معرفی و نگهداری گیاه پول چینی (Pilea peperomioides) + تمام نکات به همراه تکثیر

نگهداری گیاه پول چینی
نگهداری گیاه پول چینی

معرفی گیاه پول چینی (Pilea یا Chinese Money Plant) : شاید شما هم مثل من وقتی برای اولین بار اسمش رو شنیدید یاد چیز دیگه ای افتادید که بی شک فنگ شویی و جذب انرژی برای فراوانی و ثروته، باید بگم که آره درست حدس زدید. این گل هم مثل چنتا گل  دیگه مثل بامبو در فنگ شویی و شمعدانی در فنگ شویی که قبلا به طور کامل با هم دیگه بررسی کردیم با توجه به اعتقادات چینی ها و مردم شرق آسیا یه گیاه مقدس به شمار میره که وجودش توی خونه یا هر جای دیگه که ازش استفاده میکنید باعث جذب شانس و ثروت میشه، به دور از خاصیت جذب فراوانی که گیاه پول چینی داره، زیبایی های خاصی داره که میتونه گلخونه تون رو زیباتر و پر از حال خوب بکنه. در ادامه به بررسی این گل زیبا و طرز صحیح نگهداری و تکثیر اون میپردازیم.

گیاه پول چینی به لطف شاخ و برگ سکه ای شکل و راحتی در نگهداری به عنوان یک گیاه آپارتمانی زیبا شناخته میشه این گیاه از خانواده گزنه ها به حساب میاد و یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا هم محسوب میشه و سهولت مراقبت از آن یک گیاه آپارتمانی محبوب است. راستی گیاهان ثروت رو در مطلبی جداگانه معرفی کردیم که میتونید مطالعه کنید.

گیاه پول چینی
گیاه پول چینی

با گیاه پول چینی بیشتر آشنا بشید

بجز اعتقاد به جذب ثروت و فراوانی این گل، شکل برگ های گیاه پول چینی (شبیه به سکه های پول) باعث شده که به این اسم شناخته بشه. گیاه پول چینی (یا Pilea)، پیله‌آ برگ‌های سبز روشن داره و به شکل پنکیک هستن، گلبرگ های گل پول چینی رنگی دوست‌داشتنی رو تو خونه ایجاد میکنن. 

بنر گل من و تو

گیاه پول چینی که با نام (Pilea Peperomioides) هم شناخته میشه، یه زیبایی سبز چشم نواز هست که به یکی از محبوب ترین گیاهان در سراسر جهان تبدیل شده. این گیاه از خانواده گزنه ست (نگران نباشید – شما رو نیش نمی زنه!) و مراقبت از اون بسیار آسانه، این گیاه کوچیک زیبایی قابل توجه و شگفت انگیزی داره. با برگ‌های گرد سبز تیره‌، کاملاً شکل گرفته تا کمی به جنگل خونه ی شما جذابیت بده. گیاه پول چینی بومی جنوب چینه و به طور طبیعی در امتداد دامنه کوه های هیمالیا رشد می کنه.

گیاه پول چینی نام‌های مشترک زیادی داره و ممکنه به عنوان گیاه پول چینی، گیاه سکه، گیاه پنکیک و گیاه بشقاب پرنده هم شناخته و نامیده بشه. این گیاه عمدتاً به خاطر شاخ و برگ منحصر به فرد خودش محبوبه، اگرچه می تونه گل های کوچیک و سفید رو در طول ماه های بهار به بار بنشونه ولی گیاه پول چینی اگه توی خانه رشد کنه گل نمیده.

نام گیاه شناسیChinese Money Plant , Pilea peperomioides
نام رایجپیله‌آ، گیاه پول چینی، گیاه سکه، گیاه پنکیک، گیاه بشقاب پرن
نوع گیاههمیشه سبز چند ساله
اندازه بالغ30 الی 40 سانتی متر
نورنور زیادو غیر مستقیم (فیلتر شده)
سمیتبرای انسان و حیوان سمی نیست
pH خاکخاک کمی اسیدی دوست داره
زمان شکوفهبهار
رنگ گلسفید
منطقه بومیجنوب چین
جدول مشخصات گیاه پول چینی

نگهداری از گیاه پول چینی:

