مشکلات و بیماری برگ انجیری و کاربردی ترین راه درمان

مشکلات و بیماری های برگ انجیری
مشکلات و بیماری های برگ انجیری

بیماری و مشکلات برگ انجیری و راه درمان آن: برگ انجیری یکی از گیاهان زیبا و سرسبز آپارتمانی است که محبوبیت زیادی دارد. مشکلات و بیماری برگ انجیری را باید بشناسید تا بتوانید، گیاهان شاداب و سرسبزی داشته باشید.از جمله مشکلات رایج این گیاه : چرا برگ انجیری رشد نمی کند؟عدم وجود شکاف در برگهای برگ انجیری، زردی و افتادگی برگهای برگ انجیری و… در این مقاله به اکثر مشکلات این گیاه خواهیم پرداخت و روش درمان برای آنها ارائه خواهیم داد.

برگ انجیری کیه و از کجا اومده ؟

برگ انجیری گیاهی مقاوم و بسیار زیبا بوده که برگهایی سبز و پهن دارد. این گیاه برای نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب بوده و طراوت و شادابی خاصی به محیط می‌دهد. در صورتی که شرایط نگهداری برگ انجیری را ندانید و رعایت نکنید ممکن است دچار بیماریهای شود. که در ادامه به صورت خلاصه این موارد رو یاداوری میکنیم.

نیازها و شرایط نگهداری برگ انجیری
نیازها و شرایط نگهداری برگ انجیری

برگ انجیری چقدر باید آبیاری بشه؟

یکی از مشکلات برگ انجیری آبیاری زیاد اون هست، حتما اجازه بدین که بین دو آبیاری خاک گلدان خشک بشه و زهکشی رو هر ماه یکبار بررسی کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. هرچه دمای محیط بیشتر باشد، نیاز برگ انجیری به آب و رطوبت بیشتر می‌شود.
کمی رطوبت برای خاک گیاه لازم است، به عبارتی دیگر بهتر است بعد از خشک شدن خاک آن را آبیاری کنید تا خیس و غرقاب نشود.
هر زمان که نیمه بالایی خاک خشک شد، آن را به خوبی آبیاری کنید. آبیاری را تا زمانی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود ادامه داده و سپس زیر گلدانی را از هرگونه آب خالی کنید و در تابستان هم میتوانید گیاه را غبار پاشی کنید.
برگهای گیاه برگ انجیری را با دستمال مرطوب تمیز نمایید و از اسپری های شیمیایی براق کننده خودداری نمایید.

بنر گل من و تو

نور مناسب برای برگ انجیری:

به هیچ وجه نور مستقیم را دوست نداره مگر اینکه از همان ابتدا و یا به تدریج به نور مستقیم منتقل کرده باشید، ولی سعی کنید براش نور زیاد و فیلتر شده فراهم کنید. برگ انجیری می‌تواند در هر بخشی از منزل شما به خوبی رشد کند! اگرچه آن در برابر میزان مختلف نور مقاوم است، اما برای داشتن رشدی سریع‌تر و گیاهی سالم‌تر، بهتر است آن را همواره تحت تابش غیرمستقیم خورشید قرار دهید چون نور زیاد باعث زرد شدن برگ ها و در نتیجه آسیب دیدن گیاه می‌شود. نور خیلی کم هم برای آن خوب نیست، چون باعث کند شدن رشد و یا حتی متوقف شدن آن می‌شود.
برگ انجیری دوست دارد در نیم سایه باشد.
دمای متعادل اتاق و نور زیاد خورشید خواسته های این گیاه از شماست.

برای برگ انجیری از چه خاکی باید استفاده کنم؟

ترکیب خاک باغچه+ ماسه+ ورمی کپوست میتونه ترکیب خانگی خوبی براش باشه ولی سعی کنید از خاک های سبک و یا آماده استفاده کنید و حتما زیر گلدان چند سنگریزه قرار بدید که زهکشی بالا بره. برای داشتن بهترین نتیجه و اگر دوست دارید همیشه شاهد برگ های تازه و شاداب باشید، در طول بهار و تابستان ماهی یکبار به گیاه خود کود بدهید. مقدار کمی کود مایع کافی است تا رشد برگ انجیری به طور واضحی بهبود پیدا کند. نباید در زمستان به گیاه کود بدهید، برگ انجیری باید در این زمان استراحت کرده و مدتی را بدون کود سپری کند.

