قارچ گیاهان آپارتمانی؛ دلایل قارچی شدن گیاهان + انواع و روش درمان

قارچ گیاهان آپارتمانی
قارچ گیاهان آپارتمانی

قارچ گیاهان آپارتمانی و راه درمان آن : در نگهداری گیاهان آپارتمانی شایع ترین مشکل قارچی شدن گیاهان است، شاید برای شما هم چنین سوالاتی پیش آمده باشد: چرا گیاهان قارچی می شوند؟ چگونه قارچ گیاهان را از بین ببریم؟ برای داشتن یک گیاه سالم با عمر کافی باید شرایط و نکاتی را بیاموزیم با رعایت این ملزمات بسیاری از خطرهایی که ممکن است برای گیاه اتفاق بیفتد دفع می‌شود اما با وجود رعایت تمام اقدامات پیشگیری کننده و یا گاهی به دلیل عدم رعایت این دستورات ، شاهد بروز بیماری در گیاهانمان هستیم یکی از مهم ترین انواع بیماری های گیاهی «قارچ ها » هستند که در ادامه به شرح کامل این بیماری از جمله چگونگی ایجاد و راهکار های درمانش می‌پردازیم.

ما به صورت کامل در مطالبی جداگانه به بررسی رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی و آفت بیماری گیاهان آپارتمانی پرداختیم که اگر قصد نگهداری گل و گیاه را دارید حتما با آنها را مطالعه کنید.

بیماری قارچی گیاهان آپارتمانی
بیماری قارچی گیاهان آپارتمانی

سالیانی است که با رونق زندگی آپارتمانی شاهد مهاجرت گل ها و گیاهان از باغچه و فضای باز به داخل خانه ها هستیم، نگهداری گیاهان در منازل باعث تصفیه هوا شده و در شهر های آلوده هوای منازل را تا حدودی مطمئن می‌کند، بخشیدن روح زندگی و زیباسازی محیط توسط گیاهان نیز از عواملی است که موجبات استقبال هر چه بیشتر از پرورش گیاهان آپارتمانی را فراهم آورده اما علی رغم تمام محاسن مذکور شرایط نگهداری یک گیاه در آپارتمان کمی دشوار تر از باغچه می باشد و مراقبت های بیشتری را می‌طلبد.

بنر گل من و تو

قارچ چیست؟

گونه های متفاوتی از قارچ ها در سراسر جهان وجود دارند، مثل قارچ خوراکی، قارچ های اپی فتیک و چسبیده به درختان، قارچ های سمی، مخمر نان و غیره. اما بحث امروز ما نوعی از قارچ است که به گیاهان صدمه وارد می‌کند.

قارچ ها سلول‌هایی هستند که حاوی هسته‌هایی با پیوند غشایی است،‌ این سلول‌ها تهی از کلروفیل‌اند. قارچ‌ها ساختاری روینده دارند، آنها همزمان در دو جهت رشد می‌کنند، یک بخش رشد هوایی است که ساختار قارچ را تشکیل می‌دهد و بخش دیگر رشد نفوذ در بافت های ارگانیسمی گیاهی است که روی آن قرار دارند.

تکثیر و تولید مثل قارچ ها از طریق هاگ باعث شده به آسانی و از طریق باد، آب، خاک، پرندگان و حشرات روی سطوح گیاهان منتقل می‌شوند و در مدت کوتاهی سطح گسترده‌ای از گیاه را آلوده کنند. لذا لازم است که وقتی یکی از گیاهان آلوده به قارچ شد، سایر گیاهان را از آلودگی قارچی محافظت کرد و از گیاه آلوده دور نمود. قارچ ها بالغ بر ۸۰۰۰ گونه می‌باشند و بخش عمده بیماری های گیاهی را شامل می‌شوند.

قارچی شدن گیاهان
قارچی شدن گیاهان

قارچی شدن گیاهان چه عواقبی را به دنبال دارد؟

قارچ ها باعث ایجاد بیماری های خطرناکی در گیاهان می شوند، اگر به موقع به داد گیاه و یا درخت آلوده به قارچ نرسید، در مدت کوتاهی شاهد از بین رفتن آنها خواهید بود. بیماری‌های گیاهی که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شوند منجر به کاهش کمی و کیفی محصولات، بروز علائمی ناخوشایند روی گیاه، تأثیرات منفی در گل‌ها و میوه‌ها و در نهایت مرگ گیاه می‌شوند.

راهکار های پیشگیری از مبتلا شدن گیاهان به قارچ

همیشه گفته شده بهترین درمان پیشگیری است پس در ادامه به شما خواهم گفت که با چه روش هایی میتوانید از بیماری قارچی در گیاهان آپارتمانی جلوگیری کنید. پس یعنی شما با دلایل قارچی شدن گیاهان هم آشنا میشید چون اگر این موارد رعایت نشود گیاهان شما دچار بیماری قارچی خواهد شد.

