۳۱ تا از بهترین گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام

گیاهان مناسب دستشویی و حمام
گیاهان مناسب دستشویی و حمام

گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام : شاید این عنوان ابتدا کمی عجیب و حتی خنده دار باشد اما جالب است بدانید با مدرن شدن طراحی های داخلی، گیاهان در جای جای منازل از بالکن (گیاهان مناسب بالکن) گرفته تا نشیمن و حتی حمام جا خوش کرده اند، قرار دادن گل و گیاه درون حمام و سرویس های بهداشتی و استخر های سرپوشیده نوعی حس آرامش به محیط هدیه می‌دهد و استفاده چندین باره ما در طول شبانه روز از این مکان ها، آنها را در خور توجه بیشتری کرده تا مانند سایر قسمت های خانه دیزاین و طراحی شوند.

اما از قبل لازم است بدانید که هر گیاهی برای دیزاین و قرار دادن در حمام و سرویس مناسب نیست، برای این کار گیاهان خاص با شرایط نگهداری ویژه ای نیاز است، ما در ادامه چندین مورد از بهترینِ این گیاهان را برای شما شرح خواهیم داد.

شرایط گیاهان مناسب حمام و سرویس بهداشتی
شرایط گیاهان مناسب حمام و سرویس بهداشتی

نکات و هشدار ها (شرایط محیطی حمام را بشناسید )

قبل از انتخاب و طراحی حمام توسط گیاهان، لازم است نکاتی را بدانید تا در انتخاب و در طول مدت نگهداری با مشکلاتی که منجر به نابودی گیاهتان می‌شود رو به رو نشوید، ذیلاً این نکات مهم را برای شما بیان میکنیم.

بنر گل من و تو

محیط حمام برای همه گیاهان عالی نیست

حمام ها می‌توانند محیط خوبی برای برخی از گیاهان باشند و‌ یک اتاق گرم مرطوب و‌ شبه گلخانه ای را برای آنها ایجاد کنند، دسترسی به آب را برای آبدهی آسان می‌کنند و نیاز های رطوبتی و طرق ایجاد رطوبت از قبیل ایجاد جزیره، غبارپاشی و امثالهم را مرتفع میسازند، اما با این حال محیط حمام همیشه عالی نیست و همه گیاهان برای شرایط موجود در حمام مناسب نیستند.

نوسانات دمایی و‌ رطوبت بالای حمام قاتل برخی گیاهان است

حتی اگر هوای گرم و مرطوب زیادی در زمان دوش گرفتن وجود داشته باشد، با این حال ممکن است زمانی پیش بیاید که حمام ساعت ها خالی بماند و به خصوص در شب بسیار سردتر شود. این نوسانات گسترده دما برای بسیاری از گیاهان ایده آل نیست. همه گیاهان از نیاز رطوبتی بالا برخوردار نیستند. مثلا ساکولنت ها شرایط خشک تری را ترجیح می دهند و اگر به طور مداوم مرطوب نگه داشته شوند می پوسند. گیاهان همیشه سبز و برخی از گیاهان دیگر ممکن است در رطوبت بالا به کپک پودری مبتلا شوند.

اگر حمام شما نور ندارد لازم است نور مصنوعی جایگزین کنید

در بسیاری از حمام ها پنجره ای وجود ندارد، و میزان نور بسیار کم است اگر وضعیت حمام شما نیز اینگونه است تسلیم و نا امید نشوید. لامپهای فلورسنت نور زیادی را در طول موج هایی که گیاهان می توانند استفاده کنند فراهم می کنند، می‌توانید با استفاده از این لامپ ها نور مورد نیاز گیاهانتان را فراهم کنید. توجه داشته باشید که هیچ گیاهی در دنیا وجود ندارد که در تاریکی زنده بماند، حتی مقاوم ترین و سایه دوست ترین گیاهان نیز برای زنده ماندن به حداقل نور نیاز دارند، پس اگر تنها منبع روشنایی حمامتان لامپ آن است و‌ با خاموش کردنش، فضا تاریک مطلق می‌شود از لامپ فلورسنت استفاده کنید.