برگ انجیری چقدر رطوبت براش کافیه؟

هرچقدر رطوبت کافی براش فراهم کنید برگهای درشت و شاداب خواهید داشت که بهترین حالت استفاده از دستگاه رطوبت ساز و یا جزیره ای هست. این گیاه تقریبا در هر محیطی می‌تواند رشد مناسب داشته باشد، محیط گرم و مرطوب برای این گیاه زیبا کاملا ایده آل است و در چنین شرایطی به سرعت رشد می کند. و دمای 13 درجه برای این گیاه ایده آل است.
اگر می‌خواهید نگهداری از آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید می‌توانید هفته‌ای یکبار را مرطوب کنید. این کار را به کمک یک اسپری آب انجام دهید.
بهترین زمان برای خیس کردن برگهای گیاهان، آغاز روز است. زیرا آب فرصت کافی برای تبخیر شدن را خواهد داشت و از بیمار شدن برگ جلوگیری خواهد شد.
برگ انجیری را در نزدیکی در و یا وسایل حرارتی قرار ندهید. چون تغییر رطوبت هوا و تغییر دما باعث آسیب دیدن برگ انجیری شده و آن را ضعیف می‌کند.
با درست کردن یک جزیره در زیر گلدان برگ انجیری میتوانید رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

بیماری برگ انجیری
بیماری برگ انجیری

مشکلات و بیماری برگ انجیری و مقابله با آن:

هنگام خرید برگ انجیری دقت کنید گیاه سالمی را انتخاب نمایید، ریشه و ساقه و برگها را چک کرده و ببینید آیا مشکلی ندارند. اما گاهی اوقات با توجه به این مورد، باز هم مشکلاتی برای گیاهمان پیش می‌آید.

این گیاه زیبا و مقاوم نیز همچون سایر گیاهان دچار بیماری و آفت می‌شود. بهتر است این آفات را شناخته و در هنگام روبرویی با آنها، به درمان آنها بپردازید. در هر حال با دیدن نشانه‌های بیماری در گیاهتان بهتر است سریعاً در پی علت بوده و آن را رفع نمایید. حال به یک سری مشکلات و بیماریهای برگ انجیری می‌پردازیم:

علت عدم وجود شکاف در برگهای برگ انجیری؟

گیاه برگ انجیری مانند هر گیاه دیگری برای زنده ماندن نیازمند نور کافی است. در صورت نبود نور کافی شکاف برگها از بین می‌رود.

همچنین از دیگر دلایل بوجود آمدن چنین مشکلی کمبود آب است. ممکن است به دلیل کمبود مواد مغذی نیز چنین مشکلی پیش آید.

توصیه می‌کنیم ریشه‌های هوایی برگ انجیری را قطع نکرده و آنها را در قیم و خزه فرو کنید تا رطوبت حفظ شود.

اگر برگهای جدید شکاف کمتری دارند، جای گیاه را عوض کرده و گلدان را به محل پر نورتری ببرید.

هنگام مراقبت از این گیاه، تنها پیدا کردن دلایل خشک یا زرد شدن برگ انجیری مهم نیست. بلکه شکل برگ های جوان نیز مهم است. یکی از زیبایی های برگ انجیری، داشتن شکاف های زیبا روی برگ های آن است. این شکاف ها به این دلیل است که از شکستن ساقه های ضعیف این گیاه در برابر جمع شدن قطره های باران روی برگ ها و سنگین شدنشان جلوگیری کند. اما گاهی می بینیم برگ های جوان این شکاف را ندارند. علت آن نیز می تواند در اثر قطع کردن ریشه های هوایی، نور کم یا کم بودن میزان آبیاری باشد. علاوه بر این کمبود کودهای شیمیایی و مغذی نبودن خاک نیز می توان باعث به وجود آمدن این مشکل باشد. انواع برگ انجیری شمارو شگفت زده میکنه.

مشکلات برگ انجیری - عدم وجود شکاف
مشکلات برگ انجیری – عدم وجود شکاف

علت زردی و افتادگی برگهای برگ انجیری چیست؟

از مشکلات برگ انجیری که در صورت درست آبیاری نشدن بسیار رایج خواهد بود همین مشکل است، نحوه آبیاری برگ انجیری را همانطور که در بالا گفتیم انجام دهید. ممکن است این مشکل بخاطر نحوه آبیاری باشد. زمانی گیاه نیاز به آبیاری دارد که خاک آن خشک شده باشد. ابتدا خاک را بررسی کرده و سپس اقدام به آبیاری نمایید. گاهی در اثر تعویض گلدان نیز این مشکل پیش می‌آید که بخاطر آسیب ریشه است. باید صبر کنید تا ریشه ترمیم شود.

