سانسوریا مخملی چیست (سانسوریا رنگی) و چطور نگهداری کنیم؟

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی مخملی
آموزش نگهداری سانسوریا رنگی مخملی

نگهداری از سانسوریا مخملی (سانسوریا رنگی) : شاید این روزها وقتی وارد بازارهای گل و گیاه میشید یا به یک گل فروشی میرید با انواع کاکتوس هایی اشنا میشید که روی برگ و ساقه های اونها رنگ های مخملی وجود داره، به نظرتون این رنگ ها طبیعی هست یا مصنوعی؟ نحوه نگهداری اونها با بقیه گیاهان متفاوت هست؟ به این سوالات و سایر سوالاتی که شاید به ذهن شما اومده باشه میخوام جواب بدم و در آخر بگم که من جای شما بودم این نوع گیاهان رو میخریدم یا نه؟ پس همراه من باشید.

سانسوریا مخملی اصلا داریم یا نه؟

همین اوله کاری بگم که ما چنین گیاهی نداریم و فروشندگان محترم برای بالا بردن فروش خودشون از رنگ برای ایجاد چنین حالت رنگی و مخملی استفاده میکنن تا فروش خودشون رو بالا ببرند، ویژگی که این رنگها دارند اینه که به خوبی با رشد گیاه بزرگ میشن، سانسوریا مخملی که بهش سانسوریا رنگی هم میگن از نوع سانسوریا نیزه ای که نام علمی اون Sansevieria Cylindrica هست ساخته میشه (بله باید بگیم ساخته میشه)

سانسوریا رنگی
سانسوریا رنگی

پس بیاید با انواع سانسوریا اشنا بشیم و بدونیم که اصلا گیاهی به اسم سانسوریا رنگی وجود خارجی نداره

  1. سانسوریا نیزه ای (لوله ای)
  2. سانسوریا پاکوتاه
  3. سانسوریا مهتابی
  4. سانسوریا گراسیلیس
  5. سانسوریا کانالیکولاتا
  6. سانسوریا شمشیری
  7. سانسوریا پتنس
  8. سانسوریا فیشری

جالبه بدونید که این نوع گیاهان به صورت قاچاق از کشورهای عراق و ترکیه وارد کشور ما میشه ولی جدیدا برخی گلخانه دارها داخل کشور این نوع گیاهان رو هم تولید میکنند.

شرایط نگهداری سانسوریا رنگی یا مخملی چطور هست؟

همانطور که در بالا به شما گفتم این گیاه از سانسوریا نیزه ای درست میشه پس نیازهای اون کاملا مشابه اون هست که به صورت خلاصه اگر میخواهید بدونید مقاومت خیلی خوبی به کم آبی داره و خاک نسبتا سبک و قلیایی رو دوست داره و سعی کنید در محلی با نور زیاد قرار بدید، خب بریم که کامل شرایط نگهداری این گیاه رو مورد بررسی قرار بدیم.

سانسوریا مخملی چقدر نور میخواد؟

این گیاه برای شاداب بودن و رشد خوب به نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز داره پس سعی کنید پشت پنجره جنوبی قرار بدید و برای فیلتر کردن نور از شیشه مات و یا پرده استفاده کنید، نور مستقیم میتونه به گیاه شما آسیب بزنه این اسیب میتونه سوختگی ساقه و در نتیجه پوسیدگی میشه.

اگر دیدید خط و خطوط روی ساقه گیاه داره از بین میره یعنی گیاه شما کمبود نور داره پس به محلی با نور زیاد منتقل کنید.

چقدر سانسوریا رنگی را آبیاری کنیم؟

این گیاه همانطور که بهتون گفتم نیاز به آبیاری کمی داره و اگر شما 2 هفته هم بهش آب ندید مشکلی براش پیش نمیاد ولی بهتر هر زمان خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک شد بهش آب بدید.

اگر میزان آبیاری خیلی کم باشه احتمال ایجاد چروک روی ساقه بسایر بالا میره و اگر این علامت رو دیدید سریعا گیاه رو آبیاری کنید.

راستی حتما زهکشی گلدان رو بررسی کنید تا اب اضافی بعد از آبیاری از زیر گلدان خارج بشه چون اگر آب خارج نشه به مرور باعث پوسیدگی ریشه میشه پس خیلی مراقب باشید.

از چه خاکی برای سانسوریا مخملی استفاده کنم؟

بهتره اگر تازه کار هستید از خاک های آماده کاکتوس برای اون استفاده کنید، کلا این گیاه خاک نسبتا سبک (که نه زیاد سنگین باشه و نه خیلی سبک) رو دوست داره در ضمن اگر میتونید شرایط خاک قلیایی رو براش فراهم کنید که رشد فوق العاده ای خواهد داشت.

حالا اگر دوست دارید ترکیب خاک رو خودتون توی خونه درست کنید بهتره از ترکیب ماسه + پیت ماس + کوکوپیت و کمی خاک باغچه استفاده کنید. حتما مطلب خاک مناسب سانسوریا رو مطالع کنید.