گیاهان را در مکان مناسب قرار دهید

با لحاظ این نکته که فضای اکثر حمام ها کوچیک و مسقف است، باید دقت کنید که گیاهانی را انتخاب کنید که رشد طولی زیادی نداشته باشند و ارتفاع حمام برای آنها کافی باشد. مناسب ترین گزینه گیاهان آویز شو مناسب حمام است که از سقف یا دیوار حمام آویزان شوند و مناسب ترین مکان طاقچه های کنار پنجره هاست که در اکثر حمام ها وجود دارد. اما گیاهان زیادی وجود دارند که می‌توانید آنها را روی زمین نیز قرار دهید.

مراقب آب داغ باشید

استفاده از آب خیلی داغ، بخار گرمی را ایجاد می‌کند که برای بسیاری از گیاهان مناسب نیست، همچنین همانطور که قبلا در مطالب دیگر نیز بارها گفته ایم، اگر چه بهتر است غبار پاشی و آبیاری با آب ولرم باشد، با اینحال پاشیدن آب سرد نیز روی گیاه مشکلی بوجود نمی‌آورد اما ریختن آب داغ، برگ ها و ریشه های گیاه را خواهد سوزاند، لذا مراقب این موارد باشید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

لیستی از بهترین گیاهان مناسب حمام و سرویس بهداشتی

سه عامل ِ کم نور بودن، رطوبت زیاد و نوسانات دما، هنگام انتخاب گیاهان برای حمام باید مورد توجه قرار گیرند. در ادامه گزینه هایی از بهترین و مناسب ترین گیاهانی را که در شرایط متوسط حمام عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهند به شما پیشنهاد می‌دهیم.

1. دیفن باخیا (Dumb canes)

دیفن باخیا بومی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی و از خانواده شیپوریان می باشد. این گیاه از معروفترین و شاید پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. در شرایط متوسط حمام رشد مطلوبی را دارد و باید ماهانه یکبار تغذیه و کوددهی شود، چنانچه رطوبت و بخار حمام دائمی و بیش از حد متوسط باشد ممکن است دچار پوسیدگی برگ و قسمت هایی از ساقه شود ، در این صورت رطوبت را کاهش دهید، علت این پوسیدگی قارچ بوتریتیس می‌باشد.

نگهداری دیفن باخیا
نگهداری دیفن باخیا

2. فیکوس بنجامین (Weeping fig)

انجیر برگریز یا بنجامین گونه ای از گیاهان گلدار و‌ بومی جنگل های استوایی و هندوستان است. این گیاه یکی از مناسب ترین گونه ها برای محیط های مسقف است. می‌توانید به راحتی آن را در حمام نگهداری کنید. رطوبت کم، اصلی ترین عامل ریزش برگ های بنجامین می‌باشد که با نگهداری این گیاه در حمام و رعایت سایر نکات و شرایط نگهداری، شاهد ریزش حداقلی برگ هایش خواهید بود.

بنجامین مناسب حمام و سرویس بهداشتی
بنجامین مناسب حمام و سرویس بهداشتی

میتونید شرایط نگهداری فیکوس بنجامین رو در مطلبی جدا مطالعه کنید.

3. گندمی (Spider plant)

گندمی یا عنکبوتی بومی مناطق استوایی و جنوب آفریقا است، ولی امروزه در سراسر جهان پرورش پیدا می‌کند. این گیاه یکی از مناسب ترین گزینه ها برای نگهداری در حمام است و اگر به صورت آویز نگهداری شود با شاخه های هوایی خود منظره‌ی بی نظیری ایجاد می‌کند، این گیاه همچنین بسیاری از عناصر ناهنجار محیط مانند زایلن، فرمالدئید، بنزن و مونوکسید کربن را برطرف می‌کند.

شرایط نگهداری گل گندمی
شرایط نگهداری گل گندمی

5. سانسوریا (Sansevieria)

یکی دیگر از گیاهانی که می‌توانید در حمام و سرویس های بهداشتی رشد دهید سانسوریا یا گیاه مار است. این گیاه بومیِ آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا می‌باشد. نگهداری این گیاه در حمام باعث پهن و شفاف شدن برگ های آن می‌شود و اگر نور و تغذیه کافی باشد افزایش پاجوش ها را نیز در پی دارد، اما ممکن است اگر رطوبت بیش از حد معمول و دائمی باشد مبتلا به قارچ شود.

