نکات کلیدی نگهداری زاموفیلیا (zz plant) برای رشد انفجاری + مراقبت از زامیفولیا

شرایط درست نگهداری زاموفیلیا در خانه
شرایط درست نگهداری زاموفیلیا در خانه

چطور از گل زاموفیلیا که اسم اصلی اون زامیفولیا هست نگهداری کنیم؟ کشتن زاموفیلیا بسیار سخت تر از نگهداری اون هست، زامیفولیا گیاهی کم دردسر با برگهای فوق العاده جذاب و خوش رنگ است که بعضی وقتها اون رو با گلهای مصنوعی اشتباه میگیرن ، ولی اگر بتونید شرایط خوبی براش فراهم کنید رنگ برگها فوق العاده جذاب خواهند شد و اندازه برگها پهن نیز پهن و دلربا و رشد اون انفجاری میشه که در ادامه تمام نکات نگهداری زاموفیلیا رو به شما خواهم گفت، پس اگر به دنبال یک گیاه مقاوم و سرسخت هستید بهترین گزینه برای شما زامیفولیا است.

زاموفیلیا با داشتن برگ‌های براق، پهن و بیضی‌شکل به رنگ سبز و در برخی گونه ها مشکی که به زامیفولیا بلک معرف هست، اتاق کار و محل زندگی شما رو زیباتر میکنه و برای افراد مبتدی بهترین گزینه است، در برخی موارد اگر نور خیلی زیاد در خانه نداشته باشید میتونه زنده بمونه و آبیاری کمی هم احتیاج داره پس اگر خیلی زیاد به سفر کاری میرید بهترین گزینه برای شما خواهد بود. همین ابتدای کار بهتون بگم اگر دوست دارید گیاه رو در گلدان استوانه ای نگهداری کنید حتما در آبیاری و زهکشی گلدان دقت دو چندان داشته باشید.

قاتل زاموفیلیا
قاتل زاموفیلیا

کسانی که در نگهداری گل و گیاه مشکل دارند و یا نور کافی در منزل ندارند حتما از زاموفیلیا شروع کنند.

بیاید با زاموفیلیا بیشتر آشنا بشیم

این گیاه رو با نام علمی Zamioculcas zamiifolia و نام انگلیسی Zanzibar gem میشناسند که نام های مختلف دیگه ای هم داره که در جدول مشخصات براتون گذاشتم و بومی شرق آفریقا هستش این گیاه رو از خانواده ARACEAE میدونند (یعنی با اسپاتی فیلوم، آگلونما و فیلودندرون هم خانواده هست اصلا بهش میاد؟) جالب هستش بدونید که سیستم فتوسنتز منحصر به فردی داره که بهش CAM گفته میشه که مانند کاکتوس ها عمل میکنه، این گیاه رو میشه به راحتی در مکانهایی که نور کم دارند نگهداری کرد در ضمن این گیاه به علت مقاوم بودن در مقابل نور و آبیاری بهش لقب گیاه فوق قوی داده شده است.

بنر گل من و تو

زاموفیلیا دارای برگ هایی به شکل پر که طول ساقه گیاه بین 40 الی 60 سانتی متر هم میرسد رنگ برگها سبز تیره با براقیت زیاد هست و اگر شرایط ایده آل گیاه را فراهم کنید گلهای کوچک زرد رنگ روشن که به قهوه ای یا برنزی مایل هست را میتوانید ببینید. راستی این گیاه گونه های پهن برگ هم داره که شما با فراهم کردن شرایط خوب توی خونه میتونید یک تغییر ژنتیک اساسی به گونه های برگ کوچک بدید و اونها رو تبدیل به گونه های پهن برگ بکنید.

