معرفی و نگهداری گل لاله + لاله نماد چیست و بررسی مشکلات رایج + راه درمان

نگهداری گل لاله
نگهداری گل لاله

گل لاله یکی از محبوب ترین گل‌ها در بین مردم هست. استفاده از گل لاله توی دکوراسیون خونه می‌تونه خیلی به زیبا شدن خونه کمک کنه. شاید براتون جالب باشه که در رابطه با این گل زیبا بیشتر بدونید. لاله ها یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین گیاهان گلدار هستند و به دلیل شکوفه های روشن و رنگارنگشان که در بهار تولید می شوند، پرورش داده میشوند. امروز توی این مقاله در رابطه با گل لاله صحبت می‌کنیم.  اگه میخواید درباره‌ی نکات نگهداری گل لاله و همچنین انواع گل لاله بدونید بهتره این مطلب رو تا آخر بخونید.

معرفی گل لاله

 شاید براتون جالب باشه که اسم «گل لاله» از کلمه‌ی لعل از زبان سانسکریت به معنی «قرمز» گرفته شده. توی زبان اروپایی به گل لاله  Tulip و Tulpe  می‌گن که بیشتر به خاطر شکل گل این اسم رو براش در نظر گرفتن. گل لاله دارای گونه‌ها متعددی هست . به طوری که گونه های گل لاله چیزی حدود ۱۰۰ تا  ۱۵۰میرسه.  

زادگاه اصلی گل لاله رو بیشتر آسیای مرکزی در نظر می‌گیرند.  گل لاله به صورت خودرو در خیلی کشورها پیدا می‌شه. مثلا ایران، افغانستان، ترکیه، قسمتی از غرب سوریه، یونان، ایتالیا، اسپانیا و سواحل دریای مدیترانه در شمال آفریقا گل لاله به صورت خودرو یافت میشه.  همون طوری که گفتیم گل لاله دارای تنوع زیادی هست. این تنوع رو توی رنگ و شکل گل هم می‌تونید ببینید.

بنر گل من و تو
گل لاله
گل لاله

اما به‌طور کلی این گل به ۷ گروه رنگی سفید، زرد، نارنجی، قرمز، صورتی، بنفش و سبز تقسیم می‌شه که البته هر گروه طیف‌های زیادی رو در بر می‌گیره. برای گرفتن اطلاعات بیشتر دربارهی کاشت گل لاله  میتونید به مقاله‌ی بهترین روش کاشت پیاز گل لاله مراجعه کنید.

نام گیاه شناسیTulipa
از خانواده Liliaceae
PH مناسبخاک اسیدی، خنثی
رنگ گلهاقرمز، صورتی، نارنجی، زرد، سبز، بنفش، سیاه، سفید
سمیتدر صورت خورده شدن برای انسان و حیوانات خانگی
جدول توضیحات گل لاله

گل لاله نماد چیست؟

گل لاله میتونه معنا های متفاوتی رو داشته باشه. معناهای گل لاله بستگی به رنگ این گل دارن و هر رنگ گل لاله نماد موضوع خاصی هست . همون طوری که رنگ قرمز همیشه نماد عشق و علاقه بوده گل لاله قرمز هم نشان‌دهنده عشق است. لاله زرد نشانه شادی، لاله بنفش نشانه وفاداری و لاله سفید نشانه عذرخواهی و یا بخشش و لاله‌ی صورتی نماد درک متقابل است. به طور کلی میشه گفت که گل لاله نماد عشق و آزادی هست.

انواع گل لاله

گل لاله انواع متفاوتی داره. این گیاه دارای هزاران گونه و رقم مختلف می باشد. هر نوع از این گل ها شکل و رنگ مخصوص به خودشون رو دارن. گل لاله‌ی هلندی – گل لاله‌ی زرد – گل لاله‌ی وحشی – گل لاله‌ی سیاه – گل لاله‌ی واژگون زرد – گل لاله‌ی مرداب – گل لاله‌ی قرمز چند نوع از گل لاله هستند. در اینجا برخی از رایج ترین گونه های لاله آورده شده است:

  • لاله Darwin Hybrid: این گونه جزو محبوب‌ترین لاله‌ها می باشد که به خاطر شکوفه‌های بزرگ و برجسته و ساقه‌های بلندشان محبوب شده است.این گونه طیف گسترده ای از رنگها از جمله قرمز، زرد، صورتی، نارنجی و سفید را پوشش می دهد.
  • لاله Single Early : همانطور که از این گونه پیداست، این لاله ها جزو اولین لاله هایی می باشد که در بهار گل میدهد. این گونه دارای گل های تک با گلبرگ های نوک تیز می باشد و در رنگ های مختلفی از جمله زرد، قرمز و صورتی وجود دارند.
  • لاله Double Early : این لاله هم ماننده لاله قبلی هست، اما دارای شکوفه های دوتایی با گلبرگ های فراوان که در رنگ های مختلفی از جمله صورتی، قرمز، زرد و سفید می آیند.
  • لاله های گل سوسن : گل های لیلی دارای گلبرگ های بلند و باریکی هستند که ظاهری شبیه زنبق به آن ها می دهد. این گونه در طیف رنگی از جمله صورتی، قرمز، زرد و سفید موجود می باشد.
  • لاله‌ حاشیه‌دار: لاله‌ حاشیه‌دار به خاطر گلبرگ‌های منحصربه‌فردش شناخته می‌شد که ظاهری ظریف و توری به آن‌ها می‌دهد. این گونه را هم میتوانید در طیف رنگی صورتی، قرمز، زرد و سفید پیدا کنید.
انواع گل لاله
انواع گل لاله

شرایط نگهداری و پرورش گل لاله

گل لاله هم مثل بقیه‌ی گیاهان نیازمند شرایط خاصی برای رشد هست. این شرایط شامل آبیاری درست – خاک مناسب – دمای و رطوبت مناسب هست.

گل لاله رو باید در چه دمایی نگهداری کنیم ؟

شرایط نگهداری گل لاله نسبت به گیاهان دیگه خیلی راحتره هست . گل لاله نسبت به سرما نسبتاً مقاوم هست. دمایی که شما میتونید گل لاله رو نگهداری کنید تا اسیب نبینه برای ریشه‌دهی ۹ درجه و برای رشد ۱۸–۱۵ درجه سانتیگراد است. یادتون باشه که گل لاله در دمای بالا دیگه گل نمیده.  بهتره که گل لاله و یا پیاز این گل رو توی دمای بالا نگهداری نکنید. از لحاظ رطوبت هم باید خیالتون راحت باشه چون نیاز به رطوبت نداره.

آبیاری گل لاله

آبیاری گیاه هم باید زمانی انجام بشه که خاک گل لاله تا حدود 2 الی 3 سانتی متر خشک شده باشه. آبیاری زیادی باعث ازبین رفتن پیاز گل لاله میشه و میتونه باعث ایجاد بیماری های قارچی توی گل لاله بشه.

خاک مناسب کاشت گل لاله

گل لاله به خاکی با ترکیبات پیت ماس، ماسه، کوکوپیت و پرلیت نیاز داره. زهکشی گلدون باید خوب باشه و خاک هم زیاد سنگین و  یا سبک نباشه. یادتون باشه که برای کوددهی گل لاله میتونید توی فصل رشد گیاه از کودهای گلدهی و کودهای پتاسیم بالا و فسفر بالا استفاده کنید. یادتون باشه که گیاهان پیاز دار به نیتروژن بالا حساس هستن و نباید به گل لاله از این کودها بدین.  نکته ی مهمی که باید بهش توجه کنید اینه که اگه قصد استفاده از گیاه رو به عنوان یه گیاه یکساله دارین لازم نیست بهش کود بدین اما اگر قصد تهیه پیاز برای سال آینده رو دارید باید گیاه رو تقویت کنید و توی این شرایط استفاده از کودها خیلی ضروریه.

شرایط نگهداری گل لاله
شرایط نگهداری گل لاله

نور مناسب رشد گیاه لاله

تمامی گونه های گل لاله نور زیاد رو دوست دارند. اما به یاد داشته باشید که بهترین مکان برای اونها در داخل خونه پشت پنجره با شیشه مات یا پرده است تا نور فیلتر شده بهشون برسه ، در اوایل بهار، زمانی که لاله ها به طور که فصل رشد گیاه می باشد میزان نوری که باید دریافت کند زیاد است که حدود 9 الی 10 ساعت نور فیلتر شده نیاز دارد.

دما و رطوبت مورد نیاز گل لاله

بهترین دما برای نگهداری این گیاه زیبا 15 الی 18 درجه سانتی گراد است و بهترین دما برای ریشه دهی گیاه 9 درجه سانتی گراد می باشد، این گیاه در مناطقی که رطوبت کمتری دارد رشد بهتری خواهد داشت زیرا رطوبت بالا معمولاً همراه با باران های بهاری به مرور باعث باعث پوسیدگی پیازها خواهد شد.