سانسوریا از گیاهان مناسب حمام
سانسوریا از گیاهان مناسب حمام

حتما شرایط درست نگهداری سانسوریا به همرا انواع سانسوریا رو مطالعه کنید.

5. پتوس (Devil’s ivy)

یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی که در هر شرایط آب و هوایی سر بلند و موفق ظاهر می‌شود پتوس است، البته این گیاه نیز مانند هر گیاه دیگری، تاریکی، سرما و گرمای شدید را تاب نمی‌آورد. پتوس ها را در کنار پنجره و دریچه های حمام به صورت آویز نگهداری کنید و از زیبایی فوق العاده آنها لذت ببرید.

نیازهای پتوس حصیری
نیازهای پتوس حصیری

حتما مطلب انواع پتوس و روش تکثیر پتوس را مطالعه کنید چون به دردتون میخوره

6. فیلودندرون اسکاندیس (Heartleaf philodendron)

این گیاه همیشه سبز بومی آمریکا بوده و از مقاوم‌ترین گونه‌هاست و ارتفاع آن به ۲ متر نیز می‌رسد، می‌توانید گونه های مختلف آن را در حمام بصورت آویز نگهداری کنید. بزگ های این گیاه در حمام پهن و بزرگ می‌شود چرا که عاشق رطوبت است. ماهانه یکبار کوددهی کنید و تهویه هوای خوبی برایش فراهم نمایید.

7. اسپاتی فیلوم (Peace lily)

اسپاتی فیلوم بومی مناطق گرمسیری آمریکا و جنوب شرقی آسیا است. گیاهی همیشه سبز و چند ساله بوده که گلدهی نیز می‌کند. گل‌های این گیاه معمولا در اواخر زمستان و در طی فصل بهار و تابستان شکل می‌گیرد و عمر نسبتا طولانی از چهار تا ده هفته دارد. حتی ممکن است که در طی سال دو مرتبه شاهد گلدهی این گیاه باشیم. این گیاه به تهویه مناسبی نیازمند است.

اسپاتی فیلوم از گیاهان مناسب سرویس بهداشتی
اسپاتی فیلوم از گیاهان مناسب سرویس بهداشتی

8. ارکیده (Orchids)

ارکیده خود را با محیط های مختلف وفق می‌دهد، این عامل و گل هایی زیبا با طول عمر بسیار زیبا، آن را به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی بدل کرده است. این گیاه رطوبت دوست شرایط نگهداری خاصی دارد که قبل از انتقال به حمام لازم است رعایت شوند.

9. گاردنیا (Cape jasmine)

این گیاه بومی مناطق استوایی و نیمه‌استوایی قاره آفریقا، آسیا، استرالیا، ماداگاسکار و جزایراقیانوس آرام می‌باشد. این گیاه همیشه سبز به رطوبت بالایی نیاز دارد لذا محیط معمول حمام با نور متوسط غیر مستقیم و تهویه مناسب برای نگهداری آن ایده آل است. گاردنیا در بهار گلهایی سفید، زیبا و معطری را شکوفا می‌کند.

20. سرخس بوستون (Boston Fern)

یکی از زیباترین انواع سرخس ها که قابلیت تصفیه کنندگی بالایی نیز دارد، سرخس بوستون است. این گیاه را می‌توانید به صورت آویز در حمام نگهداری کنید. این گیاه باید در ارتفاعی باشد که از پاشیدن قطرات آب به روی برگ هایش مصون باشد، چرا که ریزش آب برگ هایش را سیاه می‌کند. این گیاه می‌تواند رطوبت دائمی و زیاد را تحمل کنید.

10. سرخس آشیانه (Bird’s-nest fern)

این گیاه بومی مناطق گرمسیری، هاوایی، هند و شرق آسیاست. ارزش زینتی داشته و هم به صورت گلداني و هم به صورت آويز قابل استفاده است. برگ های سبز روشن این گیاه هنگامی که در حمام رشد داده شود پهن و براق شده و جلوه‌ی بی نظیری به محیط می‌بخشد.

