خواص میوه اژدها؛ 16 خاصیت باورنکردنی میوه اژدها برای سلامتی

فواید و خواص میوه اژدها برای سلامتی:
فواید و خواص میوه اژدها برای سلامتی:

میوه اژدها، دراگون فروت یا پیتایا نوعی میوه گرمسیری به شمار می رود که از نوعی کاکتوس به دست می آید.. این میوه ظاهری جالب و متفاوت دارد و دارای پوستی به رنگ های سفید، صورتی، قرمز، زرد و سبز می باشد. گوشت این میوه به رنگ های سفید، قرمز، صورتی و قهوه ای با دانه های بسیار ریز می باشد و بر روی همه ی انواع آن فلس هایی به رنگ سبز دیده می شود. میوه اژدها که بومی نواحی مکزیک و آمریکای مرکزی است، دارای طعمی شیرین و شبیه مزه گلابی و کیوی می باشد. این میوه سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است و فواید و خواصی برای بدن دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص میوه اژدها و ارزش غذایی آن برای بدن آشنا می شویم.

 

ارزش غذایی میوه اژدها:

در هر صد گرم میوه اژدها، موارد زیر وجود دارد:

کالری: 99
پروتئین: 0.22 گرم
چربی: 0.6 گرم
فیبر: 0.9 گرم

بنر گل من و تو

فواید و خواص میوه اژدها برای سلامتی:

حفظ سلامت استخوان و دندان:

میوه اژدها دارای کلسیم و پروتئین است که کلسیم سبب بهبود تراکم استخوان می شود و پروتئین موجود در این میوه برای رشد استخوان ها مفید است. بدین ترتیب این میوه برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان بخصوص در دوران یائسگی، تقویت لثه و دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی و شکستگی آن ها مفید است.

 

حفظ سلامت چشم:

میوه اژدها از رشد پروتئین سیتوکروم P450 که با گلوکوم مادرزادی مرتبط است، جلوگیری می کند. همچنین بتاکاروتن موجود در این میوه مانع بروز دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می شود.

 

فواید و خواص میوه اژدها برای سلامتی:
فواید و خواص میوه اژدها برای سلامتی

جلوگیری از بروز سرطان:

میوه اژدها حاوی کاروتن و لیکوپن است که خواص ضد سرطانی دارند و سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شوند. همچنین این میوه دارای ویتامین C و خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز سرطان هایی نظیر سرطان روده بزرگ می شود.

 

مفید برای خانم های باردار:

میوه اژدها با دارابودن مقادیر فراوان آهن، ویتامین B و فولات به جلوگیری از بروز کم خونی کمک می کند. همچنین سبب کاهش خطر بروز نقایص بارداری و نقص لوله عصبی و کمک به حفظ سلامت جنین  می شود. علاوه بر این میوه اژدها دارای کلسیم است که برای رشد استخوانی جنین سودمند می باشد و این میوه با دارابودن خاصیت ملین در برطرف شدن یبوست رایج بارداری تاثیرگذار است.

 

فواید و خواص میوه اژدها: مفید برای خانم های باردار
فواید و خواص میوه اژدها: مفید برای خانم های باردار

 

بهبود عملکرد مغز:

میوه اژدها دربردارنده ویتامین B و مقادیر بالای ویتامین C می باشد که این دو ویتامین برای حفظ سلامت غشاهای سلولی مفید هستند و سبب بهبود عملکرد مغز می شوند. همچنین مانع وقوع اختلالات شناختی می شوند.

 

کاهش وزن و لاغری:

این میوه کم کالری با دارابودن مقادیر فراوان آب و فیبر، گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند و سبب کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی تری در افراد می شود و از این طریق به کاهش وزن کمک می کند.

 

فواید و خواص میوه اژدها:
فواید و خواص میوه اژدها: کاهش وزن و لاغری

 

خواص ضد التهابی:

پودر میوه اژدها از خاصیت ضد التهابی قوی برخوردار است که سبب کاهش درد ناشی از بیماری های التهابی مانند آرتریت می شود.