1. آبیاری اصولی و استاندارد ؛

از مهم ترین عواملی که موجب قارچی شدن گیاهان می‌شود آبیاری اشتباه است، تاثیر این عامل در گیاهان آپارتمانی قوی تر بوده چرا که در این موارد محیط کشت محدود به گلدان است اما در فضای باز آب با مانعی رو به رو نیست و مقدار اضافی آب راحت‌تر دفع می‌شود.

تمام گیاهان نیازمند آبیاری منظم و به میزان تعیین شده هستند، اگر گیاهتان پژمرده شده با آبیاری زیاد در پی سرحال شدن آن نباشید، اگر رشد گیاهتان کاهش یافته برای تسریع در رشدش دائما به گیاه آب ندهید، اگر برگ های گیاه زرد می‌شوند و میریزند گمان نکنید بخاطر کم آبی است، اکثر افراد مبخواهند تمام مشکلاتی که گیاه با آن مواجه می‌شود را با آبیاری زیاد درمان کنند لذا گیاه را غرق در آب میکنند.

بیشترین آمار مرگ و میر گیاهان به دلیل آبدهی زیاد است، آبدهی بیش از حد و یا کمتر از حد نیاز هر دو موجب بروز تنش در گیاه می‌شود، رطوبت یا خشکی زیاد عامل ایجاد قارچ و بسیاری از بیماری های دیگر است. در این مورد حتی اگر گیاه شما به آفتی هم دچار نشود پوسیدگی ریشه مرگ گیاهتان را به دنبال خواهد داشت.

لذا برای جلوگیری از قارچی شدن ریشه ها ، آبیاری خود را تنظیم کنید. گیاهان آپارتمانی را هر وقت سطح خاک آنها به میزان ۳ سانتی متر و درختان باغچه را هر وقت سطح خاک آنها به میزان ۳۰ سانتی متر خشک شد آبیاری کنید.

حتما مطلب 7 نکته کلیدی در آبیاری گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید

2. میزان کوددهی و تغذیه گیاهتان را جدی بگیرید ؛

گیاهان آپارتمانی و حتی درختان برای رشد کامل نیازمند مکمل هایی هستند، این مکمل ها بصورت انواع کودهای جامد، مایع و طبیعی و شیمیایی به گیاهان داده می‌شود. تغذیه نشدن گیاه موجب ضعیف شدن آن می‌گردد و این عامل باعث مستعد شدن گیاه به انواع بیماری ها می‌گردد. زردی برگ ها، کاهش رشد، کم حجم شدن گیاه، کاهش گلدهی، کاهش میوه، کاهش کیفیت و کمیت محصولات، ریزش برگ ها و خیلی عوامل دیگر به دلیل تغذیه نشدن گیاه است.

دقت کنید که هر گیاهی باید به میزان مناسب کوددهی شود، کوددهی اضافی و خارج از فصول رشد نه تنها باعث رشد انفجاری گیاه نشده بلکه گیاه را در معرض انواع بیماری ها قرار می‌دهد. کود زیاد باعث کاهش جذب آب اضافی توسط ریشها شده و با کاهش مقاومت گیاه موجب آسیب پذیری آن در برابر آفات و سرما زدگی می‌گردد.

شما هم دوست دارید در خانه و از کود ارگانیک استفاده کنید؟ پس حتما مطلب تهیه کود خانگی در خانه را مطالعه کنید.

3. هوای تازه و خاک مناسب را فراهم کنید ؛

تمام قسمت های گیاهان باید تنفس کنند، قرار دادن گیاه در محیطی با هوای بسته و راکد باعث می‌شود گیاه مستعد بیماری شود. گیاهتان را در محیطی قرار دهید که هوا جریان دارد اما از قرار دادن رو به روی باد کولر یا نزدیک وسایل گرمایشی اجتناب کنید.

خاک گیاه باید پر از حفره یا به اصطلاح متخلل باشد تا ریشه ها به راحتی تنفس کنند. تمام گیاهان را با یک نوع خاک نکارید، برای هر گیاه خاک مناسب خودش را انتخاب کنید. انتخاب خاک درست، گیاه شما را از مرز آلودگی بسیار دور می‌کند. ما در مطلبی جداگانه به معرفی 12 از بهترین انواع خاک گلدان پرداختیم که حتما باید مطالعه کنید.