سرخس ها گیاهان مناسب حمام و سرویس
سرخس ها گیاهان مناسب حمام و سرویس

اگر میخواهید شرایط نگهداری سرخس رو بدونید حتما مطلب اون رو مطالعه کنید، راستی یک مطلب کامل در خصوص انواع سرخس هم داریم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

11. کروتون (Garden croton)

این گیاه بومی اندونزی، مالزی، استرالیا و جزایر غرب اقیانوس آرام است. کروتون گیاهی بسیار حساس است و نسبت به آنچه که باب میلش نباشد زود واکنش نشان می‌دهد پس اگر جای آن را عوض کردید و شروع به ریختن برگهای خود کرد، نگران نشوید. این موضوع واکنش طبیعی گیاه به تغیر مکان است. گیاه اصلا دوست ندارد که از جای اصلی خود تکان داده شود، پس یک مکان ثابت را برای ان در نظر بگیرید.

نگهداری کروتون
نگهداری کروتون

شرایط نگهداری کروتون و مشکلات کروتون رو حتما مطالعه کنید.

12. آگلونما (Aglaonema)

یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی که تنوع بالایی نیز دارد، آگلونماست. این گیاه به رطوبتی حدود ۴۰٪ نیازمند است لذا مناسب برای نگهداری در حمام می‌باشد. بهتر است در فصول رشد یعنی بهار و تابستان هر دو هفته یکبار کوددهی شود. آگلونما را کنار پنجره یا دریچه نورگیر حمام قرار دهید.

۳۱ تا از بهترین گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام
آگلونما

13. برگ عبایی (Aspidistra elatior)

برگ عبایی یک گیاه زینتی و همیشه سبز است، مقاومت فوق العاده بالای این گیاه، باعث شده طرفداران بسیاری داشته باشد. این گیاه در اکثر شرایط آب و هوایی از جمله حمام ها رسد خوبی را از خود نشان میدهد، شاید تنها ایراد این گیاه سرعت رشد پایینش باشد. عمر این گیاه زیاد است و سالهای متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اتاق زنده می ماند.

برگ عبایی و نگهداری برگ عبایی
برگ عبایی و نگهداری برگ عبایی

شرایط درست نگهداری برگ عبایی و برخی از مشکلات برگ عبایی رو حتما مطالعه کنید.

14. گازمانیا (Guzmania) از گیاهان مناسب حمام

گیاه آناناسی یا گازمانیا بومی جنگل های گرمسیری و بارانی جنوب برزیل، آمریکای مرکزی و جنوبی است و شرایط مطلوب آن محیطی گرم و مرطوب مانند حمام است. برگ های گازمانیا زبانی شکل، بلند و نوک تیز، با ظاهری چرمی و براق، ابتدا به رنگ سبز روشن هستند که با بلوغ گیاه به رنگ سبز تیره در می آیند. این گیاه یکی از زیباترین گیاهن گلداری است که می‌توانید در حمام نگهداری کنید.

گیاه گازمانیا
گیاه گازمانیا

15. بگونیا (Begonia) گیاهان مناسب سرویس بهداشتی

یکی از خیره کننده ترین گیاهان رطوبت دوست که مناسب حمام نیز می‌باشد انواع بگونیا هاست، هنگام نگهداری این گیاه در خوام و برای جلوگیری از بروز بیماری های قارچی، نیاز به سیستم تهویه هوا مناسب است. بگونیا، نیازمند نور غیرمستقیم است و برخی از انواع آن قابل پرورش در سایه ها هستند. برای پرورش بهتر این گیاه بهتر است هر دو یا سه هفته در طول دوره رشد، از کود های سبک و مناسب استفاده شود.

بگونیا هیمالیس - زیباترین گیاهان آپارتمانی
بگونیا هیمالیس – زیباترین گیاهان آپارتمانی

حتما شرایط نگهداری بگونیا عروس و بگونیا رکس رو مطالعه کنید.

16. بامبو (Bambusoideae)

بامبو یکی از پر طرفدار ترین گیاهان چند دهه اخیر است که به دلیل شباهت بسیارش به خیزران به این نام شناخته می‌شود اما در واقع بامبو نبوده و «دراسینا ساندریانا» نام دارد. بومی کمرون بوده و در مناطق استوایی غرب آفریقا نیز می روید. این گیاه مناسب نگهداری در حمام می‌باشد اگر شرایط نگهداری از این گیاه مهیا باشد تا سالیان طولانی عمر می‌کند.

