صفر تا 100 شرایط نگهداری زبرینا (Tradescantia zebrina) در خانه

شرایط درست نگهداری از زبرینا
شرایط درست نگهداری از زبرینا

چطور باید از گیاه زبرینا در خانه نگهداری کرد؟ یکی از گیاه آپارتمانی با برگهای فوق العاده جذاب که با فراهم کردن شرایط درست نگهداری میتونه شکوفه های سفید، بنفش یا صورتی بده و زیبایی خودش رو به رخ بکشه زبرینا هست، این گیاه رو میشه پسر عموی برگ بیدی هم دانست. اگر به دنبال گیاه آویز هستید میتونه گزینه مناسبی برای شما باشه، که بومی مناطق گرمسیری که هم میشه داخل خونه و هم در خارج از خونه ازش نگهداری کرد، گیاه زبرینا برای دفاتر و خونه ها و افراد مبتدی میتونه یکی از بهترین گزینه های موجود باشه و میشه اون رو جزو گیاهان مقاوم به نور کم هم دونست، پس اگر میخواهید این گیاه رو بخرید و یا توی خونه دارید تا آخر این مطلب رو بخونید.

گیاه زبرینا رو بیشتر بشناسیم

نام علمی این Tradescantia zebrina هست که از خانواده Commelinaceae به حساب میاد و بومی آب و هوای گرمسیری مکزیک، آمریکای جنوبی و دریای کارائیب می باشد، یکم تخصصی تر اگه بخوایم بگیم zebrina برگ بیدی ، که قبلا به عنوان pendula Zebrina شناخته می شد ، یک گونه spiderwort است که معمولا به عنوان inch plant یا Wandering Jew شناخته میشده است.
زبرینا دارای برگهاي بيضي شكل و نوك تيز با لكه هاي بنفش و نقره اي در متن سبز (برگ های گل زبرینا با لکه های نقره ای و بنفش که در وسط رنگ سبز زیبایی فوق العاده ای دارند) ، در صورت ناكافي بودن نور كاملآ به رنگ سبز در مي آيند و حذف جوانه انتهايي باعث پر پشتي و توپي شدن گياه مي گردد و گياه مناسبي براي پوشش گلدانهاي بزرگ و سبد آويزان است.

نام های رایج انگلیسیSpiderwort, inch plant
نام علمی Tradescantia
PH خاک زبریناخاک خنثی تا اسیدی است
نور مناسبنور زیاد و فیلتر شده میخواد (مقاوم به نور کم)
رنگ گلهاسفید، بنفش، صورتی
سمیتبرخی از گونه ها برای انسان و حیوان سمی هستند
جدول مشخصات زبرینا
معرفی و آموزش نگهداری گل زبرینا
معرفی و آموزش نگهداری گل زبرینا

شرایط درست نگهداری زبرینا در خانه

نگهداری از گیاه زبرینا (در برخی منابع عنکبوتی هم میگن) خیلی راحت هست، این گیاه همیشه به دنبال رطوبت هست پس کافیه رطوبت و آبیاری خوبی براش فراهم کنید تا رشد خوبی داشته باشه، ولی به هیچ وجه خاک باتلاقی رو دوست نداره. برای داشتن رشد خوب و کافی باید نور زیاد ولی فیلتر شده براش فراهم کنید، همیشه برگهای مرده و چروک شده رو از گیاه جدا کنید، در ادامه تمام شرایط مورد نیاز این گیاه رو مورد بررسی قرار میدیم.

بنر گل من و تو

برای گیاه زبرینا چقدر نور فراهم کنیم؟

این گیاه برای رشد کافی نیاز به نور زیاد و غیر مستقیم داره پس سعی کنید پشت پنجره قرارش بدید به طوری که یک پرده و یا شیشه مات مانع دریافت نور مستقیم بشه، حداقل روزانه 8 ساعت نور براش کافیه، اگر نور زیاد باشه باعث سوختگی برگها خواهد شد و اگر مشاهده کردید که داره رنگ برگها کمرنگ میشه و خطهای وسط برگ از بین میره بدونید که نور کافی به گیاه نمیرسه و باید به محلی با نور زیاد منتقل کنید.
اگر آپارتمان زندگی میکنید میتونید براش از نور رشد استفاده کنید، توجه کنید که اگر نور کم باشه گیاه زنده میمونه ولی رشد علفی خواهد داشت.