4. قرنطینه گیاه آلوده و خرید از فروشگاه های مطمئن ؛

این روزها بخاطر بیماری کرونا کلمه قرنطینه بسیار اشنا شده، در بسیاری از موارد بعد از ورود گیاه به منزل متوجه بیمار بودن گیاه می‌شویم، نحوه‌ی تولید مثل قارچ به طریقی است که اگر مجاور گیاهان سالم قرار بگیرد می‌تواند آنها را نیز به آسانی آلوده کند، لذا همیشه بعد از خرید گیاه جدید، مدتی آن را قرنطینه کنید. تا در صورت مریض بودن گیاه، احتمال سرایت بیماری به سایر گیاهان به صفر برسد.

به منظور فراغ خیال و اطمینان یافتن از سالم بودن گیاه و همچنین درگیر نشدن با مشقت های بعدی، همیشه از فروشگاه های مورد اعتماد خرید کنید. در هنگام خرید از انتخاب گیاهان خیلی بزرگ و پیر خودداری کنید گیاهان بزرگ بیشتر به بیماری دچار می شوند.

گیاهانی را برای خرید انتخاب کنید که کاملا سالم باشند و برگ های زرد بیش از حد، لکه های قهوه ای و مشکی و سوختگی انتها و حواشی برگ نداشته باشند.

لکه های قارچی گیاهان آپارتمانی
لکه های قارچی گیاهان آپارتمانی

5. گیاهان رطوبت دوست را بشناسید ؛

از دیگر عوامل قارچی شدن گیاهان متناسب نبودن روطبت با نیاز گیاه است، اگر چه اکثر گیاهان رطوبت بالای محیط را ترجیح می‌دهند اما به منظور جلوگیری از قارچی شدن گیاهان شما باید گیاهان رطوبت دوست و میزان رطوبت مورد نیاز آنها را بشناسید. رطوبت بیش از حد نیاز محیط را برای بوجود آمدن قارچ مهیا می کند.

برخی از گیاهان نیز وجود دارند که رطوبت مورد نیاز خود را از محیط اطرافشان جذب میکنند این گیاهان و همچنین گیاهان بومی مناطق خشک و انواع گیاهان گوشتی و کاکتوس ها اگر در معرض هوای مرطوب قرار گیرند، به صورتی که سطح خاک و سطح خود گیاه دائما مرطوب باشد احتمالا به قارچ آلوده خواهند شد.

6. رعایت نکات بهداشتی و تمیز کردن اطراف گیاه ؛

  • خالی کردن آب جمع شده در زیر گلدانی بعد از هر بار آبیاری
  • هرس کردن با ابزاری تمیز و استریل و جداگانه برای هر گیاه
  • جمع کردن برگ های ریخته شده اطراف گلدان
  • چیدن قسمت های آسیب دیده از گیاه
  • آبیاری با آب تمیز، نیز از دیگر عواملی است که در پیشگیری از قارچی شدن گیاه بسیار موثر است.
  • تمیز کردن هفتگی سطح برگ ها موجب می‌شود تا اگر عامل مزاحمی روی آنها مستقر شده قبل از نفوذ در بافت گیاه و آلوده کردن آن به راحتی پاکسازی شود.

7. سطح خاک گلدان را نپوشانید ؛

پوشاندن سطح خاک با ابزاری مثل ماسه های رنگی یا خزه باعث ایجاد محیطی مناسب و مرطوب برای رشد انواع باکتری ها و قارچ ها می‌شود، لذا هموراه سطح خاک را خالی بگذارید. بسیاری از گلفروشی ها برای زیبا شدن گلدان سطح خاک را می پوشانند حتما بعد از انتقال به منزل، این قبیل اشیا را از سطح خاک بردارید.

پوشاندن اطراف گلدان با کاغذ های رنگی به جهت زیبا شدن گلدان نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، خیس شدن کاغد هنگام آبیاری خطر آلوده شدن گیاه را تقویت می نماید.

در مطلبی جدا به بررسی علت کپک زدن خاک گلدان و نحوه رفع اون پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

علائم تاثیر قارچ روی قسمت های مختلف یک گیاه

حال که با دلایل بیماری قارچی گیاهان آپارتمانی و راه پیشگیری آن آشنا شدید بریم و علائم مربوط به این بیماری را هم با هم بررسی کنیم. جالب است بدانید علائم بیماری قارچی گیاهان آپارتمانی خود را در ریشه، ساقه، برگ، گل و میوه نشان میدهد.

علائم قارچی شدن ریشه گیاه ؛

خطرناک ترین قسمتی که اگر قارچ به آن حمله ور شود نابودی سریع گیاه را به بار می‌آورد ریشه است. ریشه یکی از مراکز اصلی و حیاتی گیاه می‌باشد که آسیب آن باعث مرگ گیاه می‌گردد. حمله قارچ به ریشه ابتدا موجب تورم ریشه ها شده و در مراحل بعد پوسیدگی جزیی ریشه و زرد و سیاه شدن برگ ها را در پی دارد. با شدید شدن مقدار و نفوذ حداکثری قارچ در بافت ریشه، پوسیدگی کامل و به تبع آن خشک شدن و قهوه ای شدن کل گیاه به وقوع می‌پیوندد.

