طرز تهیه مربای خیار مجلسی با نکات + ویدیو آموزشی

طرز تهیه مربای خیار مجلسی
طرز تهیه مربای خیار مجلسی

طرز تهیه مربای خیار مجلسی : شاید براتون عجیب باشه و بگید وااا خیار و مربا!! ولی بهتون پیشنهاد میکنم برای یکبارم هم شده امتحانش کنید جدا از اینکه ناز و خوشکله بسیار خوشمزه ست، خواهش میکنم التماستون میکنم، همراه با متن زیر حتما ویدیو رو هم مشاهده کنید. بدون هیچ حرف دیگه ای بریم سراغ آموزش پس با من همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه مربای خیار مجلسی

خیار قلمی ۱کیلو
شکر ۱کیلو
آب  ۴لیوان
آهک بهداشتی ۳ قاشق غذاخوری
جوهر لیمو ۱ قاشق چای خوری
گلاب نصف استکان
دانه هل دلخواه

طرز تهیه مربای خیار مجلسی

خیارها را بشوید و خشک کنید سپس با پوست کن نازک برش دهید و بشکل گل رز بپیچید و با خلال دندون فیکس کنید. حالا آهک را داخل دو لیتر آب بریزید و بیست دقیقه بذارید کنار تا ته نشین شود سپس آب زلال را جدا کنید و آهک ته نشین شده را دور بریزید.

بنر گل من و تو

رزها را داخل آب آهک بریزید و بزارید ۱۲ ساعت بمونه سپس از آب آهک خارج کرده و چندین بار آبشو عوض کنید. هر بار که آبشو عوض میکنید بزارید بیست دقیقه داخل آب بمونه بعد عوض کنید تا آهک کاملا از روی خیارها پاک بشه. حالا شکر و آب را مخلوط و روی حرارت بزارید تا جوش بیاد و شکر حل بشه، یک ربع که جوشید رزها را اضافه کنید و با حرارت ملایم بزارید بپزه و شفاف بشن حدود یک ساعت طول میکشه.

شیره باید کامل به داخل خیارها نفوذ کنه و رنگشون شفاف بشه اگه مرحله پخت کامل صورت نگیره مربا کپک میزنه. قوام شیره هم تو تصویر مشخصه خیلی غلیظ نباشه باید اینو درنظر بگیرید که بعد اینکه رفت تو یخچال غلیظتر میشه . نشانه قوام اومدن وآماده شدن مربا اینه که شیره بصورت حبابهای ریز روی سطح مربا میجوشه و حالت براق داره.

مربای خیار
مربای خیار

اواسط پخت گلاب را افزوده و ده دقیقه آخر جوهر لیمو بزنید ،چند جوش که زد از روی حرارت بردارید. مربا را بهتره ۲۴ ساعت داخل همون ظرف تو دمای محیط بزارید بعد خلالها را جدا کنید و داخل شیشه بریزید و دریخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربا خیار مجلسی

نکات مهم
  • بهتره از خیار درختی استفاده کنید واینکه خیارها قلمی باشه .
  • با خیار بوته هم میشه فقط قسمتهایی که تخم زیاد داره استفاده نکنید چون نمیشه قشنگ بشکل رز در بیارید و پاره میشه.
  • بدون آب آهک نمیشه درست کرد.
  • آهک بهداشتی را از لوازم قنادیها تهیه کنید.
  • اگه شیره مرباتون خیلی قوام اومد کمی آب جوش اضافه کنید.
مطالب مرتبط :

2 رسپی از طرز تهیه مربای کدو حلوایی (کدو تبل)

طرز تهیه مربای سیب خانگی با ویدیو مراحل

طرز تهیه مربای گیلاس خانگی