آیا گل لاله را کوددهی کنیم؟

این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی نیاز به تغذیه و کود دهی دارد، بهترین زمان برای کود دهی گل لاله فصل رشد اون یعنی بهار و تابستان با استفاده از کودهای فسفر و پتاسیم بالا می باشد. پیازهای گل لاله به کودهای نیتروژن بالا حساس هست و تا جایی ممکن از این گونه کودها استفاده نکنید.

روش های تکثیر گل لاله

این گیاه رو میشه به دو روش کاشت بذر و کاشت پیاز تکثیر کرد که روش کاشت بذر بسیار زمان بر بوده در خانه توصیه نمیشود. در ادامه مرحله به مرحله نحوه تکثیر گل لاله را توضیح خواهیم داد.

  • ابتدا پیازهای عاری از آفت و بیماری را تهیه کنید
  • بهتر است که پیاز ها را با قارچ کش ضدعفونی کنید.
  • گلدانی با زهکشی بالا را انتخاب کنید و کف آن سنگ ریزه بریزید و سپس روی آن خاک بریزید تا به اندازه نصف گلدان پر بشه
  • حال پیاز ها را روی خاک قرار بدید
  • روی پیازها را با استفاده از خاک دارای کمپوست پر کنید.(باید 10 سانتی متر روی پیازها خاک قرار بگیره)
  • حالا گلدان رو آبیاری کنید و در محلی با نور فیلتر شده قرار بدید
  • تا زمانی که پیاز ها جوانه بزند خاک را مرطوب کنید (خیس ماندن همیشگی باعث پوسیدگی پیاز میشه)

مهمترین بیماری‌ها و مشکلات گل لاله

گل لاله هم میتونه دچار اسیب و بیماریهای زیادی بشه. این بیماری‌ها شامل ویروسی و قارچی و ….. هستن. توی ادامه‌ی این مطلب به معرفی این بیماری ها پرداخته میشه. این مطلب رو تا آخر بخونید.

علائمبیماری و مشکلات گل لاله
پژمردگی و پوسیدگیبیماری‌های قارچی
تغییر رنگ گل لالهبیماری ویروسی
کم بود کلسیم و دمای نامناسبافتادگی ساقه گل لاله
دمای نامناسب در زمستان گذرانیگل ندادن گل لاله
جدول بیماری و مشکلات گل لاله
مشکلات گل لاله
مشکلات گل لاله

پوسیدگی و بیماری‌های قارچی

همون طور که می‌دونید ابیاری و رطوبت زیاد مکان رو برای رشد قارچ های بیماریزا فراهم میکنه. با رشد قارچ ها و تغذیه‌ی قارچ ها گل لاله هم دچار پوسیدگی میشه. پوسیدگی می‌تونه توی قسمت‌های مختلف گیاه خودش ر نشون بده. گل لاله توی این شرایط میتونه دچار پوسیدگی ریشه و یا اندام های دیگه بشه. علایمی که گیاه توی این شرایط از خودش نشون میده شامل: پژمردگی توی مراحل اولیه‌ی پوسیدگی – سیاه شدن قسمتی از ساقه که عموما از سمت پایین گیاه شروع میشه – سست شدن گیاه توی خاک به طوری که با یه ضربه‌ی کوچک از جای خودش در میاد . دو نوع از قارچی که به گل لاله حمله می‌کنه شامل کپک خاکستری و ریزوکتونیا سولانی هستن که باعث بیماری و پوسیدگی توی گل لاله میشه. حتما در خصوص بیماری قارچی گیاهان آپارتمانی و قارچ کش گیاهان آپارتمانی در سایت مطالعه کنید.

توی این شرایط میتونید ابیاری رو کم کنید و از قارچ کش برای کنترل بیماری قارچی استفاده کنید. یادتون باشه که زهکشی گلدان خیلی مهم و باید حتما گلدونتون زهکشی خوبی داشته باشه. قارچ‌های مهم بیماری‌زا که باعث بیماری توی گل لاله میشن شامل: Fusarium oxysporum f. sp. Tulipae و Botrytis tulipaeوPythium

بیماری اتشک گل لاله

این بیماری هم توسط قارچ توی گل لاله ایجاد میشه و باعث بدشکلی توی گل لاله میشه. این بیماری باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ میشه و همچنین باعث پیچ خوردگی و چروکیده شدن برگ میشه . زمانی که گل لاله به بیماری اتشک مبتلا میشه ظاهرش بیشتر شبیه به گلی میشه که آتیش گرفته. به همین خاطر اسم این بیماری رو اتشک گل لاله گذاشتن.