چرا نوک برگهای برگ انجیری زرد می‌شود؟

یکی دیگر از مشکلات و بیمایهای برگ انجیری زرد شدن نوک برگهاست. در صورتی که فقط نوک و انتهای برگها دچار زردی شود، ممکن است بخاطر خشکی هوا و محیط این اتفاق بیفتد. اگر حاشیه برگها زرد شود، کم آبی و یا زیاده روی در آبیاری علت اصلی است. برای تامین رطوبت میتونید از حالت جزیره ای استفاده کنید که راحت ترین و کم هزینه ترین روش به حساب میاد. دلایل زرد شدن برگ برگ انجیری  رو از این مطلب بخونید.

دلیل کوچک بودن برگهای برگ انجیری چیست؟

برگهای این گیاه به دلیل دریافت نور کم و یا رطوبت کم کوچک می‌شود. باید گیاهتان را به جایی با نور بیشتر منتقل نمایید.در موارد خیلی کم هم کمبود مواد مغذی هم میتونه موجب چنین مشکلی بشه

دلیل زرد و پژمرده شدن برگهای پایینی چیست؟

این هم از بیماری برگ انجیری هست که بیشتر دیده میشه، در صورتی که برگهای پایینی گیاه که برگهای قدیمی تر آن هستند، زرد می‌شوند، به علت غنی نبودن خاک و کمبود مواد مغذی است. خاک را تقویت نموده و به آن کود دهید.

اگر برگهای زیادی از گیاه زرد شوند ممکن است بخاطر آبیاری زیاد باشد. نباید بصورت غرقابی این کار صورت گیرد. این کار سبب پوسیدگی ریشه شده و برگها کم کم زرد می‌شوند و می‌ریزند.

زهکشی گلدان را چک کرده و ببینید آیا آب اضافه گلدان خارج می‌شود. بگذارید خاک گلدان خشک شود و مجدد آبیاری نمایید.

اگر این شرایط را بررسی کردید و مشکل پابرجا بود، ممکن است خاک گیاه ضعیف بوده و نیاز به تقویت داشته باشد. می‌توانید هر دو هفته یک بار به آن کود دهید. راه و چاه نگهداری گیاه برگ انجیری در خانه در این مطلب وجود دارد.

برای اینکه بدانیم علت و دلیل زرد شدن برگ های گل برگ انجیری فر و مینیاتوری در آب و هوای محیط آپارتمانی چیست باید بدانیم زادگاه این گل جنگل های معتدل و مرطوب مکزیک است. به همین دلیل نیز خشک بودن هوا بسیار برای آن مضر است. زمانی که دیدید نوک برگ ها زرد شده است اولین کار این است که رطوبت خانه را چک کنید و اگر هوا خشک بود محیط را با بخار کردن آب مرطوب کنید. گام بعدی این است که مطمئن شوید نور خورشیدی که به برگ ها می تابد زیاد نیست. به طور کلی برگ انجیری نور غیر مستقیم خورشید را بیشتر می پسندد. گاهی کل برگ ها شروع به زرد شدن می کنند که علت آن را باید در نور کم خورشید جستجو کنید.

دلیل لوله شدن برگ انجیری:

اگر برگهای تازه براشون این اتفاق بیوفته عادی هست ولی اگر این لوله شدن برای برگهای قدیمی اتفاق بیوفته مشکل از تغذیه و یا کمبود رطوبت می باشد. اگر به دست های خود زمانی که مدت زمان زیادی در آب مانده باشد دقت کنید، می بینید که آن ها چروک شده و حالت پوسیدگی پیدا می کنند. برگ های گیاهان نیز ممکن است در اثر مجاورت بیش از حد ریشه در آب به این بیماری مبتلا شوند. چرا که همیشه آبیاری زیاد باعث زرد شدن یا پژمردگی برگ انجیری نمی شود. گاهی گیاه اعتراض خود را با چروک و جمع شدن برگ ها نشان می دهد. زهکشی خاک و آبیاری کم درمان این مشکل است.

