تمامی فواید و خواص عرق خارشتر برای سلامتی

فواید و خواص عرق خارشتر
فواید و خواص عرق خارشتر

خواص عرق خارشتر : در طب ستنی طبع این گیاه را سرد گفته اند و بیشتر برای رفع صفرا سنگ مثانه و سنگ کلیه کاربرد فراوان داشته و دارد (آیا درست است؟ در ادامه توضیح خواهیم داد)، یکی از علوفه های مخصوص دام مخصوصا بز می باشد و بسیار به سرما مقاوم است، به علت داشتن ریشه بسایر عمیق نیاز خیلی کمی به آب دارد. در ادامه ابتدا شما را با این گیاه آشنا میکنمی و سپس تمامی فواید عرق خارشتر را بیان خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

فواید خارشتر در طب سنتی

طبیبان طب سنتی برای این گیاه طبیعتی گرم و خشک در نظر گرفته اند و بیشتر به عنوان مسهل و مدر از آن استفاده میشود. مالیدن برگهای این گیاه برای کسانی که به بیماری روماتیسم مبتلا هستند بسیار مفی می باشد البته توجه کنید که جوشانده این گیاه معرق است.

از گلهای آن هم برای بواسیر بسایر موثیر می باشد، در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است ریشه این گیاه هم برای تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن بسیار عالی و کاربردی می باشد پس برای بیماریهایی مانند ایدز هم مفید می باشد.

بنر گل من و تو
یک اشتباه بزرگ

برخلاف باورهای که وجود دارد و برخي مطالب مكتوب و مجازي، عرق خارشتر هيچ تأثيري در از‌بين‌بردن سنگ‌هاي كليوي و مثانه ندارد. طبق تحقیقاتی که توسط تیمی به سرپرستي آقاي دكتر ايرج افتخار شاهرودي، پزشك متخصص كليه و مجاري ادراري انجام شده است، عرق خارشتر هیچ تاثیری در دفع سنگ‌هاي كليه و مثانه، به لحاظ علمي تأييد نشده است.

خواص عرق خارشتر :

قبل از اینکه به فواید عرق خارشتر بپردازیم بهتره ببینیم این عرق رو چطوری میشه تهیه کرد

به منظور تهیه عرق خارشتر، ابتدا آب و گیاه را می‌جوشانند. بعد از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی یا صنعتی انجام می‌شود و مایعی که با تقطیر به دست آمده، همان عرق خارشتر است. به طور کلی در طول فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکول های آب نفوذ می کند و در اصطلاح علمی، آب مقطر تولید می‌شود. این آب معطر مقطر، علاوه بر طعم و رایحه خوب، تمامی خواص گیاه خارشتر را هم برای بدن دارد. در ضمن برای تولید عرق گیاه خارشتر بیشتر از ریشه گیاه خارشتر استفاده میشود.

خواص عرق خارشتر
خواص عرق خارشتر
فواید عرق خارشتر

– عرق خارشتر خاصیت مسهل و ملین دارد و برای درمان اسهال مفید است.

– دارای خاصیت چربی سوزی است. بنابراین مصرف آن با کمی تحرک می‌تواند از چاقی جلوگیری کند.

– باعث رفع رسوبات کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می‌شود. همچنین برای دفع سنگ کلیه و مثانه کاربرد دارد.

– معرق است و به عنوان مدر و مسهل از آن استفاده می‌شود.

– برای درمان بیماری صرع و بی‌خوابی که ناشی از ضعف اعصاب می‌باشد، مفید است.

– از دم کرده خارشتر یا عرق آن برای تقویت دستگاه هاضمه و معده استفاده می شود.

– انگل روده را دفع می کند.

– به هضم غذا کمک می‌کند.

– برای بواسیر مفید می‌باشد.

– از عرق خارشتر و یا دم کرده گیاه خارشتر برای تصفیه کردن خون می‌توان استفاده کرد.

– عرق خارشتر و یا دم کرده گیاه خارشتر ضدعفونی کننده کلیه می‌باشد.

– عرق گیاه خارشتر باعث خروج اسید اوریک از بدن می‌گردد.

– دارای خاصیت آنتی بیوتیک است.

– خارشتر ادرارآور و ضد سیاه‌سرفه و تب و لرز است.

– عرق خارشتر تقویت کننده کبد است.

– مصرف نوشیدنی‌های گازدار و آب میوه‌های غیرطبیعی حاوی بی‌‌کربنات بسیار مضر است که خارشتر این ترکیب را خنثی و از تشکیل رسوبات جلوگیری می‌کند.

نحوه مصرف عرق خارشتر

اگر میخواهید از فواید عرق خارشتر بهرمند شوید توصیه میشود که روزی 2 لیوان از آن بنوشید این مقدار برای کسانی مناسب است که کلیه های آنها مستعد سنگ کلیه می باشد، این مقدار باعث رفع رسوبات در کلیه شده و اجازه ایجاد سنگ کلیه را نخواهد داد.

همانوطر که گفتید یکی دیگر از خواص عرق خارشتر کاهش وزن می باشد برای کسانی که برای این منظور میخواهند از آن استفاده کنند روزی نصف لیوان را با نصف لیوان آب مخلوط کنند و بهتره بعد از غذا نوش جان کنند.

عوارض جانبی عرق خارشتر:

بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن خارشتر خودداری کنند، عرق خارشتر برای اشخاص گرم مزاج مضر است.

گیاه خارشتر
گیاه خارشتر

معرفی گیاه خارشتر

خارشُتُر یا آدور گیاهی با نام علمی Alhagi است. این گیاه از خانواده باقلائیان از زیرخانواده باقالی ها و یکی از بنشن ها محسوب می شود. گیاه خارشتر برای گیاهانی مانند غلات و چغندر به عنوان علف هرز بشمار می آید. این گیاه در شوره‌زارهای ایران، عربستان، صحرای سینا، سوریه و هند و پاکستان تا ارتفاع 400 متری از سطح دریا رشد می کند. از این گیاه عرقی به نام عرق خارشتر تهیه می شود. این عرق دارای فواید و خواصی است که در ادامه با گوشه ای از خواص عرق خارشتر آشنا می شویم.

مطالب مرتبط :

خواص عرق نعناع؛ 8 خاصیت حیرت آور عرق نعناع برای سلامتی

با خواص بهار نارج برای پوست بیشتر

فواید و خواص عرق بیدمشک