بیماری‌های ویروسی گل لاله

بیماری ویروسی راه درمان نداره و بهتره که از همون اول از از ابزار های الوده استفاده نکنید. یا بهتر بگم توی بیماری های ویروسی پیشگیری بهترین راه و درمان قطعی برای گیاه وجود نداره. حالا اگه گل لاله به بیماری ویروسی مبتلا شده باشه علایمی از خودش نشون میده. یکی از ویروس های معروف گل لالهTulip Breaking Virus  یا ویروس شکستگی گل لاله هست. توی این بیماری رگبرگ های گل زرد رنگ شده و شکل خاصی میگیره. این ویروس با شته منتقل میشه و با کنترل شته ویروس هم کنترل میشه.

پژمردگی گل لاله

علت پژمردگی گل لاله میتونه به دلیل ابیاری نامناسب باشه. اگه میزان ابیاری گل لاله خیلی کم باشه گیاه دچار پژمردگی میشه . از طرف دیگه اگه خیلی به گل لاله اب بدین هم در مراحل اولیه پوسیدگی ممکن هست دچار پژمردگی بشه.

چرا گل لاله گل نمیده؟

اگه گل لاله تون پیاز کوچک و ضعیفی داره و یا خاک گل لاله خاک خوبی نباشه گیاه گل نمیده. برای غنی کردن خاک قبل از این که گل لاله رو بکارید بهتره با استفاده از کود های موجود در بازار خاک رو غنی کنید وحتی  بعد از گلدهی از کودهایی که میزان کمتری ازت نسبت به فسفر و پتاسیم دارن باید هر دو یا سه هفته یکباراستفاده کنید تا مشکلی برای گل لاله پیش نیاد. جالبه بدونید که اگه توی زمستون پیاز گل لاله به اندازه‌ی سرما نبینه گلدهی گیاه دچار مشکل میشه. باید توی زمستون پیازها رو توی دمای زیر 18 درجه نگهداری کنید تا مشکلی برای گل لاله پیش نیاد.

افتادگی ساقه گل لاله

افتادگی ساقه توی گل لاله چندتا دلیل میتونه داشته باشه.  افتادگی میتونه  به دلیل کمبود کلسیم توی گیاه باشه و راه حل استفاده از کودهای حاوی نیترات کلیسم هست. این کودها رو بهتره توی  زمان آماده سازی خاک استفاده کنید. دما هم توی نگهداری گل لاله خیلی مهم و میتونه باعث این مشکل توی گل لاله بشه.

آفات گل لاله

افت هایی که ممکنه به گل لاله حمله کنن شامل شته – شپشک ارد آلود میشن. برای مقابله با این آفات میتونید از سم های مخصوص این حشرات استفاده کنید. نکته ی مهم این که به دلیل کوچک بودن این حشرات باید حتما گیاه رو به خوبی برسی کنید تا از بودن این افت ها رو گیاه باخبر بشید.

شته: شته میتونه به گل لاله حکله کنه و از شیره‌ی گیاه تغذیه کنه. شته ممکنه که ناقل عوامل بیماری زای دیگه ای هم باشه و در نهایت گیاه رو الوده کنه.

شپشک آرد آلود: این افت هم میتونه به گیاه صدمه بزنن و از بین بردن اون امری ضروریه. برای دیدن این افت باید محل چسبیدن دمبرگ رو برسی کنید چون این افت بیشتر در این محل ها زندگی میکنه. برای از بین بردن آفات هم میتونید به فروشگاه گل من و تو سر بزنید و سم مورد نظرتون رو با سریع ترین و راحترین حالت خریداری کنید.

کلام آخر

گل لاله یکی از گیاهان پر طرفدار است. گل لاله هم مثل همه‌ی گیاهان دیگه میتونه دچار بیماری و اسیب های فراوان باشه. با توجه به علایمی که توی گل لاله به وجود میاید میتونید به بیماری و مشکل ایجاد شده توی گل لاله پی ببرید. اگه تجربه‌ای توی زمینه‌ی نگهداری از گل لاله دارید میتونید باما در میان بزارید.