تمامی مشکلات و بیماری های نخل ماداگاسکار و راه مقابله

مشکلات و بیماری های نخل ماداگاسکار
مشکلات و بیماری های نخل ماداگاسکار

بیماری ها و مشکلات نخل ماداگاسکار : نخل ماداگاسکار از گیاهان زینتی آپارتمانی بوده که جزو نخل‌ها نیست، اما به دلیل شباهت زیادش به نخل‌ها اینگونه از آن نام می‌برند. این گیاه انواع گوناگونی داشته و بسیار مقاوم است. به همین خاطر افراد زیادی برای نگهداری در آپارتمان ماداگاسکار را انتخاب می‌کنند. طبیعتاً نخل ماداگاسکار نیز همچون گیاهان دیگر نیاز به مراقبت‌هایی دارد. در این مقاله قصد داریم مشکلات و بیماری های نخل ماداگاسکار و راه‌های رفع و مقابله با این بیماری‌ها را به شما آموزش دهیم.

با نخل ماداگاسکار بیشتر آشنا شوید

درسته ما نحوه پرورش و نگهداری نخل ماداگاسکار را در مطلبی کامل توضیح دادیم ولی قبل ار بررسی مشکلات بهتره آشنایی با این گیاه داشته باشید که مهمترین علت ایجاد مشکل در گیاهان آپارتمانی نداشتن آشنایی با نحوه نگهداری و نیازهای اونها هست.این گیاه مقاوم، بومی ماداگاسکار بوده و همانگونه که گفته شد، انواع متفاوتی دارد. ماداگاسکار ساقه‌هایش ضخیم است و آب را در خود نگه می‌دارد. به همین علت در برابر کم آبی مقاومتر است. و در هنگام نیاز از آب موجود در ساقه‌ها استفاده می‌کند.

ماداگاسکار بر روی تنه و ساقه تیغ‌هایی دارد و در فصل بهار نیز گلهای زیبایی می‌دهد. در صورت عدم مراقبت و نگهداری ممکن است دچار مشکلات و بیماریهای قارچی شود.

بنر گل من و تو
شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار
شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار

مراقبت و نگهداری از نخل ماداگاسکار:

ایا میدوندی که برای نگهداری این گیاه زیبا چه شرایطی رو براش باید فراهم کنید؟

از چه خاکی استفاده کنیم؟

خاک کاکتوس یا خاک سبک برای این گیاه مناسب است. ورمی کمپوست نیز از خاکهای مناسب برای این گیاه به حساب میاد راستی این گیاه نیاز به کود زیادی ندارد ولی میتویند ماهی یکبار از کودهای کاکتوس استفاده کنید.

چقدر باید بهش نور بدیم؟

ماداگاسکار نیاز به نور زیادی دارد ولی نور مستقیم رو اگر از ابتدا در نور مستقیم نباشه رو دوست نداره. در صورت نبود نور کافی در منزل آن را پشت پنجره‌ای پر نور که شیشه مات یا پرده داره قرار دهید.

هر چند وقت یکبار آبیاری کنیم؟

باید خاک گلدان خشک باشد تا آبیاری مجدد صورت گیرد. بهتر است هر 7 تا 10 روز یک بار خاک را چک کنید و سپس اقدام به آبیاری کنید.

آیا رطوبت نیاز داره؟

رطوبت معمول اتاق رو دوست داره و خشکی بیش از حد باعث به وجود اومدن مشکلاتی در برگها خواهد شد.

آیا خارج شدن شیره از جای تیغ ها عادی هست؟ در پاسخ باید گفت بله هیچ مشکلی نداره و این یک اتفاق عادی در این گیاه است.

مشکلات و بیماری های نخل ماداگاسکار
مشکلات و بیماری های نخل ماداگاسکار

مشکلات و بیماریهای نخل ماداگاسکار:

در ادامه به برخی از رایج ترین مشکلات و بیماری های نخل ماداگاسکار می پردازیم که خیلی درخصوص اون سوال میشه مانند: سیاه شده برگها، شل شدن ساقه، زرد شدن برگها و… پس همراه من باشید.

