از انواع اسپری های زیر بغل و سایر دارو ها افزایش پیدا میکند ولی به نظر بنده اسپری ها با هزینه های زیادی که دارند تاثیر زیادی بر کم کردن این مشکل ندارند ولی پماد زینک اکساید فوق العاده عمل میکنه

فواید پماد زینک اکسید
فواید پماد زینک اکسید

عوارض پماد زینک اکسید

برخی افراد حساس ممکن است به این پماد، حساسیت نشان دهند.

عوارض: خارش پوست، سوختگی، سوزش و تیرگی پوست.

-اگر بعد از مصرف این پماد دچار عارضه ای شدید، دیگر از آن استفاده نکنید و به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.

-اگر به عنوان یک ضد آفتاب استفاده می کنید، دور چشم ها نمالید.

-فقط برای مصرف خارجی

نحوه استفاده

توجه داشته باشدی که این کرم فقط و فقط برای استفاده موضعی کاربرد دارد، برای استفاده از این کرم حتما قبل از استفاده دست و صورت خود را بشورید حتما قبل از استفاده دستورالعمل را مطالعه کنید چون برخی از این کرم ها دارای درصد های استفاده مختلف هستند سپس طبق دستور نوشته شده مقداری از پماد را برداشته و به محل مورد نظر بزنید. توجه داشته باشید که این کرم به هیچ وجه بوی بدی نمیدهد و اگر احساس بوی بدی کردی حتما تاریخ تولید و انقضا را مورد بررسی قرار دهید.

مطالب مرتبط :

نقد و بررسی اسپری ضد آفتاب کودک سیگل

طرز تشخیص پوست دهیدراته و راهکارهایی برای درمان آن

تونر چیست و چرا باید از آن برای پوست استفاده کنیم؟