مشکلات و بیماریهای برگ انجیری - لوله شدن برگها
مشکلات و بیماریهای برگ انجیری – لوله شدن برگها

چرا قلمه کاشته شده برگ جدید نمی‌دهد؟

قلمه زدن برگ انجیری در فصل بهار صورت می‌گیرد که باید خاک و نور کافی به گیاه برسد. در صورتی که خاک نامناسب باشد، یا نور کافی نباشد، ریشه‌ها آسیب ببیند و در زمان مناسبی کاشته نشوند، گاه گیاه با مشکل مواجه خواهد شد.

عدم رشد برگ انجیری چیست؟

از دیگر مشکلات برگ انجیری رشد نکردن گیاه است. برگ انجیری مانند هر گیاه دیگری به نور کافی نیاز دارد. تغذیه گیاه نیز باید مناسب باشد تا رشد کافی داشته باشد. در غیر اینصورت رشد کندی خواهد داشت.

چرا نوک برگهای گیاه قهوه‌ای می‌شود؟

قهوه‌ای شدن نوک برگها به دلیل کم آبی، رطوبت کم محیط و خشکی هواست. اگر در منطقه گرم و خشک هستید که تابستانهای گرمی دارد، باید فواصل آبیاری را کمتر کنید. اگر برگها خشک و چروک می‌شوند نیز علت کم آبی است.

آبیاری بیشتری انجام دهید و رطوبت محیط را بیشتر نمایید.

همچنین غبارپاشی در آفتاب باعث بروز چنین مشکلی می‌شود. غبارپاشی را در سایه انجام دهید. برای گیاه جزیره درست کنید تا رطوبت لازم را به دست آورد.

 برای درمان زرد و سیاه شدن ساقه و نوک برگ های برگ انجیری باید هنگام زمستان هوای اتاق را گرم نگه دارید. همچینن باید گلدان را از مجاورت شیشه های سرد دور نگه دارید. اگر محیط نیز رطوبت کافی نداشت، به یاد داشته باشید با بخار آب، هوای ساختمان را مطبوع نگه دارید.

بروز لکه‌های سیاه روی برگها:

از دیگر مشکلات و بیماریهای برگ انجیری بروز لک سیاه زخم مانند روی برگهاست. این لکه‌ها زیاد شده و گیاه را از بین می‌برند. در روزها و فصول سرد سال گیاه نباید در معرض هوای سرد قرار داشته باشد پس اگر این مشکل را مشاهده کردید گیاه خود را جابجا کنید.

وجود لک روی برگها - بیماری برگ انجیری
وجود لک روی برگها – بیماری برگ انجیری

علت سوختن برگ های برگ انجیری:

علت سوختگی و خشک شدن نوک برگ های گیاه برگ انجیری نور بسیار زیاد است. این مشکل اگر همراه با گرمی بیش از حد هوای داخل ساختمان باشد باعث تشدید این بیماری برگ انجیری می شود. در چنین شرایطی اگر میزان آبی که به گیاه می دهید نیز کم باشد این حالت سوختگی و خشک شدن برگ بیشتر شده و کل برگ را می گیرد. بنابراین لازم است قبل از اینکه سلامت گیاه کامل به خطر بیفتد به سرعت علت و دلیل سوختن و زرد شدن نوک و سر برگ های گل برگ انجیری را پیدا کنید و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

چرا برگ های گیاه برگ انجیری کوچیکه؟

علت عدم رشد تمامی گیاهان را باید در کمبود مواد مغذی آن ها جستجو کرد. به همین دلیل نیز علت اصلی عدم رشد برگ انجیری نیز ضعیف شدن آن است. البته گاهی این ضعیف شدن به دلیل وجود آفات گل برگ انجیری در گلدان است. چرا که این حشرات از مواد غذایی گیاه تغذیه می کنند و باعث ریزش، عدم رشد یا زرد شدن برگ انجیری می شوند. حتی در بسیاری از مواقع نیز علت پوسیدگی ریشه برگ انجیری را باید در وجود همین آفات یا قارچ گیاه برگ انجیری جستجو کرد. در ادامه نکاتی را برای یافتن علائم این بیماری ها و درمانشان بیان می کنیم.

سوختگی برگ برگ انجیری
سوختگی برگ برگ انجیری

چروک و پیر شدن ساقه به چه علت است؟

این مشکل بخاطر بیماری در ریشه یا ساقه رخ می‌دهد. آبیاری زیاد یکی از علتهای آن می‌تواند باشد. جهت از بین بردن این مشکل باید از قارچ کش‌ها استفاده کرد. در صورت زیاد بودن مشکل جای سالم را قلمه بزنید.