1. زرد شدن برگهای ماداگاسکار

یکی از مشکلاتی که این گیاه با آن مواجه می‌شود، زرد شدن برگهاست. آبیاری گیاه باید منظم و به اندازه کافی انجام بشه. آبیاری بیش از حد ریشه‌های گیاه را پوسانده و سبب زرد شدن برگها می‌شود. همچنین نداشتن زهکشی مناسب باعث جمع شدن آب در زیر گلدان میشود.

همچنین بیماریهای قارچی می‌تواند یکی از علت های زرد شدن برگها و حتی ریزش برگهای این گیاه باشد. البته ریزش برگها در برخی فصول مانند پاییز یا زمستان معمولی و عادیست.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند سبب زرد شدن برگها شود، کمبود نور است. نور کافی باید به گیاه برسد. ماداگاسکار باید روزانه 6 ساعت در مقابل نور مستقیم خورشید باشد.

پس با توجه به علت های گفته شده ابتدا میزان آبیاری، زهکشی گلدان و نور را بررسی کنید و سپس به دنبال قارچ در گیاه باشید.

2. علت سیاه شدن برگهای ماداگاسکار

از دیگر مشکلات نخل ماداگاسکار سایه شدت برگها است که دو عامل میتونه در به وجود اومدن اون دخیل باشه: سرد و خشک بودن هوا سبب بوجود آمدن چنین مشکلی می شود و در صورتی که برگهای تازه رشد کرده دچار این مشکل شوند، شاید کمبود نور داشته باشد. زیرا ماداگاسکار همانطور که گفته شد به نور زیاد نیاز دارد.

3. شل شدن تنه و ساقه گیاه

آبیاری ماداگاسکار باید منظم و مرتب باشد. یکی از مشکلات و بیماری‌های نخل ماداگاسکار، شل شدن تنه آن است. این مشکل احتمالاً به سبب آبیاری بیش از حد و یا عدم زهکشی خوب خاک و گلدان رخ میدهد. قبل از آبیاری خاک گلدان را بررسی کنید، که خشک باشد. آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. و همچنین برای اطمینان از زهکشی حتما آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

مشکلات نخل ماداگاسکار - ریزش برگ
مشکلات نخل ماداگاسکار – ریزش برگ
4. علت خشکی و ریزش برگهای ماداگاسکار

خشک شدن برگهای گیاه به دلیل کم آبی روی اتفاق می افتد. بطور منظم گیاه را آبیاری کنید. نه بیش از حد و نه کم.

ریزش برگهای ماداگاسکار در پاییز امری عادی است، اما در صورت ریزش بیش از حد ممکن است به خاطر ریشه‌ها باشد. ریشه‌ها را بررسی کنید. با شروع فصل رشد، دوباره گیاه شروع به رشد می‌کند.

جای گیاه را تعویض نکنید و بگذارید پشت پنجره‌های جنوبی باشد. جابجا کردن گلدان ممکن است سبب ریزش برگ‌ها شود.

5.عدم رشد نخل ماداگاسکار:

رشد نکردن این گیاه ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. عدم وجود نور کافی، عدم تغذیه و کوددهی، نبود خاک مناسب و کوچک بودن گلدان همگی در عدم رشد گیاه مؤثرند.

6. سوختگی نوک برگ ماداگاسکار

سوختگی نوک برگهای نخل ماداگاسکار میتونه دلایل مختلفی اعم از نوسان دما، آبیاری زیاد و بیماری قارچی باشد پس مشکل رو بررسی کنید و اگر آبیاری زیاد هست میزان اون رو طبق روش گفته شده در بالا تنظیم کنید.

7. آفات و بیماریهای نخل ماداگاسکار

هر چند ماداگاسکار گیاهی مقاوم است و بسیار کم دچار آفت می‌شود، اما با این حال گاهی ممکن است در معرض هجوم حشرات و آفات قرار گیرد. شته، کنه عنکبوتی، و شپشک آردی از جمله آفات این  گیاه است. اگر برگها تغییر شکل داد و دفرمه شد و یا حالت چسبناک گرفت، مشخص است گیاه دچار آفت شده است.