بامبو مناسب سرویس بهداشتی و حمام
بامبو مناسب سرویس بهداشتی و حمام

حتما شرایط درست نگهداری بامبو را از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

17. مارچوبه زینتی (Sprenger’s asparagus)

شویدی متعلق به خانواده سوسنی ها می باشد و رشد بسیار سریعی دارد لذا بهتر است آن را در حمام در مکانی مرتفع یا بصورت آویز نگهداری کنید تا در ادامه با مشکلی برخورد نکنید. این گیاه در بهار و تابستان گل های کوچک سفید رنگی را شکوفا می‌کند که به دنبال آن در پاییز میوه های قرمز تولید می شود. این گیاه به سرما حساس است لذا از باز گذاشتن پنجره حمام در زمستان خودداری کنید.

گیاه مارچوبه زینتی
گیاه مارچوبه زینتی

18. آلوئه ورا (Aloe vera)

گیاه آلوئه ورا متعلق به خانواده لیلیاسه و بومی مناطق گرم و خشک آفریقاست. این گیاه خواص دارویی فراوانی دارد و به دلیل برگ های گوشتی نیاز به آبیاری کمی دارد، لذا هنگام قرار دادن این گیاه در حمام دقت کنید که دائم خیس نشود. آلوئه ورا را نزدیک پنجره حمام نگهداری کنید. رطوبت حمام باعث افزایش ژلاتین موجود در برگ های این گیاه می‌گردد.

19. دراسنا (Dracaena marginata)

دراسنا یا گیاه اژدها یک گیاه با برگ های سفت و جذاب می باشد که رنگ سبز بسیار زیبایی دارد و لبه های آن قرمز است. این گیاه برای مبتدیان و باغبانان تازه کار مناسب است زیرا در روند نگهداریش شرایط خاص و پیچیده ای ندارد. گیاه اژدها، یک گیاه مقاوم نسبت به خشکی و شرایط سخت می باشد. ریشه های آن ها نیز دوام بسیار بالایی دارد لذا یکی از گزینه های مناسب برای نگهداری در حمام ها می‌باشد.

چگونه دراسنا پرچمی شادابی داشته باشیم
چگونه دراسنا پرچمی شادابی داشته باشیم

انواع دراسنا از جمله دراسنا کامپکت و دراسنا بلالی رو در سایت گل من و تو مورد بررسی قرار دادیم که حتما مطالعه کنید.

21. آزالیا (Acelia)

آزالیا یکی از گیاهان گلدار است که در کشور ما اواخر اسفند ماه و نزدیک عید نوروز به وفور مشاهده می‌شود. بومی ژاپن است و به دلیل گلهای زیاد و رنگارنگش طرفداران بسیاری دارد. آزالیا در واقعیت یک گیاه خانگی نبوده و مناسب بالکن هاست اما شما میتوانید آن را در حمام هایی ک نور متوسطی دارند نزدیک پنجره ها نگه دارید. این گیاه به تهویه مناسبی نیازمند است. لذا از نگهداری آن در حمام های بسته و با هوای راکد اجتناب کنید.

به گل نشاندن آزالیا
به گل نشاندن آزالیا

22. کالاتیا (Calatheas)

این گیاه بومی مکزیک است و از آنجایی که در جنگل های بارانی و مرطوب، زندگی خوب و خوشی دارد مناسب حمام ها و سرویس های بهداشتی است. این گیاه خیره کننده گونه های مختلفی دارد که زیبایی خارق العاده ای به محیط اطرافشان هدیه می‌دهند. هنگام نگهداری این گیاه در حمام مراقب ریختن آب سرد به روی خاک آن باشید، چرا که ریشه های این گیاه به آب سرد حساس بوده و باید با آب ولرم آبیاری شوند.

23. آلوکازیا (Alocasia)

یکی دیگر از گیاهان مناسب حمام آلوکازیا یا همان باباآدم است. این گیاه بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا تا شرق استرالیا است و گیاهی رطوبت دوست است. بابا آدم برای حمام هایی با نور متوسط و بزرگ بسیار مناسب است و ابهت و زیبایی خاصی را برایش به ارمغان می‌آورد.