نام علمی زامیفولیاZamioculcas zamiifolia
نام های انگلیسی رایجZZ plant, Zanzibar gem, eternity plant
نام های فارسی رایجنخل اروید،گیاه جاودانگی،گیاه همیشگی،گیاه پولادی (فولادی)
PH مناسب خاک گلدانخاک خنثی تا اسیدی (6.0-7.0) رو دوست داره
زمان و رنگ گلها بهار گلهایی به نام اسپادیکس و رنگهای سفید و زرد قهوه ای
سمیتبرای انسان و حیوانات خانکی سمیت خفیف داره
جدول مشخصات زامیفولیا
سمی بودن گل زامیفولیا
سمی بودن گل زامیفولیا

آیا زاموفیلیا سمی هست؟

بله زاموفیلیا رو جزو گیاهان سمی (حتما مطالب معرفی انواع گیاه سمی که در خانه از اونها نگهداری میکنیم رو مطالعه کنید) دسته بندی کردن و برای انسان مخصوصا کودکان و حیوانات خانگی سمی است چون عنصر خطر کریستال‌های کلسیم اگزالات در قسمت های مختلف مخصوصا شیره این گیاه وجود داره که باعث التهابات شدید پوستی میشه، پس توجه داشته باشید که اگر پوست حساس دارید حتما هنگام جابجایی و یا تکثیر از دستکش استفاده کنید و همچنین مکانی رو برای اون انتخاب کنید که حیوانات خانگی و یا کودکان شما کمترین تماس رو باهاش داشته باشند.

آیا برگهای زاموفیلیا رو تمیز کنیم؟

قبل از اینکه به شرایط نگهداری و نیازهای این گیاه بپردازم همین اول کاری بهتون بگم که باید هر ماه یکبار برگهای اون رو با دستمال مرطوب شده تمیز کنید تا گیاه بتونه عمل فتوسنتز رو به خوبی انجام بده چون گیاهی هست که به شدت مستعد نشستن گرد و غبار روی برگها هست. این رو هم توجه داشته باشید که به هیچ وجه از مواد شیمایی یا براق کننده ها استفاده نکنید چون باعث بسته شدن منافذ برگ شده و کم کم باعث نابودی برگها خواهد شد.

زاموفیلیا نماد چیست و چه فواییدی دارد؟

اگر بخواهیم با فنگشویی بگیم گیاه زاموفیلیا نماد فداکاری، پایداری، رشد، تعادل میدانند که اگر در مکان درستی از خانه قرار بگیره میتونه به عنوان گیاه ثروت هم شناخته بشه، یکی از ویژگی های اصلی این گیاه تصفیه کردن هوا است ، زامیفولیا میتونه به راحتی زایلن، اتیل بنزن و بنزن رو به میزان قابل توجهی از بین ببره، از دیگر مزایای زاموفیلیا میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • برای اتاق خواب بهترین گزینه است
  • پخش انرژی مثب در فنگ شویی
  • ذهن را آرام میکند
  • مصارف دارویی هم دارد
نیازهای زاموفیلیا
نیازهای زاموفیلیا

نیازها و شرایط نگهداری زاموفیلیا

اول از همه بگم که رشد زامیفولیا کمی کند هست، نگهداری زامیفولیا ساده تر از اونی هست که فکرش رو بکنید پس اگر حس میکنید در نگهداری گل و گیاه آماتور هستید یا گل به دست شما نمیاد (نمیشه) برید و یدونه گیاه ZZ plant بخرید، میشه گفت گیاه کم هزینه و دردسری هست و شما فقط با فراهم کردن حداقل نور و آبیاری درست میتونید از اون نگهداری کنید ، اصلا نگران این نباشید که آدم فراموش کاری هستید و آبیاری گیاهان یادتون میره، این گیاه بخاطر داشتن ریزوم آب رو در ریشه خودش جذب میکنه و در صورت نیاز از اون برای رشد استفاده میکنه، به طور خلاصه باید گفت که این گیاه به نور و آبیاری متوسط، دمای معمول اتاق و رطوبت 50 درصد نیاز دارد البته خاک با زهکشی مناسب فراموش نشود (البته اگه مواردی که بهتون میگم رو رعایت کنید رشد اون چند برابر میشه)که در ادامه تمامی موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

گل زاموفیلیا چقدر نور نیاز داره؟

همانطور که گفتیم از گیاهان مقاوم به نورکم هست ولی خب برای داشتن رشد مطلوب نیاز به روشنایی و نور فیلتر شده دارد، پس سعی کنید گیاه رو در مکانی قرار بدید که روزانه حداقل 6 الی 8 ساعت نور فیلتر شده و غیر مستقیم براش فراهم بشه. توجه کنید که این گیاه اگر نور کافی دریافت نکنه از بین نمیره و فقط زنده میمونه و نباید انتظار رشد از اون داشته باشید.