پس از خریدن یه گلدون گیاه پول چینی، اجازه بدید که حداقل 2 هفته از جابجایی گیاه بگذره و بعد اقدام به تعویض گلدان کنید، بعد از گذشت مدتی از رشد اون نیاز به تعویض گلدان خواهید داشت در این حالت گلدان قدیمی رو با گلدان جدید که یک سایز بزرگتر (20%) و دارای زهکشی خوب باشه تعویض کنید. اگر بخوام به صورت خلاصه نیازهای گیاه پول پینی یا همون پیله آ رو بهتون بگم اینجوری که این گیاه خاکی با pH بین 5.5 تا 6.5 رو ترجیح میده. گیاه پول چینی دمای حدود 15 تا 18 درجه سانتیگراد رو میتونه تحمل بکنه  و محلی از خونه رو میپسنده که روشن و بدون تابش مستقیم خورشید رو ترجیح میده. (گذاشتن گل پول چینی در معرض مستقیم نور خورشید ممنوع!) در حالت ایده آل، گلدون گیاه چینی رو تو اتاقی قرار بدید که پنجره ای رو به شرق یا غرب داره. تو زمستون اون رو به مکانی با پنجره های رو به جنوب منتقل کنید.

در حالی که گیاه پول چینی نگهداری نسبتاً کمی داره، اما مهم هستش که مراقب یه سری چیزا باشید تا یه گلدون گیاه پول چینی شاداب و خوب داشته باشید، وضعیت گیاه و خاک اون رو مرتباً بررسی کنید. نکاتی که در ادامه بهتون میگم رو رعایت کنید تا گیاهتون رو شاد و سالم نگه دارید.

گیاه پول چینی یا پیله‌آ
گیاه پول چینی یا پیله‌آ

گیاه پول چینی چقدر نیاز به آبیاری داره؟

این گیاه آبیاری زیاد و خاک باتلاقی رو دوست نداره و بهترین نوع آبیاری، آبیاری متوسط هست یعنی حتما قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک کنید و اگر تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شده بود اقدام به آبیاری مجدد کنید، حتما چک کنید که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه در غیر این صورت به مرور ریشه های گیاه پوسیده و ازبین خواهند رفت. علت زرد شدن برگ گیاه پول چینی هم میتونه از آبیایر زیاد باشه پس خیلی مراقب آبیاری این گیاه باشید.

گل پول چینی چقدر نور نیاز داره؟

گیاه پیله‌آ نور زیاد ولی غیر مستقیم رو دوست داره و نباید به هیچ وجه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیره چون باعث سوختگی برگهای اون میشه، در کنار این موارد حتما هر دو هفته یکبار گیاه رو به اندازه 45 درجه بچرخانید تا تمام قسمت های گیاه نور کافی دریافت کنیدف اگر این کار رو انجام ندید ساقه و برگهای گیاه به یک سمت خم خواهند شد. در کل این گیاه به روزانه 6 الی 8 ساعت نور خوب نیاز داره، پس جایی از خونه که نور زیادی دریافت میکنه بهترین محل برای قرار دادن اون هست.
اگر مشاهده کردید برگها کوچک میشود و ساقه گیاه نازک شده بدونید که نور دریافتی اون خیلی کم شده. پنچره های غربی و شرقی برای این گل مناسب هستن.

بهترین خاک برای گیاه پول چینی چیست؟

سعی کنید براش خاک سبک که زهکشی بالایی داره انتخاب کنید، برای تغذیه و غنی کردن خاک هم میتونید از ورمی کمپوست استفاده کنید، زمانی که خاک رو داخل گلدون میریزید برای بالا بردن زهکشی گلدان کف گلدون رو با سنگ ریزه پر کنید، میتونید از ترکیب های آماده موجود در بازار استفاده کنید ولی اگر دوست دارید خودتون در خانه ترکیب خوب برای این گیاه تهیه کنید بهتره از کوکوپیت + پرلیت + کمی خاک باغچه + پیت ماس استفاده کنید. در ضمن PH خاک هم بین 5.5 تا 6.5 باشه گیاه رشد بهتری خواهد داشت.

دما و میزان رطوبت مورد نیاز پیله آ چقدره؟

این گیاه میتونه به راحتی در دمای معمول اتاق که بین 18 الی 22 درجه سانتی گراد هست رشد خوبی داشته باشد. رطوبت معمول اتاق هم براش خوبه ولی اگر بتونید براش رطوبت 50 الی 70 درصد فراهم کنید رشد برگها عالی خواهد شد. برای تامین رطوبت میتونید از غبارپاشی، ساخت جزیره برای گلدان و استفاده از دستگاه بخور سرد استفاده کنید، در مطلبی جداگانه روش های تامین رطوبت گیاهان رو توضیح دادیم.