زبرینا چه دمایی رو دوست داره؟

گیاهی هست که به سرما به شدت حساسیت داره و نباید دمای محل نگهداری اون پایین تر از 13 درجه سانتی گراد برسه، توجه کنید بهترین دما برای رشد این گیاه 18 الی 22 درجه سانتی گراد هست و با افزایش دما باید میزان آبیاری و رطوبت محیط افزایش پیدا کند. دمای پایین باعث آسیب به برگها و تغییر رنگ آنها خواهد شد.

گیاه زبرینا رو چقدر و چطور آبیاری کنیم؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتم این گیاه آبیاری و رطوبت رو دوست داره پس سعی کنید بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 1 الی 2 سانتی متر خشک شده باشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید، این گیاه به هیچ وجه خاک باتلاقی رو دوست نداره پس حتما بعد از آبیاری چک کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه و همون آب رو هم دور بریزید.
آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه شما خواهد شد و به مرور موجب مرگ گیاه هم میشه، توجه داشته باشید که در صورت امکان از آب بدون املاح براش استفاده کنید و در فصول سرد سال میزان آبیاری رو هم کاهش بدید.

گلدهی زبرینا
گلدهی زبرینا

از چه خاکی برای کاشت زبرینا استفاده کنیم؟

گیاه زبرینا خاک سبک با زهکشی بالا رو دوست داره پس سعی کنید از ترکیب پرلیت + خاک برگ یا پیت ماس برای خاک گلدان استفاده کنید، برای بالا بردن زهکشی گلدان هم میتونید کف گلدان رو با سنگ ریزه پر کنید. اگر تجربه ای در ساخت و ترکیب خاک در خانه ندارید میتونید از خاک های آماده موجود در بازار که داخل ترکیب اونها پرلیت و کوکوپیت یا پیت ماس باشه استفاده کنید.

آیا گیاه زبرینا نیاز به رطوبت داره؟

بله این گیاه عاشق رطوبت هست پس سعی کنید با استفاده از غبارپاشی و یا ساخت جزیره برای گیاه رطوبت مورد نیاز اون رو تامین کنید، قهوه ای شدن نوک برگهای یکی از نشانه های گرم و خشک ودن محیط نگهداری است که با استفاده از غبارپاشی میشه مشکل رو رفع کرد.

تغذیه و کوددهی گیاه زبرینا

این گیاه زیاد نیاز به تغذیه و کوددهی نداره ولی برای اینکه گیاه دچار کمبود مواد مغذی نشه میتونید در فصول گرم سال که فصل رشد این گیاه هم هست هر ماه الی دو ماه یکبار با استفاده از کودهایی مانند کود سه بیست گیاه رو تغذیه کنید.

چند وقت یکبار تعویض گلدان کنیم؟

به جای تعویض گلدان هر ۲ یا سه سال از ساقه های انتهایی قلمه گیری نموده و گلدان جدید تولید کنید،در هر گلدان جدید ۱۰ قلمه کاشت کنید. همچنین برای تمیز کرن برگها از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید، غبارپاشی با آب ولرم برگ ها را تمیز میکند. پس میتونید با استفاده از یک دستمال پارچه ای برگها رو تمیز کنید.

آیا گیاه زبرینا رو باید هرس کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله این گیاه به شدن رشد داره و اگر اون رو هرس نکنید زیبایی گیاه کم میشه پس سعی کنید هر چند ماه یکبار برگهای اضافی و پیر رو از گیاه جدا کنید و یا شاخه های دراز شده رو از گیاه جدا کرده و یا قلمه بگیرید.

معرفی و نگهداری زبرینا-گل من و تو
زبرینا گیاه آویز

نحوه تکثیر زبرینا در خانه

نحوه تکثیر این گیاه بسیار شبیه به تکثیر برگ بیدی هست که در یک مطلب کامل و جداگانه اون رو آموزش دادیم که حتما مطالعه کنید ولی در ادامه بصورت خلاصه مراحل رو توضیح میدم.
کاشت مستقیم قلمه های کمی سفت شده در گلدان با لخت شدن ساقه ها در قاعده و دراز شدن انها قلمه های ۵-۷ سانتی با دو جفت برگ و جوانه انتهایی از انتهای ساقه ها تهیه و با حذف جفت پائینی برگها هر ۱۰ قلمه را در یک گلدان کمپوست دار کاشت کنید،بهتر است قبلا خاک را آبیاری و با مداد حفره هایی در نقاط مختلف ان ایجاد و قلمه ها را درون انها قرار دهید.گلدان را مجددا آبیاری نموده و در سایه نگهدارید. شاخه های آویزان زبرینا در سبد های آویزان منظره دلفریبی دارد، کاشت تعداد بیشتری گلدان در سبد آویزان شاخه های فراوان تری تولید میکند.