نور کم باعث باریک شدن ساقه ها و زیاد شدن فاصله بین برگها خواهد شد. پس نور متوسط و فیلتر شده را برای گیاه فراهم کنید و از تابش مستقیم نور خورشید مخصوصا در روزهای گرم سال خودداری کنید چون این مورد باعث سوختگی برگهای گیاه میشه و اگر گیاه رو توی بالکن نگهداری میکنید تا جایی که امکان داره گیاه رو در محلی قرار بدید که ظهرها سایه باشه، البته اگر گیاه از ابتدای بهار در این شرایط باشه کم کم عادت میکنه و میتونه نور مستقیم رو هم تحمل بکنه ولی باز رشد اون کم خواهد بود.
راستی اگر نو کافی تو آپارتمان یا محل نگهداری این گیاه ندارید میتونید از نورهای فلورسنت یا لامپ رشد گیاهان آپارتمانی هم استفاده کنید. من پیشنهاد میکنم از نور رشد سفید استفاده کنید تا زیبایی گیاه از بین نره

گیاه زامیفولیا رو چقدر آبیاری کنیم؟

گیاه زاموفیلیا به آبیاری کم مقاوم هست و تنها عاملی که میتونه این گیاه رو از پا دربیاره آبیاری زیاد خواهد بود پس در آبیاری اون دقت کافی رو داشته باشید. چون این گیاه در ریشه های خودش (به شکل ریزوم هست) آب ذخیره میکنه و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه خواهد شد. پس بین دو آبیاری اجازه بدین که خاک گلدان کاملا خشک بشه (بهتره بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متر خشک شده باشه البته به سایز گلدون هم بستگی داره) و سپس اقدام به آبیاری کنید در هر نوبت از آبیاری به مقداری گیاه را آب بدین که آب از زیر گدان خارج شود و آب خارج شده را دور بریزید.
توجه داشته باشید که زهکشی گلدان شما باید کاملا مناسب باشه تا مانع جمع شدن آب در خاک گیاه بشه ، پس تا خاک گلدان خشک نشده به گیاه آب ندید. و هر ماه یکبار زهکشی رو چک کنید چون جمع شدن آب در زیر گلدون هم باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه خواهد شد.

راستی بیحال شدن گیاه نشون میده که شما دیگه خیلی گیاه رو کم آبیاری میکنید، به هیچ وجه حرفهای گلفروشی هایی که به شما میگن هر هفته یکبار بهش آب بدید رو جدی نگیرید چون شرایط نگهداری هر خونه متفاوت هست و نمیشه زمان برای آبیاری مشخص کرد. راستی میتونید از سنسورهای رطوبت سنج خاک گلدان هم برای مشخص کردن زمان آبیاری این گیاه استفاده کنید.

برگهای زامیفولیا
برگهای زامیفولیا

بهترین دمای برای نگهداری زاموفیلیا چقدره؟

از نظر دمایی هم این گیاه مقاومت خوبی به بالا رفتن دما میتونه نشون بده ولی خب بهترین دمای رشد گیاه بین 18 الی 22 درجه سانتی گراد میباشد که دمای شب رو 22 و دمای روز رو 30 درجه نباید بیشتر بشه باید گفت اگر دمای روز بیشتر از 26 درجه سانتی گراد میشه باید شما براش رطوبت خیلی خوبی فراهم کنید که از روش های غبارپاشی یا ساخت جزیره میتونید استفاده کنیددر ضمن در زمان ظهر و زمانی که نور روی برگها میوفته غبارپاشی باعث آسیب به برگها میشه.

