روش صحیح نگهداری هورتانسیا یا ادریسی در خانه + نکات کلیدی

شرایط نگهداری گل هورتانسیا
شرایط نگهداری گل هورتانسیا

شرایط نگهداری هورتانسیا : گل هورتانسیا که به نامهای گل ادریسی و هفت رنگ نیز معروف است، گلی فوق‌العاده زیباست که محبوبیت زیادی بین مردم دارد. این گل مقاو بوده و با هر خاکی سازگار است. همچنین مراقبت ساده و آسانی دارد. گلهای این گیاه بسته به اسیدی یا قلیایی بودن خاک به رنگهای مختلفی در می‌آید و این بستگی به میزان جذب یون آلومینیوم دارد. در این مقاله به معرفی هورتانسیا، نحوه نگهداری و تکثیر آن می‌پردازیم.

با هورتانسیا بیشتر آشنا شوید

گل هورتانسیا یا ادریسی با نام علمی Hydrangea macrophylla به دلیل زیبایی خیره‌ کننده گلهایش محبوبیت زیادی پیدا کرده ‌است. هورتانسیا بصورت بوته‌ای بوده و بومی کشورهای آسیای شرقی ( جزایر هونشو ژاپن) می‌باشد. این گیاه آپارتمانی و تزئینی به دلیل گلهای رنگارنگ زیبایش به گل هفت ‌رنگ نیز معروف است. گلهای هورتانسا با رنگهای سفید، صورتی، آبی و بنفش زیبایی غیرقابل وصفی دارند.

هورتانسا هم در فضای سبز بصورت درختچه می‌روید و هم می‌توان آن را در گلدان نگهداری کرد که بصورت گل آذین است. برگهایی پهن و تخم مرغی دارد که لبه‌هایی دندانه‌دار دارند.

بنر گل من و تو
گیاه هورتانسیا در فضای باز
گیاه هورتانسیا در فضای باز

با انواع هورتانسیا آشنا شوید:

هورتانسیا گونه‌ها و انواع مختلفی دارد که به رنگ گلهای آنها مربوط می‌شود. هورتانسیا دو نوع تازه و کلاسیک دارد. هورتانسیای تازه به رنگهای سبز، سفید، صورتی، آبی و بنفش موجود است .

هورتانسیای کلاسیک نیز تیره‌تر و براقتر بوده و بسیار منحصر بفرد است و در گلدان زمان زیادی دوام می‌آورد.

گلدهی هورتانسیا:

جوانه‌های گل در پاییز تشکیل شده و در اواخر پاییز با آمدن سرما تکمیل می‌شوند. با شروع فصل سرما و در بهمن ماه آنها را به گلخانه منتقل کرده و در فصل بهار گلدهی آنها شروع می‌شود.

شرایط نگهداری گل هورتانسیا

هورتانسیا نیز مانند هر گیاه دیگری به شرایط نگهداری نیاز دارد و در صورت مطلوب بودن رشد بهتری خواهد داشت. به صورت خلاصه باید گفت که این گیاه نور مستقیم را تحمل میکند و به نور زیاد، دمای 20 الی 25 درجه، خاک با زهکشی خوب، رطوبت معمول و آبیاری متوسط نیاز دارد که در ادامه به نیازهای این گیاه می‌پردازیم:

شرایط نگهداری گل هورتانسیا
شرایط نگهداری گل هورتانسیا

چه میزان گل ادریسی نور نیاز دارد؟

هورتانسیا نیاز به نور زیاد داشته و باید در طول روز 3 تا 4 ساعت آفتاب مستقیم به آن بتابد. اگر نور کافی به آن نرسد گلدهی ندارد و یا باعث ریختن گلها می‌شود. همچنین رنگ گل مطلوب نشده و در کل گل زیبایی نخواهید داشت.

رطوبت مورد نیاز هورتانسیا چقدر است؟

در تابستان سعی کنید رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم نمایید. بدین ترتیب می‌توانید از روش جزیره استفاده کرده تا رطوبت لازم برای هورتانسیا فراهم شود. گاهی گیاه را غبارپاشی کنید ولی این کار را در آفتاب انجام ندهید زیرا باعث سوختگی در برگها می‌شود.

