نحوه کاشت نعناع در گلدان و باغچه به همراه فوت کوزه گری

کاشت نعناع در گلدان و باغچه
کاشت نعناع در گلدان و باغچه

کاشت نعناع در گلدان و باغچه : سلام خیلی خوشحالم که گل من و تو رو برای مطالعه این آموزش انتخاب کردید، یکی از سبزی های فوق العاده معطر و پر خاصیت که خیلی راحت و بدون دردسر میتونید توی خونه تکثیر و بکارید نعنا هست، استفاده از نعنا تازه میتونه حس فوق العاده ای به شما و خانواده شما بده مخصوصا اگر این سبزی رو به صورت ارگانیک و در خانه پرورش بدید، میخوام بهتون مرحله به مرحله نحوه کاشت نعناع در گلدان و باغچه رو به همراه تمام نکات مهم برای نگهداری اون بگم پس در ادامه با من همراه باشید.

مختصری در خصوص نعنا بدانیم

نام علمی این گیاه Mint هست که برگ‌های اون به طول ۳ تا ۵ سانتی‌متر، متقابل، نیزه‌ای یا دوکی است این گیاه خواص بینظیری همچون نیرو دهنده و خلط آور ، ضد نفخ نیز به کار می رود.نعنا یکی از گیاهانی است که می تواند به سرعت رشد کرده و گسترش یابد. و امکان رشد ساقه های تازه از ریشه های جدید وجود دارد. یعنی فقط کافی است شما یک شاخه نعناع در بافچه یا گلدان بکارید خود گیاه کم کم گسترش هواهد یافت.

زمان مناسب کاشت نعناع

بهترین زمان برای کاشت این گیاه اوایل بهار تا اوایل تابستان می باشد ولی اگر قصد کاشت آن را در گلدان دارید با راهم کردن شرایط گفته شده در ادامه میتویند هر زمانی اقدام به کاشت بذر و یا قلمه گرفتن آن بکنید و گیاه را پرورش بدهید. پس نگران زمان کاشت نباشید. راستی این گیاه خیلی سریع ریشه میده و رشد میکنه

بنر گل من و تو
خاک مناسب برای کاشت

این گیاه را میتوایند در هر خاکی در باغچه بکارید ولی اگر قصد کاشت در گلدان را دارید حتما مخلوط خاک پست ماس و کوکوپیت استفاده کنید. مخلوط خاک باغچه و کمپوست را نیز، می توان به این منظور استفاده کرد.

خاک مناسب
خاک مناسب
نور و دمای مورد نیاز

نعناع بریا رشد به نور زیاد و تقریبا مستقیم نیاز دارد پس حتما گلدان را پشت پنجره جنوبی قرار دهید همچنین علاوه بر نور باید گردش هوایی خوبی ه در محل نگهداری جریان داشته باشد، این گیاه به دمای حدود 18 الی 21 درجه نیاز دارد.

میزان آبیاری و تغذیه

این گیاه به آبیاری نسبتا زیاد نیاز دارد ولی باتلاقی شدن خاک را دوست ندارد پس حتما زهکشی را بررسی کنید و بین دو آبیاری خاک سطحی گیاه خشک شد به نظر من برای تغذیه از ورمی کمپوست استفاده کنید تا سبزی شما کاملا ارگانیک باشد.

کاشت نعنا با استفاده از روش قلمه زدن:

در این روش فرقی ندارد که نعنا را در گلدان و یا در باغچه میخواهید بکارید مراحل زیر را انجام دهید.

قلمه گرفتن و ریشه دار کردن

ابتدا قوی ترین شاخه ی نعنا را انتخاب کنید و به اندازه ی ۱۰ سانتی متر توسط چاقو برش دهید. توجه کنید که ساقه دچار له شدگی نشود. برگ های قسمت پایینی را جدا کنید تا بیشتر از سه برگ روی ساقه باقی نماند. این کار به این دلیل انجام می شود که انرژی گیاه توسط برگ ها مصرف نشود و گیاه زودتر ریشه بزند. حالا یک لیوان را پر از آب کنید و قلمه را طوری درون آن قرار دهید که آب تمام گیاه را بپوشاند. در این مرحله، لیوان را به مکانی گرم انتقال دهید.

