خواص پونه کوهی؛ 17 خاصیت جالب این گیاه برای سلامتی بدن

فواید و خواص پونه کوهی برای سلامتی بدن:
فواید و خواص پونه کوهی برای سلامتی بدن:

پونه نوعی گیاه علفی است که ساقه ای راست و کوتاه و سبز رنگ دارد. این گیاه دارای گل های کوچکی به رنگ  صورتی یا آبی می باشد و برگ هایی، بیضی شکل و شبیه به نعنا دارد که از برگ نعنا کوچک تر و نوک تیزتر هستند. پونه در فصل گرما می روید و در خاک‏ های مرطوب و سرشار از مواد آلی رشد خوبی دارد. این گیاه دارای نوع دیگری به نام پونه کوهی می باشد. پونه کوهی گیاهی معطر است و از خانواده نعناعیان محسوب می شود که آویشن کوهی و فودنج جبلی نام های دیگر آن هستند. بهترین نوع پونه وحشی در کنار چشمه ها و آب ذوب شده برف ها می روید و مناسب ترین زمان برای کندن پونه وحشی ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت است. این گیاه فواید و خواصی برای سلامتی بدن دارد که در ادامه با خواص پونه کوهی آشنا می شویم.

 

فواید و خواص پونه کوهی برای سلامتی بدن:

بهبود هضم:

دم‎كرده پونه دارای خاصیت اشتها آوری است و برای بهبود هضم غذا مفید است. به منظور برطرف شدن بي‎اشتهايي می توان 10 گرم پونه كوهي را در 500 سي‎سي آب جوش به مدت 20 دقيقه دم نمود و آن را صاف کرد و با عسل شيرين نمود و مصرف کرد. همچنین می توان برای رفع سوءهاضمه مخلوط 3 گرم برگ نعناع، 4 گرم برگ آويشن و 3 گرم برگ پونه را در 300 سي‎سي آب جوشاند و بالاي غذا يك فنجان نوشید. علاوه بر این افرادی که دارای كرم كدو هستند، می توانند پونه را با عسل و مقداری نمک ترکیب کرده و قبل از غذا مصرف کنند. لازم به ذکر است که مصرف زياد پونه براي معده خوب نيست.

 

رفع خستگي‎هاي عصبي:

مصرف چای تهیه شده از پونه به رفع خستگي‎هاي عصبي کمک می کند. بدین منظور کافی است 5 گرم پونه را در 150 سي‎سي آب جوش به مدت 15 يا 20 دقيقه دم کرده و میل کنید. همچنین افرادی که دچار ضعف اعصاب هستند و تمایل ندارند که از داروي خوراکی استفاده کنند، می توانند 200 گرم پونه را در يك ليتر آب بجوشانند و در زمان استحمام با اسفنج روي بدن خود بمالند و يا اين كه نيم كيلو پونه را در 5 ليتر آب بجوشانند و آن را در وان بریزند و در آب آن به مدت 15 دقيقه استراحت كنند.

بنر گل من و تو

 

فواید و خواص پونه کوهی
فواید و خواص پونه کوهی برای سلامتی بدن

 

تقويت نيروي جنسي:

به منظور تقویت نيروي جنسي خود می توانید مخلوط 30 گرم پونه، 30 گرم مرزه، 1 گرم زعفران، 3 گرم فلفل هندي (سياه)، 3 گرم فلفل سفيد و 3 گرم فلفل قرمز را آسیاب نمایید و در هر نوبت 5 گرم از این مخلوط را در 2 ليوان آب جوش دم کنید و در سه نوبت تا شب بنوشید. همچنین می توان به منظور برطرف شدن خارش دستگاه تناسلي، از شستشو  با دم‎كرده پونه استفاده کرد که این دم کرده حاوی 30 گرم پونه در يك ليتر آب می باشد. به علاوه پونه به متعادل و منظم شدن عادت ماهانه کمک می کند و براي قاعدگي‎هاي دردناك می توان از دم كرده پونه استفاده کرد.

 

بهبود سرفه‎هاي مداوم و آسم:

دم کرده این گیاه برای سرفه‎هاي مداوم و آسم هم سودمند و موثر است. کافی است 3 گرم پونه را در 100 سي‎سي آب جوش به مدت ده دقيقه دم کنید و روزانه سه استکان از این دم کرده بنوشید. همچنین بوييدن پونه برای افرادی که دچار تنگي نفس هستند، مفيد است. به علاوه این گیاه برای افرادی که غش مي‎كنند هم مفید است و این افراد می توانند از استشمام بوی پونه استفاده كنند.

