بررسی تمامی مشکلات و بیماریهای برگ بیدی و درمان آن

مشکلات و بیماریهای برگ بیدی و راه درمان
مشکلات و بیماریهای برگ بیدی و راه درمان

مشکلات و بیماری برگ بیدی : برگ بیدی یکی از گیاهان آپارتمانی است که به دلیل مقاومت و همچنین زیبایی محبوب بوده و در اداره‌ها، منازل و بانکها بسیار دیده می‌شود. این گیاه خوشرنگ با برگهای بنفش و رگه‌هایی از رنگهای سبز و کرم رنگ به زیبایی محیط شما کمک می‌کند. میخوام تمامی مشکلات لین گیاه مانند علت خشک شدن برگهای گل برگ بیدی رو بررسی کنم، با دانستن مشکلات و بیماری برگ بیدی می‌توانید به موقع از پیشرفت بیماریها جلوگیری نمایید. در ادامه به شرایط نگهداری از این گیاه و بیماریهای آن و همچنین روشهایی برای مقابله با آن می‌پردازیم.

برگ بیدی از کجا اومده و کجا میره؟:)

برگ بیدی گیاهی بومی آمریکا، علفی و خزنده است و رشد سریعی دارد همچنین این گیاه رنگهای متنوعی دارد. از بنفش گرفته تا ابلق، سبز و یا سفید برگ بیدی گیاه آویز مانند بوده و بسیار به زیبایی محیط کمک می‌کند. برای زینت بخشیدن به طاقچه‌ها بسیار مناسب است. این گیاه گل هم می‌دهد و گلهایش یک روزه هستند. گلهایی به رنگ سفید، آبی و یا ارغوانی می‌دهد.

برگهای این گیاه بیضی شکل بوده و دمبرگ ندارند. این گیاه را به راحتی می‌توانید قلمه زده و در آب بگذارید تا ریشه دار شود و سپس در گلدانهای دیگر بکارید. از هر گلدان می‌توانید چندین گلدان دیگر درست کنید به همین دلیل به این گیاه لش هم می‌گویند. حتما مطلب معرفی و نگهداری برگ بیدی را مطالعه کنید.

بنر گل من و تو
شرایط نگهداری برگ بیدی
شرایط نگهداری برگ بیدی

شرایطی که گیاه دچار مشکل نمیشه چیست؟

اگر شما در نگهداری این گیاه شرایط مناسب اون رو فراهم کنید دیگ دچار مشکلات و بیماری نخواهد شد که در ادامه به صورت خلاصه به بررسی این نیازها می پردازیم.

رطوبت کافی:

این گیاه به رطوبت متوسطی نیاز داشته و به غبار پاشی نیز احتیاج دارد. می‌توانید رطوبت مورد نیازش را از طریق زیر گلدانی و به شکل جزیره فراهم نمایید.

خاک مناسب:

این گیاه نیاز به خاکی نیمه سبک دارد که می‌توانید خاک باغچه، ماسه، و خاک برگ را بکار ببرید. البته اگر در نگهداری گل و گیاه تازه کار هستید حتما از خاک آماده استفاده کنید.

طرز آبیاری برگ بیدی:

برای آبیاری این گیاه باید دقت کنید که خاک آن خشک باشد. آبیاری این گیاه متوسط بوده و حدود زمانی باید گیاه رو آبیاری کنید که خاک اون تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شده باشه، مشکلات برگ بیدی بیشتر از آبیاری زیاد پیش میاد.

تقویت و کوددهی خاک:

برگ بیدی گیاهی مقاوم و کم توقع بوده و نیاز زیادی به کود هم ندارد. در صورت نیاز به کود می‌توانید هر دو هفته یک بار (از اوایل بهار تا اواخر تابسیتان) کود به آن بدهید.

مشکلات و بیماری برگ بیدی و راه حل مقابله با آنها:

برگ بیدی نیز مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر در معرض هجوم بیماری‌ها و آفات است. برای نگهداری هر چه بهتر از آن باید بیماریهای را بشناسید و به موقع در صدد رفع آنها بر بیایید.