مشکلات و بیماری های رایج زبرینا

این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی مورد حمله آفت هایی مانند شته و کنه میشه ولی برخی از مشکلات در اثر فراهم نکردن شرایط درست نگهداری پیش میاد که در ادامه مورد بررسی قرار میدیم ولی میتونید مشکلات و بیماری های رایج برگ بیدی رو در مطلب اون مطالعه کنید.

علت پوسیدگی ساقه زبرینا چیست؟

خاک باتلاقی و یا آبیاری بیش از اندازه میتونه دلیل اصلی این مشکل باشه، آبیاری را متوقف کنید و اجازه دهید خاک های سطحی گلدان خشک شود و سپس با میزان کمتری آبیاری را شروع کنید و هر ماه یکبار زهکشی گلدان رو بررسی کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه و همچنین گلدان با آب تماس نداشته باشه

علت ایجاد لکه های سوخته روی برگهای زبرینا چیست؟

این مشکل میتونه دلایل زیادی داشته باشه، یا گیاه در معرض نور مستقیم خورشید بوده، یا برای تمیز کردن برگها از مواد براق کننده و شیمایی استفاده کردید و یا در هنگام تابش نور خورشید روی برگها غبارپاشی رو انجام دادید. پس ابتدا دلیل مشکل رو پیدا کنید و سپس نسبت به رفع اون اقدام کنید.

مشکلات و بیماری گیاه زبرینا
مشکلات و بیماری گیاه زبرینا

علت از دست رفتن رنگ بنفش برگها چیست؟

اگر در کنار نشانه بالا برگها ضخیم میشن نشون میده که گیاه از کمبود مواد مغذی در خاک رنج میبره، یا باید کوددهی رو انجام بدید و یا گلدان رو با خاک جدید تعویض کنید، البته این مشکل میتونه از کم بودن نور هم باشه که باید گلدان به محلی با نور زیاد و فیلتر شده انتقال داده بشه

اگر برگها بد شکل و ساقه ها در قاعده فاقد برگ باشد نشون میده که …

گلدان برای گیاه شما کوچیک شده و باید با یک گلدان جدید که فقط یک سایز بزرگتر باشه تعویض بشه

علت پیجش برگها به هم و وجود تار عنکبوت در زیر برگها چیست؟

این مشکل نشون میده که گیاه شما دچار بیماری کنه ریز قرمز شده پس هرچه سریعتر گیاه را با سم کنه کش هر ۱۴ روز یکبار سمپاشی کنید، غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

علت لوله شدن برگهای زبرینا چیست؟

هوا خیلی گرم و خشک است پس حتما گیاه رو به محلی با دمای پایین و رطوبت بالا منتقل کنید، سردی هوا هم عامل دیگری است، شرایط را بازدید کنید تا نارسایی ها رفع شوند.

علت دراز شدن ساقه گیاه زبرینا و فاصله برگها چیست؟

این مشکل نشون میده گیاه شما نور کافی دریافت نمیکنه پس یا براش نور مصنوعی فراهم کنید و یا گیاه رو به محلی با نور بیشتر منتقل کنید.

برگها بد شکل و حشرات سبز رنگی با ماده چسبنده روی برگ

گیاه دچار بیماری و حمله حشرات شده و با استفاده از سم حشره کش باید سم پاشی بشه

علت قهوه ای شدن نوک برگهای زبرینا چیست؟

این مشکل نشون میده میزان آبیاری بسیار کم هست پس حتما فاصله آبیاری رو کم کنید و برای رفع مشکل به مدت 20 دقیقه گلدان رو در داخل شت آب قرار بدید.

علت رنگ پریده و نرم و ابکی برگهای زبرینا چیست؟

این نشانه نشون میده که دمای محل نگهداری بسیار پایین هست و احتمال یخ زدن گیاه بسیار بالاست حتما گلدان رو به محلی با دمای بالا منتقل کنید.