کود کلات آهن چیست و چه نقشی در رشد گیاهان داره؟ چطور استفاده کنیم؟

کود کلات آهن چیست
کود کلات آهن چیست

کود کلات آهن چیست و چه کاربردی دارد؟ ممکن است گیاهان ما دچار علائم کمبود آهن بشن و شادابی وطراوت اولیه خودشون رو از دست بدن برای بر طرف کردن این علائم باید آهن مورد نیاز گیاه را با استفاده از کود در دسترس گیاهمون قرار بدیم، استفاده از کود های کلات آهن یکی از راه حل های آن است، در اینجا ممکنه یک سری سوالات شکل بگیره که کود کلات آهن چیست؟ آیا با کود آهن تفاوت داره؟ یا نه؟ کود کلات آهن در گیاه چه نقشی داره؟ درچه زمانی باید استفاده بشه؟ و… در این مطلب همراه ما باشید تا به جواب سوالاتتون برسید.

کود کلات آهن چیست؟

اولین سوال، کلات آهن چی هست؟ کلمه “کلات” از کلمه لاتین “chele” به معنای پنجه خرچنگ گرفته شده، کلات های آهن عنصرهای کمیاب آلی هستند که آهن را مانند یک پنجه به هم متصل کرده و با این کار آهن را به صورت محلول در آورده و در دسترس گیاه قرار میده و در نتیجه گیاه میتونه آن را جذب کنه. در مطلبی جداگانه در خصوص کود آهن و کاربرد های اون صحبت کردیم که میتونید مطالعه کنید.

نقش کود کلات آهن بر گیاهان
نقش کود کلات آهن بر گیاهان

آهن مورد نیاز گیاه از طریق خاک جذب میشه واصولا آهن یکی از فراوان ترین عنصر تشکیل دهنده خاک کره زمین هست. اما بخاطر وجود فراوان عناصر دیگری در خاک ،مانند کربنات کلسیم که سبب آهکی شدن خاک میشه ، جذب آهن برای گیاه بسیار سخت میشه. به طور کل قابلیت جذب آهن در خاک های دارای PH  بالا و قلیایی وجود نداره و یا عملیات جذب به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد و یا اینکه ممکنه آهن در تماس با عناصر دیگه به راحتی رسوب کنه و از دسترس گیاه خارج بشه که با افزودن آهن از طریق کلات ها، از این امر جلوگیری میشه.

بنر گل من و تو

تفاوت کلات آهن با کود آهن در چیست؟

سوال دوم آیا کود آهن با کود کلات آهن تفاوت دارند یا نه؟ اگر تفاوت دارند کدام یک بهتر است؟در جواب این سوال باید گفت کود کلات آهن یک نوع کود آهنه.کود های آهن دارای تنوع زیادی هستند که همگی در ترکیب اولیه و پایه ای خود دارای آهن هستند. انواع کود مانند کود کلات آهن،کود های فرو سولفات و ….

کود های فروسولفات در خاک های قلیایی قابل جذب نیستن به همین خاطر کود کلات آهن میتونه بهترین کود آهن برای خاکهای قلیایی و آهکی ایران باشه چرا که این کود برای گیاه در خاکهایی با PH بالا وقلیایی به راحتی قابل جذب است. (کود کلات آهن، کودی است به رنگهای مشکی، پودر قهوه ای تیره یا قهوه ای کمرنگ وجود دارند)

نقش کود کلات آهن در گیاهان

در جواب به سوال، کود کلات آهن در گیاه چه نقشی داره؟ باید گفت کود کلات آهن ، دارای عنصر آهن است و وظیفه آن رسوندن این عنصر به گیاهه ،آهن یکی از عناصر مورد نیاز و ضروری در روند رشد و سبزینه سازی در گیاهان است و در دسته عناصر کم مصرف وغیر متحرک گیاهان قرار داره.
نقش های اصلی عنصر آهن:

  • آهن در سنتز و حفظ کلروفیل گیاه ضروریه
  • آهن در متابولیسم پروتئین نقش اساسی داشته و در سنتز پروتئین مورد نیازه
  • به عنوان ناقل الکترون در واکنش های اکسیداسیون و احیاء نقش داشته و یکی از اجزای موادی هستند که در این واکنش ها دخالت داره
  • آهن بخشی از پروتئین فرودوکسین که برای احیای نیترات و سولفات مورد نیازه
  • آهن یکی از اجزای آنزیم هایی از قبیل کاتالاز، پراکسیداز، سیتوکروم اکسیداز و …است که در متابولیسم گیاه فتوسنتز و تنفس نقش دارند

موارد مصرف کود کلات آهن

از کود آهن میتوان در دو مرحله‌ی (تقویت و پیشگیری) و (درمان و رفع آثار ناشی از کمبود آن) استفاده کرد. لذا مهم‌ترین موارد مصرف این کود به شرح ذیل می‌باشد ؛

  • بالا بردن مقاومت گیاه در مقابل هوای سرد و یخبندان
  • تقویت و مستحکم نمودن ریشه‌ها بعد از تعویض گلدان
  • افزایش سطح شادابی و زیبایی ظاهری گیاه
  • افزایش میزان گلدهی و محصول دهی
  • افزایش میزان رشد برگ ها و ریشه ها
  • جلوگیری و رفع زرد شدن برگ ها و ساقه
  • تامین میزان آهن مورد نیاز گیاه برای سنتز کلروفیل
  • جلوگیری از ریزش برگ ها
کلات آهن برای گیاهان آپارتمانی
کلات آهن برای گیاهان آپارتمانی