دمای مناسب برای رشد و نگهداری گل ادریسی چقدر است؟

برای اینکه گل ادریسی شما رشد خوبی داشته باشد بهتر است در دما و شرایط گلخانه‌ای باشد. هورتانسیا در شرایط گلخانه‌ای و دمای 15تا 20درجه بخوبی رشد کرده و گل می‌دهد. گل هورتانسیا دمای خنک را ترجیح داده و اگر دما زیاد باشد رشد گل مطلوب نیست و شکوفا نیز نمی‌شوند. برای شکوفایی گیاه باید دما حدود 16درجه سانتی‌گرداد باشد.

خاک مناسب گیاه هورتانسیا کدام است؟

این گیاه با خاکها سازگار بوده و حساسیت چندانی ندارد. اما ممکن است با تغییر PH خاک، رنگ گلها تفاوت داشته باشد. به این شکل که اگر خاک گلدان اسیدی باشد گلها به رنگ آبی می‌شود و اگر خاک قلیایی باشد، گلها صورتی می‌شوند. میزان اسیدیته خاک حدود 6باید باشد.

زهکشی خوبی باید برای گیاه در نظر بگیرید و بهترین خاک برای آن خاک مخلوط با خاک برگ به همراه کوکوپیت و پرلالیت است که سبب زهکشی بهتری برای گیاه می‌شود.

نحوه و میزان آبیاری گل هورتانسیا چقدر باشد؟

هورتانسیا نیازمند آبیاری زیادی بوده و خاکی مرطوب را می‌طلبد. پس نگذارید خاک گیاه کاملاً خشک شده و سپس آبیاری کنید. البته این را هم در نظر بگیرید که زیاده‌روی در آبیاری گیاه سبب می‌شود ریشه‌ها از بی رفته و بپوسند.

در صورتی که گیاه در معرض آفتاب یا باد است، بهتر است تعد دفعات آبیاری را بیشتر کنید، چون خاکس با سرعت بیشتری خشک می‌شود و نیاز به آبیاری بیشتری دارد.

شرایط نگهداری گل ادریسی
شرایط نگهداری گل ادریسی

تقویت و کوددهی خاک:

لازم به ذکر است اگر خاک گیاهتان غنی باشد نیازبه کوددهی ندارد. اما در صورت نیاز این گیاه نیز برای رشد مانند تمام گیاهان دیگر به مواد مغذی و کود نیاز دارد. کودهای مناسب هورتانسیا کود نیتروژن دار و دارای پتاسیم است.

یکی از کودهای مناسب این گیاه کود 10-10-10 یا سه بیست می باشد. گیاه در صورت کمبود آهن برگهایش زرد می‌شود که باید بدان توجه داشت.

نحوه تکثیر گل هوتانسیا

هورتانسیا نیز مانند خیلی گیاهان دیگر، به روشهای مختلفی تکثیر می‌شود. که در ادامه به روشها و نحوه تکثیر هورتانسیا می‌پردازیم:

1.تکثیر هورتانسیا از طریق قلمه:

قلمه‌ای که انتخاب می‌کنید باید دارای حداقل سه برگ باشد. پس از انتخاب قلمه سالم مورد نظر، آنه را از شاخه اصلی بریده و نتهای آن را هورمون اکسین بزنید تا بهتر ریشه دهد. سپس قلمه‌ها را در پیت و یا ماسه قرار دهید و دما را افزایش دهید. قلمه‌ها را مه پاشی نمایید.

2.تکثیر هورتانسیا از طریق بذر:

بذرهای این گیاه را در خاک آفتابگیر بکارید. دمای مورد نیاز برای کشت از طریق بذر 27درجه سانتی گراد است. پس از مدت تقریباً دو هفته بذرها شروع به زدن جوانه می‌کنند. در روش کاشت از طریق بذر باید خاک را مرطوب نگه دارید.

3.تکثیر از طریق تقسیم بوته:

یکی دیگر از روشهای تکثیر هورتانسیا، از طریق تقسیم بوته است که در زمان خواب و استراحت گیاه صورت می‌گیرد. بوته‌ها را از گیاه اصلی جدا و در محل کشت بکارید.