آیا گیاه پول چینی نیاز به کوددهی دارد؟

برای داشتن رشد خوب این گیاه رو در فصول رشد اون که بهار تا اواخر تابستان هست با استفاده از کودهای گیاهان آپارتمانی مثل کود سه بیست تغذیه کنید در ضمن استفاده از کود آهن و هیومیک اسید هم میتونه در رنگ برگها و رشد گیاه تاثیر بسیار زیادی داشته باشه. برای خرید کود گیاهان آپارتمانی میتونید به فروشگا گل من و تو مراجعه کنید.

خلاصه آبیاری، هرس و کود دهی گیاه پول چینی:

در حالی که گیاه پول چینی به آب زیادی نیاز نداره، هیچوقت نباید اجازه بدید خاک کاملاً خشک بشه. به طور منظم با کمی آب آبیاری کنید، یادتون نره که فقط کمی آب بهش  بدید نه بیشتر! ساقه گیاه پول چینی شما هرگز نباید تو آب بمونه. برای بررسی اینکه آیا گیاه شما نیاز به آبیاری داره یا نه، کافیه با انگشتتون یا با سیخ چوبی یا با دستگاه رطوبت سنج سولاما چند سانتی سطح خاک گلدون رو بررسی کنید اگه خاک خشک بود اون رو آبیاری کنید. 
هرس گیاه پول چینی زیادم مهم و ضروری نیست، اما اگه گیاه شما پیر به نظر می رسه، می تونید ساقه اصلی اون رو تو بهار کوتاه کنید. این نه تنها به رشد فشرده‌تر گیاه کمک می‌کنه، بلکه می‌تونه گیاه های مسن‌تر دیگه رو به برای جوانه زدن شاخه‌های جدید تحریک کنه.

شرایط نوری نامناسب: محل نگهداری گیاه پول چینی را تغییر دهید، آفتاب غیر مستقیم و کم.
آبیاری نامناسب: به طور مرتب خاک را بررسی کنید و زمانی که سطح بالایی گلدان خشک شد آبیاری کنید.
کمبود مواد مغذی: به طور منظم با کود کامل کوددهی کنید.
بستر فشرده یا قدیمی: گیاه را در خاک تازه قرار دهید.

گیاه پول چینی در فنگ شویی:

در مورد این موضوع هیچ منبع موثقی چیزی ننوشته اما میتونیم به طور کلی اون رو تفسیر کنیم. گیاه پول چینی بخاطر شکل برگ های اون که شباهت خاصی به سکه داره به فراوانی و ثروت نسبت داده شده و مردم چین و آسیای شرقی این باور رو دارن که این گیاه براشون شانس میاره. مثل بامبو در فنگ شویی این گیاه پول چینی هم در فنگ شویی جایگاه خاصی داره.

حقایق جالب در مورد گیاه پول چینی:

این گیاه به عنوان “گیاه مبلغان” هم شناخته میشه چون یه مبلغ سوئدی اون رو تو سال 1946 از چین به اروپا آورد. از اون سال به بعد اروپاییا خیلی خوش بحالشون شد که تونستن این گل رو به گلخونه ی خودشون اضافه کنن و ازش لذت ببرن.

تکثیر گیاه پول چینی
تکثیر گیاه پول چینی

تکثیر گیاه پول چینی:

تکثیر گیاه پول چینی آسونه  و در تمام طول سال قابل انجامه. با این حال، بهتر هستش تو فصل بهار تکثیر بشه، اما هر زمانی که به هر حال قصد دارید این گیاه رو تکثیر کنید دستتون بازه.

گیاه پول چینی رو میشه از طریق نوعی تکثیر رویشی به نام تقسیم تکثیر کرد. برای تقسیم یک گیاه، شما به سادگی شاخه ها یا ساقه رو از گیاه مادر جدا کرده و اونها رو تو گلدون دیگه ای بکارید تا مثل یه گلدون جدید رشد کنه.
بعد از مدتی متوجه گیاه بالغی خواهید شد که از شاخه های کوچیک و جوون بزرگ شده و این جوانه های شاداب میتونن از در کنار گیاه مادری بیرون بیان. بعد از رسیدن به اندازه ی معین، یه مقدار از خاک اطراف شاخه رو با دقت بردارید و با استفاده از یه چاقوی تیز و تمیز، اون رو به همراه تعدادی از ریشه هایش ببرید. در مرحله بعد، گیاه پول چینی چدید رو به یه گلدون کوچیک با کمپوست نهال پیوند بزنید. شما همینطور می تونید قلمه رو تو آب ریشه دار کنید، اما این ریشه ها اغلب بسیار حساس هستن و به راحتی می شکنن. برای اطمینان از ریشه دار شدن و استقرار گیاه جدیدتون، اون رو تو دمایی بین 15 تا 18 درجه سانتیگراد قرار دهید و خاک رو مرطوب نگه دارید. شما همچنین می تونید گیاه پول چینی رو از قلمه های برگ و ساقه تکثیر کنید.