سانسوریا مخملی
سانسوریا مخملی

آیا سانسوریا نیاز به رطوبت داره؟

بهتره در فصل رشد گیاه که از بهار شروع میشه و تا آخر تابستان ادامه پیدا میکنه شما برای گیاه رطوبت نسبی ایجاد کنید که من خودم زیر گلدانی رو سنگ ریزه میریزم و بعد داخلش آب میریزم به این کار ساختن جزیره میگن که رطوبت گیاان شما رو تامین میکنه خیلی راحت و درست.

آیا به سانسوریا رنگی کود بدیم؟

هر گیاهی برای رشد نیاز به تقویت داره بیشتر خاک هایی که ما استفاده میکنیم بعد از مدتی مواد مغذی خودشون رو از دست میدن پس بهتر از فروردین ماه تا اواخر شهریور هر دو الی سه هفته یکبار با استفاده از کود سه بیست این گیاه رو تغذیه کنید.

زمان تعویض گلدان

شما میتونید هر دو سال یکبار گلدان این گیاه رو با یک سایز بزرگتر تعویض کنید ولی اگر دوست دارید که پاجوش های خوشگل اون رو ببنید و تکثیر کنید باید گلدان با گیاه متناسب باشه.

تکثیر ساسنوریا رنگی مخملی
تکثیر ساسنوریا رنگی مخملی

چطور میشه سانسوریا مخملی رو تکثیر کرد؟

بیاید قبل از اینکه به روش های تکثیر بپردازیم یک نکته رو با هم بررسی کنیم؟ ایا مادری که عمل زیبایی بینی انجام داده بچشم هم دماغش زیبا خواهد بود؟ پس انتظار نداشته باشید که بعد از تکثیر سانسوریا رنگی گیاه حاصل رنگی و مخملی باشه چون شما فقط پول یک عمل رو دادید:)

سانسوریا مخملی (سانسوریا نیزه ای) رو میشه به روش کاشت بذر، قلمه ساقه و پاجوش تکثیر کرد که من بهتون پیشنهاد میکنم صبر کنید گیاتون پاجوش بزنه و بعد اقدام به تکثیر کنید چون هم راحته و هم خیالتون از موفقیت تکثیر راحته ولی اگر میخواهید نحوه تکثیر سانسوریا رو بدونید حتما مطلب اون رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

نحوه قلمه زدن سانسوریا رنگی مخملی

برای قلمه زدن سانسوریا رنگی کافیه یک ساقه از گیاه رو که طول حدود 10 الی 15 سانتی متری داره رو از گیاه مادری جدا کنید و به مدت 24 الی 48 ساعت در محلی با نور فیلتر شده قرار بدید تا محل برش پینه ببنده و سپس یک گلدان با خاک کاکتوس آماده کنید و قلمه ها رو داخل اون قرار بدید و هر آبیاری کنید، هر زمان خاک گلدان خشک سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید.

بهتره خاک رو اولین بار با محلول قارچ کش ابیاری کنید تا قلمه های شما دچار بیماری نشن، بعد از حدود 1 ماه گیاه شما ریشه دار میشه و میتونید مثل یک گیاه کامل از اون نگهداری کنید.

آیا سانسویا رنگی بخریم یا نه؟

من اگر جای شما بودم به هیچ وجه سمت این نوع از گیاهان نمیرفتم چون وقتی شما به خرید این گونه از محصولات علاقه نشون بدید گلخونه دارهایی که به دنبال سود بیشتر هستند کم کم سایر گیاهان رو هم رنگ میکنن و به شما میفروشند کاری که الان در انواع ساکولنت هم میبینیم و هر وقت این صحنه ها رو میبینیم میگم این هم یک نمونه از گیاه آزاری به حساب میاد.

من پیشنهاد میکنم نخرید حالا دیگه خودتون میدونید. حالا با اینهمه گفته باز سمت چنین گیاهانی میرید؟ حتما نظرتون رو در دیدگاه برامون بنویسید خیلی مهمه

مشکلات و بیماری سانسوریا رنگی مخملی

این گیاه هم مانند پدر اصل خودش مستعد پوسیدن ساقه و ریشه هست که میتونید خیلی راحت با جدا کردن قسمت پوسیده و کاشت مجدد اون در خاک سبک ولی با رطوبت کم گیاه رو دوباره زنده کنید. ما رفع پوسیدگی سانسوریا رنگی رو در یک مطلب جدا مرحله به مرحله آموزش دادیم که میتونید ببینید.

یکی دیگه از مشکلاتی که اون هم از آبیاری زیاد به وجود میاد حمله بیماری های قارچی هست که میتونید از مانکوزب برای رفع مشکل استفاده کنید. راستی در مطلبی کامل تمامی مشکلات و بیماری های سانسوریا رو مورد بررسی قرار دادیم که حتما بخونید.

شما تا الان از این نوع گیاهان رنگی خریدید؟ تجربه شما در نگهداری این نوع از گیاهان چیه؟

مطالب مرتبط :