پس به شدت مراقب قارچی شدن گیاهان آپارتمانی خود از قسمت ریشه باشید چون احتمال مرگ گیاه بسیار بالاست.

پوسیدگی ریشه و بیماری قارچی
پوسیدگی ریشه و بیماری قارچی

علائم قارچی شدن برگ های گیاه ؛

شاید اگر بنابر دلایلی گیاه ما مستعد قارچی شدن باشد ترجیح بدهیم برگ های آن مورد حمله قرار بگیرند، قارچی شدن برگ ها تقریبا قابل درمان تر از سایر قسمت هاست و خسارات کمتری را به بار می آورد، از طرفی فرصت مقابله بیشتر و راحتتری را به ما می‌دهد.

از علائم قارچی شدن برگ ها میتوان به کوچک شدن سایز برگ های نورسته، پژمردگی و بیحالی، لکه لکه شدن، رنگ پریدگی، ایجاد خال های قهوه ای و حجم دار و موزائیکی شدن برگ نام برد.

علائم قارچی شدن ساقه گیاه ؛

مورد حمله قرار گرفتن ساقه ارتباط بین ریشه و برگ ها را به مرور قطع می‌کند، با نفوذ قارچ در ارگانیسم ریشه مسیر ارتباطی بین ریشه و برگ ها قطع می‌گردد، آب و مواد مورد نیاز جهت فتوسنتز به برگ ها نمی‌رسد از این رو اختلال چشمگیری در روند رشد گیاه بوجود می آید.

قارچی شدن ساقه باعث چروکیده شده آن می‌شود، رنگ ساقه به قهوه ای مایل به زرد متمایل شده و درازی بیش از حد یا کوتاهی ساقه را موجب می‌گردد. با شدت یافتن رشد قارچ در ساقه، گیاه رنگ سبز برگ های خود را از دست داده و با ریزش برگ ها مرگ گیاه قطعی میگردد.

بیماری قارچی در ساقه
بیماری قارچی در ساقه

علائم قارچی شدن غنچه و گل های گیاهان ؛

مورد حمله قرار گرفتن غنچه و گل ها توسط قارچ با نشانه هایی همراه است. غنچه ها باز نمی‌شوند، انتهای غلاف آنها دچار سوختگی می‌شود، سایز آنها کوچک شده و روی مرکزشان لکه های سیاهی ایجاد میگردد که به مرور گسترش می‌یابد در نهایت غنچه ها زرد شده و میریزند یا سیاه شده و خشک میگردند. گلها نیز سیاه، پژمرده، بدشکل شده، گلبرگ هایش جمع شدگی پیدا می‌کند و با کوچک ترین تماسی می ریزد.

علائم قارچی شدن میوه گیاهان ؛

اگر شما کشاورز باشید، یا درختی را با علاقه در باغچه خیاط خود کاشته اید و در انتظار محصول آن هستید و یا اینکه یک درختچه میوه ده تزیینی را در منزل دارید، آخرین چیزی که بخواهید قارچی شدن میوه های گیاهتان باشد. قارچی شدن میوه ها واقعا وحشتناک است. قارچی شدن میوه باعث رنگ پریدگی، کاهش کیفیت و کمیت، از بین رفتن مزه مطلوب، بد شکل شدن و سیاه و ریزش میوه می‌گردد.

قارچ ها چگونه و از کجا ایجاد می‌شوند؟

قارچ ها از طریق هاگ تولید مثل می‌کنند، هاگ ها ذرات بسیار سبک و میکروسکوپی هستند که توسط باد به جاهای مختلف منتقل می‌شوند.

مثلا ممکن است گیاه همسایه رو به روییتان که مبتلا به قارچ هست در اثر وزش باد هاگ هایی را در هوا منتشر کند که این ها با انتقال به روی گیاه شما آن را در صورت مستعد بودن آلوده می‌کنند. هاگ های قارچی از طریق بستر های زیر تولید مثل می‌کنند به این بستر ها منابع مستعد ایجاد آلودگی می گویند.

1. ایجاد قارچ از خاک آلوده ؛

به منطور جلوگیری از ایجاد قارچ برای کاشت و تعویض گلدان از خاک استریل استفاده کنید. زادگاه و زیستگاه بسیاری از قارچ ها خاک های آلوده می‌باشد.

2. ایجاد قارچ از زوائد گیاهی ؛

بقایا و زوائد گیاهی را از گیاه دور کنید، برگ های اضافی ریخته شده روی سطح خاک، رخ های پوسیده یا خشکیده شده و برگ های آسیب دیده که در معرض مرگ هستند را از گیاه جدا و دور کنید. این ها منبع خوبی برای ایجاد و رشد بسیاری از امراض از جمله قارچ ها هستند.