حداقل رطوبت مورد نیاز زامیوفلیا چقدر باشه؟

رطوبت باعث ایجاد محیطی خوب برای رشد این گیاه خواهد شد ولی به کم بود رطوب بخاطر وجود برگهای واکسی مقاوم می باشد رطوبت معمول برای محیط نگهداری 50 درصد باشد گیاه میتونه رشد خوبی داشته باشه پس سعی کنید با قرار دادن یک تشت پر از آب در کنار گیاه، ساخت جزیره برای گلدان ، استفاده از دستگاه بخور سرد میتونید رطوبت اونو تامین کنید البته در روزهای گرم سال هم با غبارپاشی میتونید این نیاز رو برآورده کنید ولی غبارپاشی باید کاملا اصولی و درست انجام بشه.
یادتونه گفتم میشه ژنتیک این گیاه رو عوض کرد و باعث پهن شدن برگها شد؟ خب فراهم کردن رطوبت بالای 60 الی 70 درصد میتونه یکی ازعوامل اصلی پهن شدن برگها باشه پس تا جایی که میتونید براش رطوبت فراهم کنید.

بهترین خاک برای زاموفیلیا چیست؟

این گیاه به همان دلیلی که در بخش آبیاری گفتیم به خاکی با زهکشی بالا نیاز دارد که آب را از خود به خوبی عبور دهید که میتویند از خاک های مخصوص کاکتوس و یا ترکیب خاک برگ + کوکوپیت و پرلایت استفاده کنید، برای بالا بردن زهکشی گلدان شما میتونید در اولین قسمت (کف گلدان) از شن استفاده کنید.
توجه کنید که ریزوم های این گیاه در خاک سنگین نمیتونن رشد خوبی داشته باشند و بیشتر در معرض پوسیدگی هستند پس هرچقدر خاک سبک باشه میتونه به پاجوش زدن گیاه شما کمک کنه پس اگر تجربه ترکیب خاک رو ندارید پیشنهاد میکنم از خاک های آماده استفاده کنید.

میزان و نحوه کوددهی به زامیفولیا در خانه چطور باشه؟

این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی به تغذیه نیاز داره ولی با توجه به تجربه ای که در نگهداری زاموفیلیا داشتم سعی کنید از کودهای فسفر (105210) و پتاس بالا برای تغذیه استفاده کنید، توجه داشته باشید که فسفر زیاد باعث رشد ریشه در گیاه خواهد شد و ریزوم های گیاه شما را پرورش خواهد داد و این کار باعث زیاد شدن تعداد برگها در گیاه میشه االبته از کودهای 121236 و 20-20-20 (خرید کود سه بیست گل من و تو) هم میتونید استفاده کنید.
راستی در مطلبی جداگانه به نحوه تقویت زامیفولیا و معرفی کود فسفر بالای 105210 پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

آیا زاموفیلیا نیاز به هرس کردن داره؟

اگر میخواهید گیاهی سرحال داشته باشید هرس سالنه را انجام بدید ولی این کار اختیاری هست ولی حتما برگهای زرد شده و سوخته و ساقه هایی که پوسیده را از گیاه جدا کنید تا مشکلات به سایر بخش ها گیاه وارد نشود.

تعویض گلدان زاموفیلیا
تعویض گلدان زاموفیلیا

زمان و نحوه درست تعویض گلدان زاموفیلیا

همانطور که در تمامی مطالب مربوط به نگهداری گل و گیاه آپارتمانی گفتیم هرچقدر که گلدان کوچکتر باشه رشد برگی گیاه زیاد خواهد بود پس بهترین زمان تعویض گلدان زمانی خواهد بود که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شود انجام بدید ولی در زامیفولیا زمانی تعویض گلدان انجام بدید که ریزوم ها به گلدان فشار میارن و یا رشد گیاه کاملا متوقف شده چون این گیاه به هیچ وجه گلدان بزردگ رو دوست نداره پس با یک گلدانی که فقط 1 سایز اختلاف دارد تعویض شود تا رشد گیاه برای مدت خیلی کوتاهی متوقف شود.
این کار رو سعی کنید در ابتدای فصل بهار انجام دهید تا شوک کمتری به گیاه وارد شود. ولی داخل خونه اگر شرایط خوبی براش فراهم کنید هر فصلی میشه این کار رو انجام داد.