حشرات با تغذیه از شیره گیاه سبب ضعیف شدن آن شده و پس از مدتی موجب ریزش برگ‌ها می‌شود.آفات و شته‌ها سبب چسبناک شدن برگها شده و برگ‌ها سیاه می‌شوند.

برای رفع این مشکل باید از سمهای مخصوص استفاده کرد. سموم باعث می‌شوند، زمانی که شته و حشرات دیگر شیره گیاه را می‌مکند، بخاطر وجود سم در شیره از بین بروند.

برای از بین بردن شپشک آردآلود باید از سم استفاده کرد. سمومی چون مالاتیون، دیازنیون، گوزاتیون را به مقدار خیلی کم، در حد یک قاشق مرباخوری در یک لیتر آب بریزید، کمی مایع ظرفشویی اضافه کرده و روی قسمتهای آلوده گیاه اسپری نمایید. این کار را در فضای باز و دور از اطفال انجام دهید. کمی از محلول را نیز روی خاک بریزید.

بعد از یک هفته مجدد سمپاشی کنید. در صورت ادامه دو هفته بعد مجدداً تکرار شود. اگر سم بکار رفته مؤثر نبود بهتر است از سموم سیستمیک مانند کونفیدور، متاسیستوکس و یا آتیون استفاده کنید.

بیماری ها و مشکلات نخل ماداگاسکار
بیماری ها و مشکلات نخل ماداگاسکار
8. بیماری‌های قارچی نخل ماداگاسکار

یکیدیگر از مشکلات و بیماری های نخل ماداگاسکار، بیماریهای قارچی است. برگهای بزرگتر گیاه دچار قارچ شده و درگیر می‌شوند، بعد کم کم همه برگها درگیر شده، زرد می‌شوند. البته ریزش برگ اتفاق نمی‌افتد، ولی برگ تغییر رنگ داده، قهوه‌ای یا زرد می‌شود و پس از مدتی کل گیاه از بین می‌رود.

برای رفع این مشکل بهتر است، قسمتی را که دچار بیماری شده از گیاه جدا کرد. بدترین حالت زمانی است که قسمت نزدیک به خاک درگیر شود که دیگر امکان نجات آن نیست.

روشهای جلوگیری از ابتلای گیاه به بیماری قارچی:

  • دقت و انتخاب در خرید گیاه، خرید گیاه سالم
  • بستر ضد عفونی شده و خاک استریل
  • تهویه مناسب
  • جمع کردن و جدا کردن برگهای درگیر و آلوده به قارچ
  • اجتناب از خیس شدن و مرطوب بودن برگ‌ها
  • استفاده از قارچ کش و سمومس مانند کاربندازیم
9. جابجایی گلدان ماداگاسکار:

گفتیم که جابجایی گیاه بهتر است صورت نگیرد. زیرا برگها ریزش پیدا خواهند کرد. سعی کنید گلدان پشت پنجره جنوبی قرار گیرد و از جابجایی بیش از حد خودداری کنید.

10. سیاه شدن ریشه‌های نخل:

از دیگر مشکلات و بیماریهای نخل ماداگاسکار سیاه شدن ریشه‌هاست. در صورت این اتفاق باید ریشه‌های سیاه شده را جدا نمود. سپس خاک آن را به قارچ کش آغشته نمایید. در صورتی که کل ریشه سیاه شده باشد، و ساقه و تنه سالم باشد، می‌توان گیاه را نجات داد.

آیا شما هم در نگهداری این گیاه دچار مشکل هستید؟ میتویند مشکلات و بیماری های نخل ماداگاسکار خودتون رو در دیگاه بنویسید تا کارشناسان ما پاسخ را برای شما ارسال کنند.

مطالب مرتبط :

تمامی مشکلات و بیماریهای نخل شامادورا 

مشکلات و بیماری های بنفشه آفریقایی

مشکلات و بیماری های کروتون