شرایط درست نگهداری بگونیا خالدار + ویدیو تکثیر بگونیا خالدار

معرفی و نگهداری بگونیا خالدار و تکثیر آن
معرفی و نگهداری بگونیا خالدار و تکثیر آن

معرفی و نگهداری بگونیا خالدار : تنوع گیاه بگونیا در کشور ما روز به روز بیشتر و بیشتر میشه و یکی از زیباترین گونه های بگونیا که در برخی جاها بهش بگونیا عروس هم میگن بگونیا خالدار هست که اگر به صورت درست از اون نگهداری کنید گل های زیبا خواهد داد و گیاهی چند ساله است، در ادامه به شما شرایط درست نگهداری به همراه ویدیو کامل از مراحل و روش تکثیر بگونیا خالدار از طریق برگ آموزش خواهیم داد پس همراه ما باشید.

بگونیا خالدار چیه و از کجا اومده ؟

نام علمی این گیاه Cracklin Rosie begonia که از خانواده بگونیا ها به حساب میاد که در برخی از منابع بهش بگونیا بال اژدها و بگونیا بال فرشته ای هم میگن، بگونیا خالدار بومی آمریکای جنوبی است که در هندوستان هم دیده شده، اگر از آن به خوبی نگهداری شود رشد طولی گیاه تا 1 متر هم خواهد رسید این گونه از بگونیا رشد سریعی دارد و پیشنهاد میکنم که شما هر چند وقت یکبار گیاه را هرس کنید تا شکل زیبا و جذابی داشته باشید و بعد از یک دوره گلهای زیبای آن را ببنید، بگونیا جزو گیاه مقاوم است که دارای واریته های گوناگون می باشد.

گلهای بگونیا خالدار
گلهای بگونیا خالدار

جالبه بدونید که با یک برگ از این گیاه میشه چندین گلدان تهیه کرد که در ادامه روش تکثیر آن را بهتون آموزش خواهیم داد.

بنر گل من و تو

اگر دوست داشته باشید که شکل کلی آن را برای شما توصیف کنیم باید گفت که قسمت بالایی برگها به رنگ سبز با لکه های نقره ای و حاشیه قرمز می باشد که قسمت زیرین برگها به رنگ قرمز تیره می باشد، در صورت نگهداری درست گلهایی با عرض 1 سانتی متر به صورت خوشه ای روی ساقه ها به رنگهای صورتی و قرمز در فصل بهار و تابستان دیده خواهند شد.

شرایط نگهداری بگونیا خالدار
شرایط نگهداری بگونیا خالدار

شرایط نگهداری و نیازهای بگونیا خالدار

همانطور که گفتم نگهداری بگونیا خالدار (بعضی ها به اشتباه بگونیا عروس بهش میگن) بسیار راحت هست که شما با فراهم کردن نور غیرمستقیم و نسبتا زیاد، آبیاری منظم، و کوددهی در فصل بهار و تابستان میتونید گیاهی شاداب داشته باشید که در ادامه به صورت کامل موارد را مورد بررسی قرار میدیم.

بگونیا خالدار چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه به نور نسبتا زیاد (میتونه نور متوسط هم براش خوب باشه) ولی غیر مستقیم نیاز داره، پس پشت پنجره جنوبی که با پرده پوشش داده شده یا شیشه مات داره بهترین مکان برای نگهداری اون هست، نور مستقیم و زیاد باعث سوختگی برگها خواهد شد. میتونید اون رو در بالکن، راه پله که نور غیر مستقیم داره، جای نیمه سایه هم میتونه گزینه خوبی براش باشه، توجه داشته باشی که اگر این گیاه نور کافی بهش نرسه رشد علفی خواهد داشت و فاصله بین برگهای اون زیاد خواهد شد و کم کم برگها کم رنگ خواهند شد.

راستی نور زیاد و نور کم باعث میشه گیاه توانایی گلدهی خودش رو از دست بده

دمای مناسب نگهداری این بگونیا بال اژدها

این گیاه دمای معمول اتاق رو دوست داره و بهترین دما براش 18 الی 22 درجه سانتی گراد می باشد که هرچقدر دمای محل نگهداری بالا بره باید تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید.