3. علف های هرز و گیاهان زنده ؛

برخی از قارچ ها اکثرا روی علف های هرز و گیاهان زنده بوجود می آیند لذا هرس و زدودن آنها بستر مناسب رویش قارچ را نابود می‌کند. از طرفی بسیاری از گیاهان به طور طبیعی بیشتر در معرض قارچی شدن هستند، نگهداری از این گیاهان شرایط دارد. مثلا آبیاری با قارچ کش، ضد عفونی کردن خاک با قارچ کش و …

4. ایجاد قارچ به دلیل آبیاری با آب آلوده ؛

گاهی ایجاد قارچ ها به دلیل وجود این موجودات در آب است. آبیاری گیاهان سالم با آب آلوده به قارچ گیاه را مبتلا به امراض قارچی می‌کند.

5. بذر ، پیاز ، ریزوم و قلمه های آلوده ؛

اگر بذر، پیاز، ریزوم، قلمه و سایر اندام های تکثیری که به وسیله ی آنها مبادرت به تکثیر گیاه میکنید آلوده باشد ، گیاه جدید نیز بیمار خواهد بود. لذا قبل از تکثیر از سالم بودن آنها اطمینان حاصل نمایید.

انواع بیماری قارچی گیاهان
انواع بیماری قارچی گیاهان

معرفی انواع بیماری های قارچی گیاهان شایع

حال نوبت به معرفی انواع قارچ گیاهان آپارتمانی رسیده تا شما اطلاعاتتون در خصوص این بیماری کاملتر بشه، راستی در خصوص بیماری قارچی کاکتوس در مطلب جدا کامل صحبت کردیم که اگر کاکتوس دارید حتما مطالعه کنید.

پوسیدگی ریشه (ROOT ROT)

بیماری گیاهی پوسیدگی ریشه یا پوسیدگی فیتوفتورایی، یکی از آسیب های شایع قارچی درختان باغ از جمله گیلاس، زرد آلو و گلابی است. این بیماری از آنجایی که توسط قارچی به‌نام Phytophthora ایجاد می‌شود به پوسیدگی فیتوفتورایی مشهور است.

این قارچ تنها ریشه گیاهان را مورد حمله قرار می‌دهد و با لهیده و پوسیده کردن آنها خسارات فراوانی به بار می آورد. این قارچ درختان جوان را بیشتر مورد حمله قرار می‌دهد.

راهکار های پیشگیری از پوسیدگی ریشه ؛

  • افزایش زهکشی خاک
  • کاشت ارقام مقاوم به بیماری
  • جلوگیری از تجمع آب در مجاورت طوقه و ریشه
  • استفاده از سم بردوفیکس با توجه به هر مرحله با توصیه متخصصین

پوسیدگی خیس (WET ROT)

از دیگر بیماری قارچ گیاهان آپارتمانی پوسیدگی خیس است، پوسیدگی خیس به دو صورت یافت میشود، پوسیدگی قهوه ای که توسط قارچی بنام (Serpula lacrymans) و پوسیدگی خشک واقعی که توسط قارچی بنام ( Coniophora puteana ) اتفاق می افتد. این بیماری بیشتر در مناطق مرطوب و خیس رخ می‌دهد. در این بیماری قارچ های مذکور قطعات مستحکم چوب را هضم می‌کنند و آنها را به قطعات پوکیده تبدیل می نمایند.

پوسیدگی نرم (SOFT ROT)

پوسیدگی نرم سیستم آوندی گیاه را مختل می‌کند، این بیماری توسط قارچی بنام Chaetomium ایجاد میشود. با گسترش بیماری در گیاه علائمی از جمله پژمردگی، زردی، عقب‌ماندگی از رشد و ضعف گیاه بروز پیدا می کند. و در مراحل پایانی بیماری، مغز ساقه گیاهان آلوده پوک و تو خالی می‌شوند.

زنگار (RUST)

از شایع ترین بیماری های قارچی گیاهان آپارتمانی زنگار است، قارچ زنگار با نام علمی (Pucciniales) نام یک راسته از قارچ های زنگاری پوچینیومایستس است. این قارچ به قسمت های مختلف گیاه از جمله برگ، ساقه، بذر و حتی میوه حمله کرده و با تضعیف آنها مشکلات فراوانی به بار می آورد. زنگار خود را با لکه های زرد، نارنجی و با قرمز رنگ نشان می‌دهد.

قارچ های زنگی فقط گیاه زنده را بیمار می‌کند. با نشستن هاگ این قارچ روی گیاه گیاه شما به زودی و به سرعت آلوده می‌گردد.