 

مفید برای کودکان و نوزادان:

این میوه علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می کند، به درمان یبوست کودکان و نوزادان کمک می کند. همچنین برای رشد و تقویت استخوان های کودکان سودمند است و با دارابودن ویتامین C مانع بروز بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و اسکوربود می شود. از دیگر فواید این میوه می توان به جلوگیری از بروز کم خونی در نوزادان اشاره کرد، البته باید توجه داشته باشید که بهتر است این میوه بعد از یک سالگی به رژیم غذایی نوزاد افزوده شود. این میوه همچنین سبب بهبود عملکرد کلیه شده و از این طریق به سم زدایی بدن کودکان کمک می کند.

 

مفید برای کودکان:
فواید و خواص میوه اژدها: مفید برای کودکان

 

بهبود هضم و عملکرد معده:

میوه اژدها با دارابودن الیگوساکاریدها برای رشد باکتری های روده مانند لاکتوباسیل و بیفیدوباکتری مفید است و سبب افزایش فلور روده و بهبود عملکرد هضم می شود. همچنین فیبر فراوان موجود در این میوه سبب تنظیم حرکات روده و تسهیل عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش و ترشح آب های گوارشی می شود. به علاوه با مصرف این میوه می توان سبب پیشگیری از بروز یبوست، سندروم روده تحریک پذیر و حتی سرطان روده بزرگ شد.

 

 کاهش قند خون:

میوه اژدها با دارابودن فیبر سبب پیشگیری از نوسانات شدید قند خون می شود و مصرف مرتب و مناسب آن به کاهش قند خون کمک می کند و برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابتی سودمند است.

 

فواید و خواص میوه اژدها:
فواید و خواص میوه اژدها: کاهش قند خون

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

میوه اژدها با دارابودن مقادیر فراوان ویتامین C، پلی فنل ها و فلاونوئیدها به مقابله با رادیکال های آزاد می پردازد و با افزایش تعداد پلاکت های خونی به جلوگیری و معالجه انواع بیماری کمک می کند.

ضد کم خونی:

میوه اژدها با دارابودن مقادیر فراوان آهن برای افزایش سطح هموگلوبین خون مفید و موثر است و سبب بهبود تولید گلبول های قرمز خون می شود. بدین ترتیب مصرف آن برای مبتلایان به کم خونی مناسب است.

 

فواید و خواص میوه اژدها:
فواید و خواص میوه اژدها: ضد کم خونی

 

کاهش علائم بیماری های تنفسی:

مصرف میوه اژدها برای افرادی که دچار بیماری های تنفسی نظیر آسم و سرفه های شدید ناشی از سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند، مفید است. در واقع این میوه به کاهش علائم بیماری های تنفسی کمک می کند.

 

حفظ سلامت قلب و عروق:

میوه اژدها با دارابودن منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب مفید و موثر است. همچنین سبب کاهش خطر تشکیل پلاک در شریان ها و عروق خونی شده و مانع بروز بیماری های قلبی نظیر آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته می شود.

 

فواید و خواص میوه اژدها:
فواید و خواص میوه اژدها: حفظ سلامت قلب و عروق

 

پیشگیری از بروز بیماری استخوانی کلیوی:

بیماری استخوانی کلیوی که از علائم آن می توان به شکنندگی و ضعیف شدن استخوان ها اشاره کرد، با نارسایی کلیه ها مرتبط است و در این بیماری عملکرد کلیه ها شدیدا دچار مشکل شده و جذب صحیح کلسیم از مواد غذایی صورت نمی گیرد. از آنجایی که میوه اژدها دارای مقادیر فراوان کلسیم است، سبب جلوگیری از بروز این بیماری می شود.

 

بهبود اشتها:

مصرف میوه اژدها برای افرادی که اشتهای خود را به دلیل بیماری های خاص، کم خونی یا اختلالاتی همچون تب از دست داده اند، مفید است. این میوه سبب رفع مشکلات معده و بهبود اشتها می شود.

 

 

مطالب مرتبط:

نگاهی به فواید و خواص میوه به برای سلامتی