آبیاری و شرایط نگهداری بگونیا خالدار
آبیاری و شرایط نگهداری بگونیا خالدار

آبیاری بگونیا خالدار چقدر باشه؟

بگونیا بال فرشته ای نیاز به آبیاری زیادی نداره و هر زمان خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد بهش آب بدید، هر چقدر دما بالاتر بره خاک سریعتر خشک خواهد شد و تعداد دفعات آبیاری به همین علت افزایش پیدا میکنه، سعی کنید از آب بدون املاح برای این کار استفاده کنید (آب را به مدت 24 ساعت در محیط اتاق قرار بدید تا هم دمای محیط بشه و کلرهای موجود در اون خارج بشه).

توجه داشته باشید که زمان آبیاری نباید آب روی برگها بریزه چون باعث ایجاد لک روی برگها خواهد شد، آبیاری زیاد و نداشتن زهکشی مناسب موجب پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه شما خواهد شد و با روند ادامه دار موجب مرگ گیاه خواهد شد. یکی از نشانه های آبیاری زیاد زرد شدن برگها است. هر ماه یکبار زهکشی گلدان را بررسی کنید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

بهترین خاک برای بگونیا خالدار کدام است؟

این گیاه خاک سبک با زهکشی بالا را دوست دارد حالا کدوم خاک این ویژگی ها رو داره؟ ترکیب خاک برگ + پرلیت و مقدار کمی خاک باغچه میتونه گزینه خوبی برای شما باشه ولی اگر تخصص در ترکیب خاک ها رو ندارید بهتره از خاک های آماده استفاده کنید که در ترکیب اونها از پرلیت یا کوکوپیت استفاده شده باشه، توجه داشته باشید که خاک سنگین که زهکشی خوبی ندارد گلدهی را به تاخیر می اندازد و موجب پوسیدگی ریشه میشود.

بگونیا خالدار چقدر رطوبت نیاز دارد؟

بگونیا جزو گیاهان رطوبت دوست هست و حتما باید حیط نگهداری اون دارای حداقل رطوبت باشد در غیر این صورت برگها شروع به جمع شدن میکنن و در مواردی نوک برگها میسوزه، برای تامین بهتر هست که از روش ساخت جزیره برای گلدان یا دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید و یا گلدان را در مرکز گیاهان دیگر قرار بدید تا رطوبت مورد نیاز براش فراهم بشه، توجه کنید که غبارپاشی در ظهر موجب ایجاد لک روی برگها خواهد شد و گزینه خوبی برای تامین رطوبت نیست.

بگونیا خالدار

فصل کوددهی و تغذیه گیاه

چون این گیاه جزو گیاهانی است که با فراهم کرن شرایط درست به گل خواهد نشست پس حتما در فصل بهار و تابستان هر دوهفته یکبار با کودهای کامل و مخصوص گیاهان گلدار به شکل آبیاری باید تغذیه شود، این کار موجب رشد بهتر و گلدهی گیاه شما خواهد شد.

بهترین زمان تعویض گلدان بگونیا خالدار

همیشه گفتیم بهترین زمان برای تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی زمانی است که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شده باشند(در مطلبی جدا میتونید در خصوص نکات تعویض گلدان و بهترین زمان تعویض گلدان مطالعه کنید). اگر گلدان شما کوچک باشد باعث کوچک شدن برکها خواهد شد.

توجه کنید که حتما گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید، پس از این کار گیاه را ابیاری کنید و در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید.