بیماری قارچی زنگار گیاهان
بیماری قارچی زنگار گیاهان

لکه موجی یا باد زدگی (EARLY BLIGHT)

این بیماری توسط قارچی بنام Alternaria solani رخ می‌دهد. در این بیماری میموه گیاه کاملا از بین می رود، برگ ها زرد شده و می‌ریزند و در مدت کوتاهی کل گیاه نابود می‌گردد.

پیچش برگ (LEAF CURL)

این بیماری اصولاً در مناطق گرم و خشک شیوع ندارد و بیشتر در نواحی خنک و مرطوب خسارت وارد می سازد. معمولاً در باغهای هلو بروز میکند. باغداران به بیماری برگ پیچیدگی هلو، لب شتری و بادسرخ هم می گویند.

اولین نشانه های بیماری در بهار به شکل لکه های زرد یا متمایل به قرمز روی برگهای در حال رشد بروز می کنند. محل این لکه ها در برگ به تدریج کلفت و چین خورده شده، سرانجام موجب پیچیدگی برگ می شود. قارچ Taphrina deformans عامل پيچيدگی برگ است.

رشته قرمزی (RED THREAD)

این بیماری بیشتر در سطح باغچها دیده می‌شود و توسط قارچی بنام Laetisaria fuciformis بروز می‌کند. با حمله این گیاه لکه هایی به رنگ قرمز در سطح گیاه ایجاد شده که در صورت عدم درمان مرگ گیاه را در پی خواهد داشت.

شل‌شدن ریشه (CLUB ROOT)

این بیماری توسط قارچی به نام (Plasmodiophora brassicae) ایجاد میشود. این قارچ به ریشه گیاه حمله کرده و آن را در معرض سست شدن قرار می‌دهد . عملکرد ریشها در این بیماری به شدت با اختلال رو به رو می شود. این قارچ باعث می‌شود رنگ برگهای گیاه سبز متمایل به آبی گردد.

زغالک (ANTHRACNOSE)

زغالک دسته‌ای از بیماری‌ها در گیاهان است که عامل آن قارچ‌های راستهٔ ملانکونیالس (Melanconiales) است و معمولاً به‌صورت لکه‌های فرورفته در نتیجهٔ بافت مردگی ظاهر می‌شود.

زغالک در برخی موارد پیامدهای بد کمی برای گیاه دارد اما در برخی موارد نیز می‌تواند برای گیاه کشنده باشد.

لکه‌های سیاه (BLACK SPOT)

لکه سیاه رز (Black spot) که همچنین سوختگی برگ، لکه برگی، سوختگی، آسترومای برگ رز و کپک لزج نیز نامیده می‌شود، یک نوع بیماری قارچی است. این بیماری اغلب در آب‌وهوای مرطوب دیده می‌شود.

علائم بیماری به صورت پدید آمدن لکه‌های سیاه با حلقه‌ای زرد رنگ در اطراف آن مشاهده می شود. این لکه‌ها گرد یا نامنظم هستند و در دو سوی برگ دیده می‌شوند، این لکه‌ها در نهایت موجب ریزش برگ و نازیبا شدن گیاه می‌گردد.

پوسیدگی یا فساد قارچی (DECAY)

انواع مختلفی از قارچ باعث ایجاد این بیماری می‌گردند که مشهور ترین آنها Aphanomyces نام دارد. این قارچ بخش های زنده گیاه از جمله برگ ها را مورد حمله قرار داده و باعث تجزیه آنها و ایجاد پوسیدگی می‌گردد.

لکه‌های پوستی قهوه‌ای (BROWN PATCH)

بیماری لکه قهوه ای آلترناریایی بیشتر به سر شاخه های جوان حمله می‌کند و برگ های مسن در برابر حمله این بیماری مقاوم هستند. نشانه های بیماری به صورت لکه های قهوه ای و بافت مرده (نکروتیک) روی برگ، میوه و سرشاخه های جوان مشاهده می‌شود.

بیماری غالباً سبب ریزش زود هنگام میوه های جوان شده و یا در سطح پوست آن ها برجستگی های کوچکی به رنگ قهوه ای یا قهوه ای تیره ایجاد می کند. سطح لکه های روی پوست میوه به سهولت جدا شده، می ریزد و در نتیجه حالت آبله ای به پوست میوه می دهد. چنین میوه هایی ارزش بازار پسندی خود را از دست می دهند.

شانکر (CANKER)

شانکر باعث مرگ شاخه‌ها یا ضعف ساختاری درخت می‌شود تا این‌که ناحیه‌ی آلوده بر اثر طوفان یا کولاک شکسته شود. از شانکرهای رایج می‌توان شانکر سیتوسپورایی، شانکر فوموپسیس و شانکر نکتریایی را نام برد.