مراحل تعویض گلدان زامیفولیا

مراحلی که میگن برای کاشت زاموفیلیا در گلدان هم کاربرد داره بلاخره شما بعد از خرید گلدان رو تعویض خواهید کرد (البته تعویض گلدان بعد از خرید حداقل باید 2 هفته بعد از جابجایی انجام بشه) :

  • حتما گلدانی بخرید که یک سایز بزرگتر باشه
  • کف گلدان رو سوراخ کنید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه
  • از سنگریزه یا خورده سفال (یا هر چیزی که زهکشی رو بالا ببره) کف گلدان بریزید
  • حالا به اندازه 1 الی 2 سانتی متر خاک با کیفیت طبق اونچه در بالا گفتیم بریزید.
  • گلدان قدیمی رو آبیاری کنید و اطراف گلدان رو فشار بدید
  • با احتیاط گیاه رو از گلدان خارج کنید و در گلدان جدید قرار بدید (حتما قبل انتقال ریزوم ها رو چک منید که حالشون خوب باشه و پوسیدگی نداشته باشند)
  • حال اطراف ریشه رو با خاک پر کنید.
  • اولین آبیاری بعد از تعویض گلدان رو با قارچ کش و هیومیک اسید انجام بدید.
  • حتما آب اضافی از زیر گلدون خارج بشه
  • گلدان رو در مکانی با نور فیلتر شده و غیر مستقیم قرار بدید.
گلدهی زاموفیلیا
گلدهی زاموفیلیا

آیا زامیفولیا گل میده؟

این گیاه خیلی کم به گل میشینه و حتما باید شرایط ایده آل اون رو فراهم کنید تا گیاه در تابستان گلهایی سفید رنگ داشته باشه، گلهای اون شبیه دیگر گلهای خانواده ی آراسه به نام اسپادیکس میباشد. اگر گلهای این گیاه رو دیدید باید خیلی خوشحال باشید چون شرایط نگهداری که برای گیاه فراهم کردید عااالی بوده

انواع گونه های زامیوفلیا

چند سال پیش در ایران فقط گونه سبز این گیاه وجود داشت که همون هم فوق العاده زیبا و جذاب بود ولی الان تنوع گونه های موجود بالا رفته که میشه انواع زاموفیلیا رو اینجوری معرفی کرد :

  • زامیفولیا بلک (‘Zamioculcas zamiifolia ‘Raven) : این گونه از زاموفیلیا رو در انگلیسی بهش کلاغ سیاه میگن که علت نامگذاری اون بخاطر برگ‌های بنفش تیره و تقریبا سیاه اون هست. این گونه نسبتا در ایران کمیاب بود که الان میتونم بگم اکثر فروشگاه ها دارن و نسبت به گونه معمول مقاومت بالایی داره
  • زاموفیلیا ابلق (‘Zamioculcas zamiifolia ‘variegated) : گونه ابلق این گیاه یکی از گونه های واقعا کمیاب هست که با رگه‌های کرم و طلایی روی برگها به آن زاموفیلیا طلایی هم معروفه و نیاز نوری بیشتری به نسب گونه معمولی داره و باید حتما براش نور خوب فراهم کنید.

نحوه تکثیر زاموفیلیا در خانه

در مطلبی جداگانه به بررسی نحوه تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ پرداختیم که میتونید مشاهده کنید. ولی تکثیر زاموفیلیا میتونه به روش های مختلفی از جمله قلمه برگ ، قلمه ساقه و تقسیم ریزوم انجام بشه که ساده ترین و و سریع ترین روش تقسیم ریشه یا ریزوم هست که موقع تعویض گلدان انجام میشه ، برای مطالعه بیشتر در رابطه با تکثیر زاموفیلیا مطلبی نوشته شده است که میتوانید این قسمت را مطالعه کنید .