قلمه گرفتن و کاشت نعناع
قلمه گرفتن و کاشت نعناع
انتقال به خاک گلدان با باغچه

مراقب باشید که تابش خورشید مستقیم نباشد. هر زمان که احساس کردید، آب ظرف کم شده است، مقداری آب روی آن بریزید. حدود دو هفته طول می کشد تا قلمه ریشه بزند. بعد از ریشه زدن، گلدان نسبتا کوچکی انتخاب کنید و گیاه را به آن انتقال دهید. بعد از کاشت قلمه، روی آن را با خاک برگ و ماسه بپوشانید. حالا درون خاک سوراخ های ۳ سانتی متری ایجاد کنید تا خاک تنفس خوبی داشته باشد. فقط توجه کنید که ریشه های نعنا آسیب پذیر هستند. پس تمام این مراحل را به دقت انجام دهید.

توجه داشته باشید که همانند کاشت در گلدان گیاه را میتوانید در باغچه هم بکارید.

مراقبت از قلمه نعناع

بعد از کاشتن نعنا کمی خاک اطراف ساقه بریزید و با دست فشار دهید تا ساقه را بپوشاند. آبیاری به صورت مرتب با استفاده از اسپری انجام دهید و از آبیاری زیاد خودداری کنید. آب باید در حدی به گیاه برسد که خاک مرطوب شود.

لازم به ذکر است که توجه کنید گلدان زهکشی مناسبی داشته باشد. چون اگر آب اضافی گلدان خارج نشود، ریشه آسیب می بیند و گیاه دچار پوسیدگی می شود. مدت زمان خاصی لازم است تا برگ های نعنا سبز شود. بعد از سبز شدت برگ ها هر زمان که بخواهید می توانید آن را برداشت کنید. سعی کنید برگ های بالایی نعناع را بچینید و مصرف کنید تا بازهم برگ های جدیدی رشد کند.

کاشت نعناع در گلدان
کاشت نعناع در گلدان

کاشت نعنا با استفاده از بذر :

کاشت نعناع در گلدان به روش بذر

برای کاشت نعناع در گلدان ابتدا بذر مناسبی را از مراکز فروش بذر تهیه کنید. گلدان مناسبی (حداقل عمق گلدان باید 10 سانتی متر و قطر 10 سانتی متر داشته باشد) تهیه کنید و بذر ها را درون خاک قرار داده و دوباره روی آن را با خاک بپوشانید سپس گلدان را با استفاده از آبپاش آبیاری کنید، لازم است تا سطح خاک گلدان رطوبت کافی داشته باشد. پس آبیاری را به طور مرتب انجام دهید تا جوانه ها ظهور یابند. حالا در این مرحله به فاصله ی سی سانتی متر گیاهان نعنا را از هم تفکیک کنید.

کاشت بذر
کاشت بذر
کاشت نعنا در باغچه به روش بذر

برای کاشت نعناع در باغچه ابتدا باغچه را شخم بزنید و سپس زمین را صاف کنید حالا بذرهای خریداری شده را روی خاک بپاشید و سپس با استفاده از کود حیوانی پوسیده شده و یا خاک الک شده روی بذرها را بپوشانید و با استفاده از آبپاش خاک را آبیاری کنید، عمل آبیاری تا زمانی که گیاه جوانه نزده هر روز صبح و عصر انجام دهید و پس از رشد گیاه مفدار آبیاری بنا به دما و نور محیط تنظیم کنید.

آیا شما تجربه کاشت سبزی در گلدان و خاه ا دارید؟ نعنا رو تا الان در خانه کاشتید؟ حتما نظر و تجربیات خودتون رو در بخش دیدگاه ها برای سایر دوستان هم به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

کاشت سبزیجات مناسب پاییز و زمستان

بهترین روش کاشت چغندر در گلدان و خانه

راحتترین روش کاشت شنبلیله در گلدان و خانه