این بیماری توسط قارچ و یا باکتری ایجاد می‌شود و بوته‌ها و درختان میوه که غالبا هسته دار هستند را درگیر می‌کند.

سفیدک کرکی (DOWNY MILDEW)

سفیدک دروغین یا سفیدک کرکی یا سفیدک درونی (Downy mildew) یکی از بیماری‌های قارچی گیاهان است. این بیماری معمولاً در مناطق مرطوب و مزارع آبی، بخصوص قسمت‌های آبگیر مزرعه دیده می‌شود.

قارچ مولد این بیماری Peronosporaceae نام داشته که با لکه های بی رنگ سطح گیاه را آلوده کرده و موجب ضعیف شدن آن می‌شود.

زگیل تاجی (CROWN WART)

این بیماری که در خانواده گیاهان یونجه مشاهده می‌شود توسط قارچی بنام Physoderma بوجود آمده و در قسمت های انتهایی گیاه برآمدگی هایی را ایجاد می کند که به شکل زگیل است.

پژمردگی کلماتیس (CLEMATIS WILT)

یکی از شایع ترین بیماری های قارچی پژمردگی CLEMATIS است. این بیماری باعث تبدیل گیاه سالم و گلدار به گیاهی پژمرده و بی حال در کوتاهترین زمان ممکن می‌شود.

این بیماری مانند اکثر بیماری های قارچی ، در هوای مرطوب یا مرطوب شیوع بیشتری دارد. هنگامی که گیاه تحت تأثیر قرار گرفت ، گیاه شروع به مردن می کند زیرا قارچ سیستم عروقی آن را قطع می کند و هیچ آبی نمی تواند از طریق گیاه منتقل شود. در صورت عدم درمان ، پژمردگی کلماتیس در سراسر گیاه گسترش می یابد.

کپک خاکستری (GRAY MOLD)

بیماری گیاهی کپک خاکستری که به نام های دیگری از جمله پوسیدگی خاکستری و پوسیدگی میوه کیوی نامیده می شود، باعث کاهش محصول حتی بعد از برداشت محصول می گردد. این قارچ نه تنها بر روی کیوی بلکه روی بیش از ٢٣۰ گیاه دیگر ایجاد آلودگی می نماید.

این بیماری برروی گیاه با ظاهری به‌رنگ سفید رشد می‌کند و به‌طور تدریجی به رنگ خاکستری درمی‌آید.

کپک پودری (POWDERY MILDEW)

کپک پودری قارچی است که طیف وسیعی از گیاهان را درگیر می‌کند. این قارچ معمولاً روی گیاهانی چون رزها، یاس‌ها، بلوط انگلیسی، گل آهاری و غیره دیده می‌شود. کپک پودری یکی از بیماری های گیاهی است که آسانتر شناسایی می شود ، زیرا علائم آن کاملاً مشخص است. گیاهان آلوده لکه های سفید پودری روی برگها و ساقه ها نشان میدهند.

برگهای تحتانی بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند، اما کپک می تواند در هر قسمت بالای سطح گیاه ظاهر شود. با پیشرفت بیماری ، لکه ها بزرگتر و متراکم تر می شوند، در نتیجه تعداد زیادی اسپور غیرجنسی تشکیل می شود و ممکن است کپک در طول گیاه به سمت بالا و پایین گسترش یابد.

آگاهی از کپک پودری و مدیریت آن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بیماری ناشی از آن می تواند باعث کاهش قابل توجه عملکرد محصول شود.

لکه‌های زردرنگ (YELLOW SPOTS)

این بیماری توسط قارچی به نام Pyrenophora tritici-repentis ایجاد می‌شود و یکی معروف ترین انواع بیماری های قارچی است. همانطور که از اسمش معلوم است باعث ایجاد لکه های زرد رنگ روی ساقه و برگ های گیاه می گردد. این بیماری در صورت عدم درمان، باعث خشک شدن کل گیاه می گردد.

سیاهک (SMUT)

این بیماری توسط قارچی بنام Urocystis colchici بوجود می آید. گیاهان آلوده به سیاهک ۶ هفته بعد از ظهور علایم از بین می‌روند. ظاهر برگ‌های بیمار غیر نرمال بوده و پیچ‌خورده می‌شوند. در نهایت گیاهان آلوده به شدت کوتوله شده و به تدریج می‌میرند.

وجود لکه‌های سیاه رنگ بر روی برگها در نواحی طوقه گیاه ظاهر می‌شود. معمولاً عامل بیماری در گیاهان بزرگتر و مسن‌تر به صورت لکه هایی بر روی برگ ظاهر می‌شود و در صورت تشدید بیماری در نهایت برگ از ناحیه لکه رو به پایین خم می شود و در نهایت می‌افتد.