علت خشک شدن برگهای گل برگ بیدی
علت خشک شدن برگهای گل برگ بیدی

علت خشک شدن برگهای گل برگ بیدی چیست؟

یکی از مشکلات و بیماری‌های برگ بیدی، خشک شدن آن است. این مشکل بخاطر تشنگی و کم آبی پیش می‌آید. به علت کم آبی ریشه‌های برگ بیدی خشک شده و برگها نیز می‌ریزند. این گیاه به آبیاری منظم و رطوبتی متوسط نیاز دارد. رشد برگهای جدید اگر همراه با خشک شدن برگهای گل برگ بیدی قدیمی باشه حتما رطوبت و کود رو برای گیاه خود فراهم کنید.

بروز لکهای قهوه‌ای سوخته روی برگها برگ بیدی

این عارضه به دلالیل مختلفی رخ می‌دهد که بهتر است دقت کنید و ببینید کدام یک از عوامل سبب پدید آمدن چنین مشکلی شده‌اند.

  • لکه ها ممکن است خشک و شکننده بوده و با فشار دست خرد شوند و یا ممکن است نرم و آبکی باشند.
  • لکه‌های خشک و شکننده می‌تواند به دلیل تابش مستقیم نور خورشید روی برگها باشد که در این صورت نباید گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. نور آفتاب نوک برگها را می‌سوزاند. بهتر است گیاه را در نیم سایه قرار دهید و یا پشت پنجره بگذارید.
  • لکه ها همچنین می‌توانند در اثر گرمی و خشکی محیط بوجود آیند. در هوای گرم و خشک باید رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم شود، در غیر این صورت برگها به این شکل درمی‌آیند. راه حل این مشکل غبارپاشی و آبیاری جزیره‌ای است. غبارپاشی باید در سایه انجام شود و اگر در آفتاب صورت گیرد مشکل را مضاعف می‌نماید.
  • همچنین استفاده از مواد براق کننده ممکن است سبب بروز مشکل شود. برای تمیز کردن گلهایتان از محلول رقیق شده شیر و آب استفاده نمایید.

رنگ پریدگی برگهای برگ بیدی و لکه‌های قهوه‌ای:

یکی دیگر از مشکلات برگ بیدی رنگ پریدگی برگها است که بخاطر قرار گرفتن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید می باشد جتما گیاه را به محلی با نور کم و فیلتر شده منتقل کنید.

مشکلات و بیماری برگ بیدی
مشکلات و بیماری برگ بیدی

علت از بین رفتن رنگ ابلق برگ بیدی چیست؟

از دیگر مشکلات و بیماریهای برگ بیدی سبز شدن برگها و از بین رفتن رنگ ابلق آن است. اگر به گیاه کود مصنوعی می‌دهید بهتر است آن را متوقف کنید. زیرا در اثر مصرف این مواد برگهای گیاه ضخیم شده و به رنگ سبز روشن درمی‌آیند. با متوقف کردن تغذیه، دوباره برگها به رنگ ابلق در می‌آیند.

دلیل بلند شدن ساقه‌های گیاه و فاصله افتادن بین برگها:

این مشکل بخاطر کمبود نور است. باید گیاه را به جایی با نور بیشتر منتقل کنید. همانوطر که گفتیم این گیاه به نور متوسط و زیاد ولی فیلتر شده نیاز دارد.

علت بدشکلی و بی‌برگ شدن برگ بیدی چیست؟

یکی از هلت های این مشکل کوچک بودن گلدان می باشد که همیشه باید گلدانی متناسب با سن و اندازه گیاه انتخاب کنید.در صورتی که گلدانتان کوچک باشد، بهتر است آن را عوض کنید.