 

فواید و خواص پونه کوهی: بهبود سرفه‎هاي مداوم و آسم
فواید و خواص پونه کوهی: بهبود سرفه‎هاي مداوم و آسم

 

درمان اسهال:

استفاده از پونه كوهي به صورت دم کرده برای برطرف شدن اسهال معمولي و اسهال خوني سودمند و موثر است. افرادی که دچار اسهال هستند می توانند برای درمان آن، سيب‎زمينی آب‎پز و نعنا را به عنوان غذا میل کنند و دم‎كرده پونه را به عنوان چای مصرف کنند.

 

مفید برای پوست:

به منظور برطرف شدن لكه‎هاي پوست می توان برگ تازه پونه را له نمود و آن را به صورت ضماد روي پوست قرار داد. همچنین می توان برای پیشگیری از چين و چروك صورت از روغن پونه استفاده کرد. به منظور تهیه روغن پونه، پونه تازه را در روغن مايع خیس کنید و مقابل آفتاب قرار دهید تا آب آن تبخير شود يا اين كه كمي حرارت دهید، توجه داشته باشید که آن را در ظروف سربسته قرار ندهید چون اسانس آن عوض مي‎شود سپس آن را صاف کنید و روغن را روي صورت قرار دهید. علاوه بر رفع چین و چروک می توان برای از بین بردن خارش و سياهي پوست نیز روغن پونه را به پوست ماليد.

به منظور رفع كك مك صورت هم می توان پونه تازه را در سركه ریخت و صاف نمود و با احتياط به پوست ماليد. بدین منظور 200 گرم پونه تازه خرد شده را با 250 گرم سركه و 50 گرم روغن بادام تلخ ترکیب کنید و چند روز در آفتاب قرار دهید، سپس صاف کنید و از روغن استفاده کنید. برای معالجه كبودي پوست كه در اثر ضربه يا فشار ایجاد شده است، از ضماد پونه استفاده کنید.

 

مفید برای پوست:
فواید و خواص پونه کوهی: مفید برای پوست

تسكين درد سياتيك:

افرادی که از درد سياتيك رنج می برند، می توانند به منظور تسكين درد سياتيك، پونه تازه را بکوبند و در محل درد به‎صورت ضماد قرار دهند. همچنین می توان برای درد مفاصلی که ناشی از نقرس مي‎باشد ضماد پونه را به مدت 2 ساعت روي مفاصل قرار دهید.

 

مفید برای قلب:

استشمام بوی پونه مقوي قلب است و پونه به ویژه نوع كوهي آن تنظيم كننده حركات قلب می باشد.

 

فواید و خواص پونه کوهی
فواید و خواص پونه کوهی: مفید برای قلب

 

درمان زخم واریس:

افرادی که دچار زخم واريس هستند، می توانند 50 گرم پونه را در يك ليتر آب بجوشانند و زخم خود را با آن شستشو دهند.

 

از دیگر خواص این گیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسواک زدن با با سوخته پونه برای تقويت لثه مفید است.
  • اگر پونه را بكوبيد و اجازه دهید بوي آن در فضا پخش شود، به دور شدن حشرات کمک می کند.
  • به منظور معالجه ورمي كه ناشی از  سرمازدگي می باشد، پونه با كنجد مخلوط کنید و در محل ورم بماليد.
  • پونه براي بيماري استسقاء سودمند و موثر است.
  • پونه ضد سودا و ضد بلغم است.
  • خالو‎اش نوعي پونه است كه در گيلان رشد می کند. مصرف خام و يا دم‎كرده آن يك درمان خوب براي بي‎اختياري ادرار است و ضدعفوني‎كننده مجاري ادرار و رحم هم می باشد.
  • شستشو صورت با جوشانده پونه برای افرادی که رنگ رخسار آن‎ها زرد شده است، مفید است.
  • برای ازبین بردن كرم باغچه پودر پونه خشك شده را در باغچه بپاشيد.

 

هشدار: خانم‎هاي آبستن زياد پونه نخورند زیرا خطر سقط جنين را به همراه دارد.

 

مطالب مرتبط:

خواص زنیان؛ ۱۱ خاصیت این گیاه ارزشمند برای سلامتی