تکثیر به روش تقسیم ریزوم ها
تکثیر به روش تقسیم ریزوم ها

تکثیر به روش قلمه گرفتن از ساقه حدود یک ماه برای ریشه دهی نیاز داره، برای این کار بهتره برگهای پایینی قلمه رو جدا کنید و همون برگهای جدا شده رو هم میتونید در داخل آب یا خاک ریشه دار کنید. فقط قلمه ها رو در مکانی با نور نسبتا کم قرار بدید و رطوبت خاک رو هم حتما چک کنید.

تکثیر برگ زاموفیلیا - گل من و تو
تکثیر برگ زاموفیلیا – گل من و تو

بررسی مشکلات و بیماری های زاموفیلیا

در مطلبی جداگانه کاملا بیماری ها و مشکلات زامیفولیا رو بررسی کردیم که حتما مطالعه کنید ولی در اینجا هم برخی از مکشلات رایج رو به همراه راه درمان میگم، این گیاه خیلی دچار آفت و بیماری نمیشه ولی در کل آفت هایی مثل شپشک‌ آردآلود (که در مطلبی جداگانه بررسی کردیم حتما مطالعه کنید)، فلس و شته‌ میتونند به این گیاه حمله کنند که شما میتونید با استفاده از سم و حشره کش اونها رو نابود کنید. راستی قاتل اصلی زاموفیلیا ـبیاری زیاد و نداشتن زهکشی خوب هست.

علت زرد شدن برگهای زاموفیلیا چیست؟

اگر برگهای پایینی زرد میشن و میریزند این کاملا عادی هست و نباید زیاد نگران باشید چون به مرور بالا رفتن سن گیاه، گیاه نمیتونه مواد مغذی کافی به همه برگها برسونه و برگهای مسن و پیر میریزند ولی اگر این زرد شدن غیر عادی است و تمامی برگها دچار اون شدن نشون میده که شرایط نگهداری و خصوصا میزان آبیاری درست نیست و شما بیش از حد دارید گیاه رو آبیاری میکنید و یا گلدان زهکشی خوبی نداره پس سریعا میزان آبیاری رو کم کنید و حتما اجازه بدید خاک تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک بشه و بعد آبیاری رو انجام بدید.
زرد شدن و ریزش برگهای مسن همانطور که گفتم از نرسیدن مواد مغذی به گیاه هست پس سعی کنید گیاه رو در فصل رشد به خوبی تغذیه کنید.

قهوه ای شدن برگهای زاموفیلیا
قهوه ای شدن برگهای زاموفیلیا

علت قهوه ای شدن نوک برگهای زاموفیلیا چیست؟

این مشکل در خیلی از مواقع نشون میده که محل نگهداری گیاه شما گرم و خشک است یعنی با بالا رفتن دما میزان رطوبت محیط کم شده پس حتما با استفاده از روش های مختلف مثل غبارپاشی اصولی رطوبت مورد نیاز گیاه رو فراهم کنید.

علت قهوه ای شدن برگها زامیفولیا چیست؟

این نشانه اگر قسمت های زیاد برگ رو درگیر کرده باشه میتونه از آبیاری زیاد باشه و حتما میزان آبیاری رو کاهش بدید.

علت سوختگی برگها چیست؟

این مشکل نشون میده که شما گیاه رو در معرض نور مستقیم و شدید خورشید قرار دادید که حتما باید محل نگهداری رو تغییر بدید، بهتره در فاصله 1 متری از پنجره باشه و یا نور با استفاده از شیشه مات یا پرده برای گیاه فیلتر بشود.