قارچی شدن گیاه برگ انجیری:

اگر گیاه شما دارای لکه‌های قهوه‌ای بر سطح برگ است، لکه‌هایی که با یک هاله زرد رنگ احاطه شده‌‌اند، شاهد نشانه‌های اولیه بیماری قارچی هستید.
اگر گیاه برای مدتی طولانی در شرایط خیس و مرطوب قرار بگیرد، قارچ‌ها به آن حمله خواهند کرد. بخصوص اگر گردش هوای مناسبی در اطراف گیاه و ریشه وجود نداشته باشد. دقت کنید که گاهی اوقات این مشکل با گیاهی تازه خریداری شده همراه است، بنابراین توصیه می‌کنیم هرگز از فروشگاه‌هایی که مراقبت‌های لازم را از گیاهان خود به عمل نمی‌آورند خرید نکنید.
اگر لکه‌هایی با مشخصات فوق در برگها مشاهده کردید، بهترین کار این است که تمام برگهای مبتلا را از گیاه جدا کنید. سایر برگها را نیز برای مدتی کاملا خشک نگه دارید و مواظب باشید هنگام آبیاری آنها را خیس نکنید.
این دو مورد، اساسی‌ترین موارد قهوه‌ای شدن برگ انجیری هستند. اگر علت مشکل گیاه شما این موارد نبود، میزان آبیاری را چک کنید.

علت قهوه ای شدن گیاه برگ انجیری:

دلیل اصلی لکه های قهوه ای روی برگ انجیری و آبکی شدن آن ها و همچنین پوسیدگی ریشه، ایجاد باکتری هایی در خاک، ساقه و برگ این گیاه است که باعث بروز بیماری های قارچی می شود. علت اصلی به وجود آمدن این بیماری آبیاری زیاد و ماندن بیش از حد ریشه در آب است. برای حل این مشکل می توانید از انواع قارچ کش های گیاهان استفاده کنید. این قارچ کش ها را می توانید از فروشگاه جوانه بان تهیه کنید.

آفات و بیماریهای برگ انجیری:

این گیاه نیز مورد هجوم آفاتی قرار می‌گیرد که هر چه سریعتر باید در صدد رفع آنها برآیید. در ادامه رایح ترین بیماری برگ انجیری را مورد بررسی و رفع قرار میدیم.

1. شپشک آردآلود:

یکی از آفات برگ انجیری شپشک آردآلود است که در محل اتصال برگ به ساقه چسبیده و از شیره گیاه تغذیه می‌کنند. این آفت برای گیاه مشکل بوجود آورده و در نهایت آن را از بین می‌برد. به محض دیدن شپشک باید درمان را شروع کرده و گیاه را از سایر گیاهانتن جدا نمایید. اگر آفت در مراحل اولیه است می‌توانید مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب ریخته و روی شپشک‌ها اسپری نمایید. در غیر این صورت و زیاد بودن آفت بهتر است سمپاشی نمایید.

2.کنه تار عنکبوتی:

از دیگر مشکلات و بیماریهای برگ انجیری، کنه تار عنکبوتی می‌باشد. این کنه مانند تار عنکبوت بوده و زیر برگهاست. اگر گیاهتان بی حال و رنگ پریده است ممکن است دچار این آفت باشد. با غبار پاشی می‌توانید مشکل را حل کنید. در صورت زیاد بودن مشکل سمپاشی نمایید.

3.کنه قرمز:

گاهی برگهای گیاهتان رنگ پریده شده که می‌تواند بخاطر آفت کنه قرمز باشد. در این مورد باید از سمهای مخصوص کنه استفاده کنید و کنه‌ها را از بین ببرید. هر دو هفته یک بار از آن طبق دستورالعمل استفاده نمایید تا کنه‌ها نابود شوند.

جمع بندی مشکلات و بیماری برگ انجیری

طبق بررسی هایی که در بالا انجام شد آبیاری، نور و نداشتن رطوبت میتونه موجب ایجاد مشکلات در این گیاه بشه که سعی کنید قبل از خرید ابتدا نیازها رو با محل نگهداریتون چک کنید و سپس اقدام به خرید کنید. تا دچار مشلات بعدی نشوید، برای مطرح کردن سوالات و مشکلات خود هم از دیدگاه این مطلب و هم صقحه پرسش و پاسخ گل من و تو میتونید اقدام کنید.

مطالب مرتبط :

نحوه تکثیر برگ انجیری در خانه

11تا از بهترین و مشهورترین گیاهان آپارتمانی لوکس و لاکچری