برای استفاده در مرحله درمان باید اول علائم این کمبود رو بدونیم و تشخیص درست انجام بدیم بعد از کود های آهن به مقدار مورد نیاز استفاده کنیم. علائم کمبود آهن:

  • زرد شدن برگ های جوان و سبز ماندن رگبرگ ها (حتما مطلب زرد شدن برگ گیاهان رو مطالعه کنید)
  • ایجاد لکه های بافت مرده و یا لکه های قهوه ای (علت قهوه ای شدن برگ گیاهان)
  • کم رشدی و کوچک ماندن برگ ها در برخی از گیاهان
  • گاها ریزش برگ ها
  • میوه دهی کم گیاه و یا میوه های ریز

کود های کلات آهن از کارآمد ترین و محبوب ترین روش های درمان زردی در گیاهان است. همچنین اگر مشکوک به کمبود آهن شدین، میتونید خاک را آزمایش کنید تا از وجود کمبود آهن مطمئن بشید. بیولوژی هر گیاه متفاوت هست و توانایی استفاده و جذب آهن از گیاهی به گیاه دیگه متفاوت است.

بهترین زمان استفاده از کود کلات آهن کی هست؟

گیاهان آپارتمانی با سایر گیاهان در باغ از نظر زمان کوددهی متفاوته و همچنین زمان مناسب برای کوددهی در هر گیاه هم با گیاه دیگه فرق می‌کنه، اما یک قانون کلی برای اکثر گیاهان هست که آن هم کود دهی به گیاه در اوایل بهاره (فصل رشد بیشتر گیاهان در این فصل است) که دلیل آن به خاطر رشد برگ ها ، زمان گل‌دهی گیاه و … است که گیاه نیاز به مواد غذایی داره. کوددهی به گیاه در فصل تابستان و پاییز هم انجام میشه ولی در فصل زمستان به خاطر رشد کم گیاه بهتره در این زمان تغذیه و یا کوددهی انجام نشه. نیاز های گیاهان با هم متفاوت هستن به همین دلیل با توجه به نوع گیاهتون کوددهی انجام بدین. مصرف کود، زمانی بیشترین تاثیر را روی گیاهتون داره که در اوج چرخه رشد استفاده بشه.

نکته: برای آهن رسانی بهتر به ریشه های گیاه به شکل آبیاری قطره ای یا آبپاشی نزدیک ریشه ی گیاه و به صورت محلول پاشی استفاده شود. بهتره قبل از هر کاری یک نوبت به گیاه هیومیک اسید بدید تا جذب مواد مغذی هم بالا بره

انواع کود کلات آهن
انواع کود کلات آهن

انواع کود کلات آهن

کلاته شدن آهن با  EDTA: استفاده از این کود در خاک هایی که خاصیت قلیایی دارند یا pH  آن بالای 6.5 هست، بی فایده بوده و حدود 50% آهن آن بدون مصرف خواهد ماند چون این کود در PH  پایین 6 و بالای 6.5 پایدار است و همچنین در خاک هایی که میزان کلسیم بالایی دارند سبب جایگزینی کلسیم با آهن داخل کلات شده و در نتیجه نباید این نوع کود آهن را در چنین خاک هایی مورد استفاده قرار داد.

 کلاته شدن آهن با  DTPA: این نوع کود آهن تا pH معادل با 7 پایدار است و برخلاف نوع EDTA تمایل به واکنش با کلسیم و جایگزینی آن با آهن داخل خود ندارد.

کلاته شدن آهن با  EDDHA: یکی از گرون ترین کود کلات آهن است چون این کود آهن معمولا تا pH معادل 11 پایدار است.

در چه زمان هایی نباید از کود کلات آهن استفاده کنیم؟

همون طور که گیاه در صورت کمبود آهن ویا مواد غذایی دیگر دچار مشکل میشه و علائم خاصی نشون میده در حالت زیاد دادن کود هم میتونه باعث مشکل بشه و در گیاه علائمی ایجاد بکنه مانند سوختگی گیاه و یا در بعضی از گیاهان باعث برنزی و سفت شدن برگ‌ها بشه که از نشانه‌های مسمومیت است.هنگام دادن کود، مقدار کود باید متناسب با نیاز گیاه مورد نظرتون باشه چون بعضی از گیاهان (مانند گیاهان علفی) کمتر به کود کلات آهن نیاز پیدا می‌کنن چون در سیستم ریشه این گیاهان ترشحاتی در خاک آزاد میشه که کلات‌های طبیعی هستند. این کلات‌ها اجازه می‌دهند آهن توسط ریشه گیاه حتی در قلیایی‌ترین خاک‌ها هم جذب بشه.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا به یک سری از سوالات ایجاد شده و پر تکرار شما در مورد کلات آهن جواب بدیم امیدواریم این مطلب برای شما همراهان سایت گل من وتو مفید واقع شده باشه. در صورت داشتن سوالات میتونید در قسمت دیدگاه سوالات خودتون رو با ما مطرح کنید. و همچنین برای خرید کود برای گیاهان خودتون میتونید از طریق فروشگاه گل من و تو اقدام به ثبت سفارش کنید.