نحوه تکثیر بگونیا خالدار در خانه

روش های مختلفی برای تکثیر بگونیا خالدار وجود دارد مثل : کاشت بذر، قلمه ساقه و استفاده از برگ که در ادامه با استفاده از ویدیو آموزشی دو روش معمول را بهتون آموزش میدیم

 

تکثیر بگونیا خالدار به روش قلمه ساقه

شما ساقه های جوان را انتخاب کنید و با استفاده از یک تیغ، قیچی و یا چاقوی تیز که استریل شده برش بزنید و برگهای اضافی را از قلمه جدا کنید به شکلی که 1 ایل 2 برگ روی قلمه باقی بمانید. قلمه ها را به مدت 1 روز در محلی با نور کم قرار دهید تا محل برش چینه ببندد، حالا میتوانید قلمه ها را به خاک منتقل کنید و یا آها را در آب قرار دهید تا ریشه بزنند و سپس به گلدان منتقل کنید، عمل ریشه دهی قلمه ها حدود 1 ماه طول خواهد کشید.

روش تکثیر بگونیا خالدار از طریق برگ

برای این کار زمانی که بگونیا را هرس میکنید یا از آن قلمه میگیرید و برگهای اضافی را از روی قلمه جدا میکنید برگ ها را دور نریزید و آنها را به مدت 1 روز در محلی با نور کم قرار دهید تا محل برش و جدا شدگی پینه ببند و سپس یک ظرف شیشه ای شفاف آماده کنید و برگها را داخل آن قرار دهید و ظرف را در محلی به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، دمای محل نگهداری باید حدود 18 ایل 20 درجه باشدف پس از حدود 1 ماه برگ ها ریشه خواهند زد و میتوانید به گلدان منتقل کنید.

بذر بگونیا خالدار

یکی دیگر از روش های تکثیر استفاده از بذر هست که توصیه میکنم شما در خانه از این روش استفاده نکنید چون هم شرایط مورد نیاز اون خاص است و هم زمان بیشتری را از شما خواهد گرفت

نحوه تکثیر بگونیا خالدار
نحوه تکثیر بگونیا خالدار

رایج ترین مشکلات و بیماری های بگونیا خالدار

خیلی ها سوال میکنند که چرا گیاه من گل نمیده این مشکل میتونه از فراهم نبودن شرایط نگهداری که در بالا گفتیم مثل نور، خاک و تغذیه باشد که باید هر کدام را مورد بررسی قرار دهید، در ادامه به بررسی برخی از رایج ترین مکشلات خواهیم پرداخت.

علت خشک شدن برگ بگونیا خالدار

این مشکل علت های زیادی مثل آبیاری کم، گرم و خشک بودن محل نگهداری دارد که همانطور که در بالا گفتیم با آبیاری به موقع و یا استفاده از روش هیا مختلف برای تامین رطوبت میتوانید مشکل را حل کنید.

علت ریزش برگ بگونیا خالدار

دو عامل اصلی در این مشکل میتواند دخیل باشد

1- تغییرات در محل نگهداری و جابجایی که باید اجازه دهید که گیاه به محل جدید عادت کنید(در برخی مواقع تعویض گلدان هم باعث ایجاد شوک به گیاه خواهد شد.)

2- سرد شدن محل نگهداری که باید گیاه را به محلی با دمای بالا منتقل کنید.

علت سوختن نوک برگ بگونیا خالدار

نور زیاد و فیلتر نشده دلیل اصلی این مشکل است که حتما گیاه را به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید.

فاصله برگه زیاد هست

این مشکل از کمبود نور برای گیاه می باشد که میتوانید با استفاده از لاپ های رشد مشکل رو حل کنید و یا گیاه را به محلی با نور زیاد و فیلتر شده منتقل کنید.

جمع بندی معرفی بگونیا خالدار

اگر در خانه نور فیلتر شده و خوب دارید برای شما بگونیا خالدار گزینه بسایر خوب و عالی خواهد بود، این گیاه رو میشه به روش قلمه ساقه و برگ تکثیر کرد که ویدیو اون رو در بالا مشاهده کردید سعی کنید بین دو ابیاری حتما خاک گلدان خشک بشه و به هیچ وجه یکدفعه در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندید.

اگر شما سوال یا تجربه ای در نگهداری این گیاه دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا سایر دوستان هم از تجربیات و نظرات شما استفاده کنند.

معرفی سایر بگونیاها :