4.تکثیر هورتانسیا از طریق خوابانیدن:

در روش خوابانیدن باید پوست ساقه را که حدود 5/2 سانت باید باشد برداشته و با خاک می‌پوشانید. توجه کنید پوست قسمت پایینی ساقه را بردارید. بدین ترتیب محل مورد نظر ریشه می‌زند. خاک را کنار زده و 5/2 سانت پاییین‌تر از محل ریشه، ساقه‌هایی که ریشه دارند را بریده و به محل کاشت منتقل کنید.

چطور گل هورتانسیا را هرس کنیم؟

با اتمام فصل گلدهی هورتانسیا، زمان هرس فرا می‌رسد. اگر به موقه گیاه هرس نشود، سال بعد گلدهی آن کم می‌شود. هنگام هرس باید ساقه‌های شکسته و خشک شده و یا شاخه‌هایی که مشکل خاصی دارند را ببرید. همچنین ساقه‌هایی که در مرکز گیاهند را نیز کوتاه کنید.

در زمان رشد، سر زنی ساقه‌ها می‌تواند رشد گیاه را تحریک نماید.

مشکلات و بیماری های هورتانسیا
مشکلات و بیماری های هورتانسیا

آفات و بیماریهای هورتانسیا:

این گیاه نیز همچون گیاهان دیگر ممکن است دچار بیماریهایی نظیر سفیدک پودری، بوتریتیس، قارچ شود که باید به موقع در صدد رفع آنها بر ایید.

علت پژمرده شدن گل هورتانسیا چیست؟

دلیل اصلی این مشکل میتونه از آبیاری زیاد و یا کم باشه که شرایط و نحوه آبیاری خود را بررسی کنید و ببنید اگر گیاه پژمرده میشه ولی خاک خیسه باید آبیاری را متوقف کنید و بررسی کنید تا ریشه سالم باشد، در ضمن زهکشی را هم بررسی کنید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

از دیگر دلایل میتونه هوای گرم و خشک باشد که در این شرایط باید میزان آبیاری را افزایش دهید و رطوبت محیط را نیز برای گیاه فراهم کنید.

یکی دیگر از دلایل هم میتونه نور مستقیم و شدید باشد که همان وضعیت هوای گرم و خشک برای اون پیش آمده.

دلیل زرد شدن برگ هورتانسیا چیست؟

از عمده دلایل این مشکل میتوان به کمبود مواد مغذی در خاک گلدان اشاره کرد ولی از دیگر دلایل این مشکل قلیایی بودن ph خاک هم میتواند باشد. ولی اگر مشاهده کردید که برگ های پیر دچار این مشکل میشوند عادی هست و زیاد نگران نباشید و فقط گیاه را با استفاده از کودهای نیتروژن بالا تغذیه کنید.

لکه برگی

لکه برگی یکی از انواع بیماری قارچی گلهای آپارتمانی مثل هورتانسیا است. این بیماری توسط قارچی به نام سرکوسپورا ایجاد می شود. علامت آن مشاهده لکه های بنفش و قهوه ای در قسمت پایینی گیاه است. این لکه ها به تدریج بزرگ تر می شوند و در نهایت برگ ها زرد شده و می ریزند. آبیاری بدون خیس کردن برگ ها می تواند به پیشگیری از این بیماری قارچی کمک کند. برای رفع آلودگی در گیاهان مبتلا می توانید از انواع قارچ کش استفاده کنید.

نکات کلی در مورد هوتانسیا:

  • در فصل سرما ریشه‌های گیاه را از یخ زدن حفظ کنید. اگر در فضای بیرون است باید اطراف گیاه را با برگ خشک و برگهای کاج بپوشانید تا از یخ زدن جلوگیری شود.
  • در دو سال اول کاشت گیاه را منظم آبیاری کنید. نگذارید خاک گیاه خشک شود. با تشنگی گیاه، برگهایش خواهند ریخت.

ایا شما هم گل هورتانسیا رو دارید و تجربه ای در خصوص نگهداری و تکثیر آن دارید؟ حتما در بخش دیدگاه مشکلات و تجربه شخصی خود را بیان کنید.

مطالب مرتبط :

هرس گیاهان آپارتمانی

تقسیم بندی گیاهان آپارتمانی