سوالات متداول در خصوص زاموفیلیا

در ادامه برخی از سوالاتی که بیشتر مخاطبان در خصوص زاموفیلیا میپرسند رو بررسی میکنیم، به بیشتر این سوالات در مقاله پاسخ داده ایم :

چگونه از حشرات مانند پشه سفید یا کنه در زاموفیلیا جلوگیری کنم؟

اگر میخواهید که گیاهانتان چار چنین بیماری هایی و آفت هایی نشود حتما باید پیشگیری را انجام بدید، از روش‌های شامل پاکسازی مرتب برگ‌ها، استفاده از محلول‌های ضد حشرات ملایم، و ایجاد محیط با کیفیتی از نظر تهویه میتونه در پیشگیری کمک کنه، همچنین زمانی که گیاه تازه خریداری میکنید آن را دور از سایر گیاهان برای مدت کوتاهی قرار دهید تا اگر مشکل یا بیماری داره خودش رو نشون بده

آیا زاموفیلیا نیاز به رطوبت زیاد دارد؟

اگر میخواهید گیاه شما رشد خوبی داشته باشد و برگهای پهن آن را ببینید باید رطوبت خوب و بالا براش فراهم کنید، در غیر این صورت در رطوبت معمول اتاق و حتی رطوبت های پایین هم میتواند به خوبی رشد کند. می‌توانید با قرار دادن ظرف حاوی آب یا دستگاه ترازو رطوبت در محیط را افزایش دهید.

آیا زاموفیلیا نیاز به نور مستقیم آفتاب دارد؟

این گیاه جزو گیاهان مقاوم به نور کم هست و میتواند کمترین میزان نوری که تصور میکنید را تحمل کند ولی باز برمیگردیم به موضوع رشد خوب و بالا که در این حالت زاموفیلیا به نور فراوان احتیاج دارد، فقط یادتون باشه که این گیاه و تمام گیاهان آپارتمانی تابش مستقیم آفتاب را به هیچ وجه نمیتوانند تحمل کنند.. بهترین مکان برای قرار دادن آن نزدیک پنجره‌هایی است که نور مناسب به گیاه برسد.

zz plant
zz plant

خیلی ها میگن که زامیفولیا عما سرطان هست ایا درسته؟

این خبر شایعه ای بیش نبود که طبق بررسی های انجام شده هیچ وجه صحت اون تایید نشد پس قبل از اینکه به شایعات توجه کنید حتما در خصوص هر مطلبی یک تحقیق کامل انجام بدید.

آیا گیاه زامیفولیا بد شانسی می آورد؟

خیر، این گیاه و کل گونه های خانواده زاموفیلیا برعکس چیزی که نشان می دهند، خوش شانسی و رشد رو در زندگی شما خواهند آورد. شاخ و برگ های براق و جذاب این گیاه با رنگ سبز خود در علم فنگشویی نشان و نماد ثروت و آرامش است فقط باید محل قرار گیری اون در خانه یا محل کار درست باشه، بخاطر مقاوم بودن برای کسانی که خیلی زیاد در خانه نیستند گزینه بسیار مناسبی است. پس علاوه بر خوشانسی بخاطر نگهداری راحت برای شما عالی هست.

جمع بندی نگهداری از زامیفولیا

سعی کردم در این مطلب به صورت کامل تمام مواردی که باید در خصوص گیاه زامیفولیا که بهش زاموفیلیا میگن رو بگم، این گیاه نگهداری بسیار راحتی داره و قاتل اصلی اون آبیاری زیاد هست پس به شدت روی آبیاری حساس باشید چون این گیاه از آبیاری کم مشکلی براش پیش نمیاد و آبیاری زیاد و نداشتن زهکشی خوب باعث مرگ اون میشه، سعی کنید در فصل رشد گیاه رو کوددهی کنید و تا حد امکان براش رطوبت خوبی فراهم کنید، راستی به هیچ وجه در معرض نور مستقیم قرار ندید چون هم رشد گیاه کم میشه و هم باعث سوهتگی برگها خواهد شد.
شما چه تجربه یا سوالی در خصوص نگهداری زامیفولیا دارید؟ حتما در بخش دیدگاه تجربه و سوالات خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخ رو برای شما ارسال کنند.