چرا برگهای برگ بیدی نرم و آبکی شدن؟

گاهی اوقات برگهای این گیاه نرم و آبکی می‌شوند. این پدیده بخاطر هوای سرد رخ می‌دهد که موجب می‌شود گیاه یخ بزند. پس به محض مشاهده این مشکل گیاه را به محلی با دمای بالاتر منتقل کنید.

پوسیدن ساقه از روی سطح خاک:

یکی از مشکلات و بیماری برگ بیدی که افراد همواره با آن مواجهند، گندیدن و پوسیدن ساقه از روی خاک به دلیل آبیاری بیش از حد و غرقابی نمودن گیاه است. گلدان باید به خوبی زهکشی شده باشد تا آب اضافی آن خارج شود. جمع شدن آب در گلدان و یا زیرگلدانی سبب گندیدن و فساد گیاه می‌شود. پس تعداد دفعات آبیاری را کاهش بدید و حتما سوراخ های ته گلدان رو هم بررسی کنید.

برگشت نوک برگ به سمت بالا و سقوط آن به پایین:

این مشکل بخاطر گرم و خشک بودن هوا رخ می‌دهد. گلدان را جابجا کرده و به جای خنکتری ببرید و غبارپاشی کنید.

علت چروک شدن برگهای برگ بیدی چیست؟

این مشکل به دلیل کم آبی و خشکی است. بهتر است محیطی با رطوبت بیشتر فراهم کرده و گیاه را غبارپاشی کنید. حتما برای آبیاری خاک را چک کنید و سپس اقدام به آبیاری کنید.

بیحال شدن و سرازیر شدن برگها:

اگر برگهای گیاه از وسط خورد و شکسته شوند، بخاطر گرمی هواست. گیاه را به جای خنکتری منتقل نمایید یا با دستگاه رطوبت ساز یا جزیره ای رطوبت مورد نیاز رو براش فراهم کنید، غبارپاشی اگر میخواهید انجام بدید حتما عصر یا صبح این کار رو بکنید.

مشکلات برگ بیدی و راه درمان آن
مشکلات برگ بیدی و راه درمان آن

آفات و بیماریهای برگ بیدی

حالا که مشکلات برگ بیدی رو بررسی کردیم برسیم به آفت و بیماری برگ بیدی که میتونه گیاه رو درگیر کنه دو آفت مشهور داره که در ادامه بررسی میکنیم

بیماریهای برگ بیدی؛کنه تار عنکبوتی:

یکی از آفات این گیاه کنه تار عنکبوتی است. وقتی گیاه در معرض این بیماری قرا می‌گیرد، برگهایش پیچیده شده و زیر آنها تار عنکبوت می‌زند. در صورت بروز این مشکل بهتر است گیاه را سمپاشی کنید. می‌توانید برگهای گیاه را با دستمال نمدار تمیز کردخ و نیز رطوبت محیط را زیاد کنید.

حشرات سبز رنگ:

گاهی بر وری برگ بیدی حشرات سبز رنگی دیده می‌شود. برگهای گیاه بد شکل و چسبناک می‌شود. این به دلیل وجود آفت بوده و باید گیاه را سمپاشی کرد. هر دو هفته یکبار کافی است.

جمع بندی

برگ بیدی گیاه مقاومی است که خود را در لیست گیاهان مقاوم به نور کم قرار داده است و سعی میکند که خود را با شرایط نگهداری سازگار کند ولی با فراهم نکرد شرایط درست براش میتونید موجب مشکلات برگ بیدی شود و بیشترین این مشکل ها ابیاری زیاد هست، توجه کنید که هیچ گیاهی از آبیاری کم از بین نخواهد رفت، حتما مراقب بیماری برگ بیدی باشید تا آفت ها به اون حمله نکنند و به محض مشاهده آفت اونها رو از بین ببرید.

مطالب مرتبط :

7 نکته کلیدی در آبیاری گیاهان آپارتمانی

بهترین گیاهان مناسب برای بالکن

بهترین گیاهان مناسب برای بالکن