از بین بردن قارچ گیاهان
از بین بردن قارچ گیاهان

چگونه گیاهان آلوده به قارچ را درمان کنیم ؟

حال که با تمام نکات در خصوص قارچ گیاهان آپارتمانی آشنا شدید بهتره در ادامه همراه ما باشید تا راه درمان بیماری قارچی گیاهان رو مرحله به مرحله به شما آموزش بدیم.

مرحله اول ؛ انتقال گیاه آلوده

با مشاهده اولین علائم بیماری قارچی به جهت عدم گسترش قارچ ، فورا گیاه آلوده را به مکان دیگری و به دور از سایر گیاهان منتقل کنید. گیاه را در مکانی قرار دهید که حتی در صورت داشتن اسپور های فعال باد نیز نتواند هاگ های آن را به سایر گیاهانتان منتقل کند.

مرحله دوم ؛ جداسازی قسمت های آلوده

بعد از انتقال گیاه به قرنطینه (همانند کرونا 14 روز)، قسمت های آسیب دیده و مورد حمله را جدا کرده و دور بیندازید. دقت کنید که هر قسمتی که آلوده بود باید جدا شود. در این مرحله از، از دست دادن ظاهر زیبا و برگهای گیاهتان نترسید، چرا که عدم مقابله با قارچ باعث نابودی کل گیاه می‌گردد.

مرحله سوم ؛ ایجاد هوای تازه با تهویه مناسب

در صورت پر شاخ و برگ بودن گیاه حتی برگهای سالم را نیز تا حدودی هرس کنید تا به گیاه هوای تازه برسد ، جریان هوا بین برگ های گیاه در از بین بردن عامل بیماری زا بسیار موثر است.

مرحله چهارم ؛ ایجاد شرایط مکانی مناسب

دقت کنید که شرایط محیط قرنطینه شما باید به گونه ‌ای باشد که با زیستگاه مورد علاقه قارچ به دور باشد. بدین منظور این محل نباید خیلی سرد، مرطوب، تاریک و بسته و بدون گردش هوا باشد. نور آفتاب زیاد و غیر مستقیم بهترین گزینه برای چنین مکانی است.

در این مرحله باید دقت کنید که شیوه آبیاریتان نسبت به سابق باید تغییر کند، به منظور عدم گسترش قارچ گیاه را با فواصل طولانی تری و به صورت کم حجم آبیاری کنید.

مرحله پنجم ؛ گیاه را دستمال و یا حمام کنید

با محلول آب ولرم + چند قطره مایع ظرف‌شویی و به وسیله دستمالی نرم گیاه را تمیز کنید. دقت کنید که دستمال کردن با آب خالی ممکن است باعث جا به جا شدن هاگ ها به قسمت های سالم و حاد تر شدن بیماری گردد.

اگر اندازه و یا تعداد برگ ها و یا همچنین میزان قارچ به حدی است که نشود دستمال نمود ، گیاه را درون وانی از آب + چند قطره مایع حکام کنید.

مرحله ششم ؛ استفاده از قارچ کش

با توجه به نوع بیماری قارچی و همچنین لحاظ قسمت مورد حمله قارچ کشی مناسب تهیه کرده و به محل آلوده اسپری نمایید. البته توصیه می‌شود به جهت پاکسازی کامل تمام مناطق گیاه از جمله برگ، ساقه، محل اتصالات برگ به ساقه و حتی سطح خاک و ریشه نیز با قارچ کش اسپری شود. ( برای هر قسمت محلول مناسب ).

مرحله هفتم ؛ تعویض خاک

چنانچه خاک شما به مقدار زیاد آلوده بود اقدام به تعویض خاک گلدان نمایید. اما در صورت آلودگی کم میتوانید از قارچ کش استفاده کنید.

مرحله آخر ؛ عملیات نجات بازماندگان

چنانچه پیشروی قارچ به حدی مزمن و حاد بود که نمیتوان به نجات آن امیدوار بود قسمت هایی از گیاه را که به سالم بودن آنها مطمئن هستید جدا کرده و در گلدان دیگری تکثیر نمایید قبل از کاشت به قلمه ها قارچ کش بزنید.

من در این مطلب سعی کردم تمام نکات در خصوص قارچ گیاهان آپارتمانی و راه پیشگری و درمان قارچی شدن گیاهان آپارتمانی را به شما بگوییم، شما چه نکته و تجربه ای در این خصوص دارید؟ حتما نظر و تجربه خود را در بخش دیدگاه بیان کنید، درضمن اگر سوال یا مشکلی در خصوص بیماری قارچی گیاهان دارید بپرسید تا کارشناسان ما به شما پاسخ بدهند.

مطالب مرتبط :