مشاوره برای خرید گیاه پول چینی:

گیاه پول چینی یک گیاه  خوبو و آسون برای رشد هستشش، به شرطی که شرایط مناسب رو برای اون فراهم کنید، یه نقطه روشن تو یه اتاق گرم بهترین محل برای نگهدای این گل زیبا هستش و هیچووووووقت فراموش نکنید که بیش از حد گیاه پول چینی رو آبیاری نکنید.
مطمئن شوید که گیاه پول چینی شما سالم، با برگ‌های سبز تیره و براق، گنبدی شکل و بدون نشانه‌ای از آفاته، این بهترین شکل از یه گلدون گیاه چینی هستش. با توجه به شکل سکه ای برگ های گیاه پول چینی آن، چند ساقه برگ ممکنه حین حمل و نقل جدا بشه.

Pilea peperomioides

مشکلات رایج گیاه پول چینی چیست؟😣

اگه گیاه داخل خونه شما به اندازه کافی نور یا آب دریافت نکنه، برگ های اون به سمت داخل خم میشه. از طرف دیگه، اگه بیش از حد در معرض نور و آب قرار بگیره، به سمت بیرون می چرخه.
برگ های جدیدتر که زرد میشن ممکنه نشانه ای از آبیاری بیش از حد گیاهتون باشه. اگه اینطور نیست، اگر مدتی است به آن توجه نشده است، آن را کود دهی کنید. در غیر این صورت، برگ‌های مسن‌تر را در قاعده گیاه، جایی که با بالا رفتن سن، زرد می‌شوند، ببرید.

آیا گیاه پول چینی شانس میاره؟🤑

گیاه پول چینی بخاطر شکل برگهاش که شبیه سکه ست به این اسم نام گذاری شده و مردم چین باور دارن که این گیاه براشون فراوانی و شانس میاره.

چگونه از یک گلدان گیاه پول چینی مراقبت کنیم؟

 نور: گیاه پول چینی رو تو نور زیاد و غیر مستقیم آفتاب نگه دارید. مطمئن بشید که اون رو از آفتاب مستقیم دور نگه دارید چون باعث ایجاد علائم سوختگی روی برگ ها میشه. 
آب: خاک رو خیلی کم مرطوب نگه دارید و مراقب باشید که تو آب نمونه و خیلی خیس نشه.

آیا گیاه پول چینی برای خانه خوب است؟ 

گیاه پول چینی یکی دیگه از گیاهاییه که به نام درخت پول شناخته میشه. اغلب به عنوان یه تنظیم فنگ شویی برای آوردن رفاه و خوشبختی استفاده میشه. همچنین یه گیاه آسون برای مراقبت  هستش. داخل خانه به خوبی رشد می کنه و می تونه محیط های کم نور رو تحمل کنه.

علت قرمز و بنفش شدن برگهای پول چینی چیست؟

این مورد بیشتر نشون میده که گیاه شما در معرض نور زیاد و شدید خورشید بوده و باید به محلی با نور کم منتقل بشه، اگر گیاه رو جابجا نکنید بعد از چند هفته کلا نابود خواهد شد.

علت افتادگی شاخه گیاه پول چینی چیست؟

اگر تعداد شاخه و برگها افتاده کم باشه کاملا عادی هست ولی اگر تعداد بالا بره نشون میده که آبیاری به درستی انجام نشده، هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم میتونه از دلایل به وجود اومدن این مشکل باشه

نگهداری گیاه پول چینی یا هر گل و گیاه دیگه نه تنها به خونه ظاهر قشنگی میده بلکه همه ی کسایی که گل و گیاه نگه میدارن میدونن احساس خوبی که از گل گرفته میشه قابل مقایسه با تفریحات دیگه ای که میشه تو خونه انجام داد نیست، حالا که این همه نوشتیم فنگ شویی و جذب شانس و ثروت و فراوانی … بنظرم وقتشه بگم این مسخره بازیا رو جم کنید و به دور از فکر به معنای اونها ازشون خوب نگهداری کنید و از حس خوبی که منتقل میکنن کیف کنید.