بحران میانسالی چیست و چگونه باید با آن کنار آمد

بحران میانسالی
بحران میانسالی

بحران میانسالی دوره‌ای است که از لحاظ عاطفی ناراحت‌کننده‌است. دوره‌ای که مردان و زنان در سنین بین 35 تا 55 سال دچارش می‌شوند. بیشتر افراد در این دوره به اولویتهای زندگیشان مشکوک و دچار تردید می‌شوند و حتی ممکن است سبک زندگی دیگری را برگزیده و جایگزین کنند تا بهتر با نیازهای عاطفیشان متناسب باشد.

برای برخی این دوره بحرانی جدیست، دوران بحران میانسالی که سبب می‌شود از ازدواج بخاطر محبت و توجه بیرونی کناره‌‌گیری کنند. آنها هر انتخابی را در طول اولین نیمه زندگیشان مورد پرسش و تردید قرار می‌دهند. در واقع به همه چیز با دید بدی نگاه‌ می‌کنند. چنین افرادی معمولاً خانواده را به نابودی کشانده و ظاهراً شخصیت و سیستم اعتقادیشان تغییر می‌کند.

1.احساس نیاز به ماجراجویی و تغییر در این دوران

همه چیز مربوط به لذت بردن و برگرداندن دورانی جوانی می‌شود. معمولاً این بحران بین مردها با خرید ماشین یا موتور اسپورت خودنمایی‌ می‌کند. و بین زنها با ولخرجی در مورد مسائل زیبایی و آخرین ترندهای مد روز. اگر همسرتان نسبت به چیزهایی که قبلاً برایش مهم بودند بی‌اهمیت شده و به چیزهایی علاقمند شده که قبلاً به آنها توجهی نمی‌کرد، احتمالاً در حال تجربه بحران میانسالی است.

بنر گل من و تو

در بحران میانسالی فرد انتخابهایی در این شرایط دارد. سعی کنید با همسرتان تا حدودی در این نیازها سهیم و شریک باشید. چون سهیم شدن در نیازهای نو ظهور، حتی به ندرت می‌تواند شما را بجای اینکه از هم دور شوید به هم نزدیکتر کند. بد نیست بدانید که بحران میانسالی حتی می‌تواند باعث‌ آغاز این تردید شود که آیا رابطه با همسرم را ادامه دهم یا خیر.

2.افسردگی در بحران میانسالی

برخی افراد که دچار بحران میانسالی می‌شوند، افسردگی را تجربه‌ می‌کنند. بحران میانسالی بر خلق‌ و‌ خویشان تأثیر می‌گذارد و فعالیتها و ارتباطاط بطور غیرمستقیم تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

ممکن است نسبت به دوستان، خانواده، و کار بی‌توجه‌ شوند. اگر فکر می‌کنید همسرتان دچار افسردگی شده به دنبال نشانه‌های زیر باشید:

  • غمگین‌بودن، ناامیدی، ناتوانی، بدبینی
  • از دست دادن یکباره علاقه به فعالیتهای لذت‌بخش
  • کمبود انرژی
  • ناتوانی در تمرکز یا تصمیم‌گیری
  • الگوی خواب غیرمعمول
  • اشتهای غیرمعمول، یا از دست دادن وزن و یا چاق شدن

3.مورد تردید قرار دادن اعتقادات در دوران بحران

ترک ناگهانی کار یا سرمایه‌گذاری در مسیر جدیدی در زندگی خط قرمز این دوران است. در حالیکه دنبال نمودن چیزهایی که ما در موردشان عمری اشتیاق داشته‌ایم راه سالم‌تری هست، اما ترک چیزهایی که سالها آنها را می‌شناختیم، غیرمعمول بوده و ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد کند تا آنها را حل‌کند.زمانی که یکی از همسران، ناگهانی و بدون دلیل واضحی عمل‌می‌کند، این عمل می‌تواند سایر جنبه‌های زندگی هر دو نفر را در ارتباط از بین‌ببرد. بهتر است به این تغییرات ناگهانی با احتیاط نزدیک‌شوید، چون راهی برای شناخت این وجود ندارد که این تردیدها در مورد ارزشها و اعتقادات به کجا سوق‌پیدامی‌کند.

4.عصبانیت و سرزنش

بحران درونی سبب می‌شود فرد به بیرون توجه‌کرده و دیگران را سرزنش‌کند. آنها بدخلق و عصبانی می‌شوند، ولی واکنش نشان دادن با عصبانیت عاقلانه نبوده و مشکلی را حل‌نمی‌کند. دلیلی ندارد موقعیت را جنجالی‌کنید.

5.عدم توانایی برای تصمیم‌گیری در مورد آینده

دو دلی و تردید در بحران میانسالی دو شکل دارد. اولین فرم از کارافتادگی زندگی فرد است. که می‌تواند منجر به ناامیدی هر دو طرف و اطرافیان شود.آنها نمی‌توانند تغییری جدی در زندگی ایجاد کنند، هرچند می‌دانند یک تغییری نیاز است.

نوع دیگر دودلی در تغییر ناگهانی در مورد تصمیمات مهم زندگی آشکارمی‌شود. همسرانی که دچار بحران میانسالی می‌شوند، از خود می‌پرسند که آیا این ازدواج منطقی بوده‌ است. ممکن است در ارتباط کنونی‌شان احساس بدبختی کنند، ولی بجای تصمیم ناگهانی وکیل گرفتن، اولین مرحله این است که باید تحلیل‌ کنند چه‌چیزی باعث بدبختی شده‌ است.

مشکلات دوران میانسالی
مشکلات دوران میانسالی

6.اشتیاق برای ارتباطاط جدید در بحران میانسالی

دودلی و تردید می‌تواند منجر به آرزوی طلاق شود. چنین چیزی کمی با بدبختی که در نکته پیش ذکر کردیم متفاوت است، اما منجر به همان نتیجه می‌شود و موجب کشمکش بی‌مورد درباره مسائلی می‌شود که قبلاً مشکلی ایجاد‌ نمی‌کرده‌اند.

همسرانی که دچار بحران میانسالی می‌شوند، ممکن است از چیزهای قدیمی در اتاق خواب خسته‌شوند. چنین چیزی برای کسی که با فردی که دچار بحران میانسالیست ازدواج کرده چیز غیر متداولی نیست. و حتی ممکن است منجر به خیانت شود.

اگر همسرتان زمان زیادی در چتهای آنلاین وقت صرف می‌کند، یا به گوشی ور می‌رود، شاید نشانه‌هایی از بحران میانسالی باشد. اینها فقط نشانه هستند، که ممکن است با نشانه‌ها و علائم دیگر بحران میانسالی همراه‌ شوند. باید توجه‌ داشته باشید که همسرتان فردی را یافته تا نیاز به توجه، ارتباط صمیمی و محبت بیشتری را تحقق بخشد.

مطالب مرتبط :

تجربه عشق بخشی از زندگی فرزندان

چرا باید برای درمان افسردگی پس از زایمان، اقدام کنیم؟

۸ گام برای شروع روزی پر از انرژی