۳۱ تا از بهترین گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام
آلوکازیا، گیاه بابا آدم

شرایط درست نگهداری بابا آدم یا همون آلوکازیا رو مطالعه کنید.

24. برگ انجیری (Swiss cheese plant)

خوراکِ پنیر سوسیسی یا همون برگ انجیری خودمان، رطوبت است. نگهداری این گیاه در حمام علاوه بر زیبایی خاص برگ هایش که باعث زیبا و بی نظیر شدن محیط می‌شود، خود گیاه را نیز بسیار زیباتر از قبل می‌کند. اگر قصد نگهداری گیاهانی در حمام خود دارید برگ‌انجیری را فراموش نکنید. اگر چه این گیاه در سایه نیز زنده می‌ماند اما رشد بهتر و ایجاد شکاف برگهای آن نیاز به نور غیر مستقیم دارد.

برگ انجیری از گیاهان مناسب سرویس بهداشتی
برگ انجیری از گیاهان مناسب سرویس بهداشتی

حتما شرایط نگهداری برگ انجیری به همراه مشکلات و بیماری های برگ انجیری را مطالعه کنید.

25. پپرومیا هندونه ای (Peperomia argyreia)

نگه داری این گیاه به آسانی در محیط های بسته آپارتمانی از جمله حمام ها امکان پذیر است، البته باید شرایطی ابتدایی را برای آنها فراهم کنیم . پپرومیا از آنجاییکه نور متوسط و زیادی را میطلبد لذا برای حمام هایی روشن مناسب است و اگر نور از حد لازم برای پرورش پیرومیا کم باشد، این گیاه شکل متمایز خود را از دست خواهد داد. در نتیجه دیگر چندان زیبا و جذاب نخواهد بود. خاک این گیاه نیز نباید همواره خیس باشد لذا از پاشیدن آب بروی خاک آن جلوگیری نمایید .

26. تیلاندسیا (Tillandsia)

این گیاه جز گیاهان هوازی می‌باشد، گیاهان هوازی یکی از خاص‌ترین گیاهان روی زمین هستند چرا به خاک نیاز ندارند لذا می‌توانید آنها را با هر محیطی وفق دهید . انعطلاف بالای این گیاهان باعث شده طرفداران زیادی پیدا کند. نداشتن خاک، یکی از آپشن های نگهداری این گیاه و سایر گیاهان آبزی در حمام است چرا که مشکل خیس شدن خاک را به همراه ندارد.

تصاویر زیبایی از گیاه هوازی تیلاندسیا
تصاویر زیبایی از گیاه هوازی تیلاندسیا

حتما شرایط نگهداری گیاه تیلاندسیا مطالعه کنید.

27. آنتوریوم (Painter’s-palette)

آنتوریوم یا گل فلامینگو ، گل جادویی و یا گل زبان رنگ شده، بومی مکزیک، آمریکا، آرژانتین و ارورگوئه است. این گیاه به دلیل گل‌های رنگارنگ و برگهای زینتی اش در بین مردم جهان محبوب است. تمام انواع گونه های آنتوریوم بومی مناطق گرمسیری و گرما دوست هستند لذا می‌توانید آنها را در حمام نگهداری کنید.

نگهداری گل آنتوریم
نگهداری گل آنتوریم

28. نخل اعلیحضرت (Ravenea revularis)

نخل اعلی حضرت یک گیاه بومی مناطق گرمسیری ماداگاسکار است و برای رشد و زندگی به محیطی مرطوب و گرم مانند شرایط حمام نیازمند است. این گیاه تا چندین متر قد می‌کشد از این رو برای حمام هایی با سقف های کوتاه مناسب نیست.

29. پاپیتال (Common ivy)

یکی دیگر از گیاهان مقاوم و مناسب حمام، عشقه یا پاپیتال یا پیچک است. این گیاه زیبا را می توان در حمام پرورش داد. اگر چه پاپیتال به نور متوسط نیاز دارد اما در حمام هایی با نور کم نیز می‌تواند رشد داده شود. سرعت رشد گیاه پاپیتال اوایل کاشت بسیار کم است اما به مرور زیاد می گردد و نیاز به هرس دارد.

پاپیتال یا گیاه عشقه
پاپیتال یا گیاه عشقه

30. جاوا موس (Java Moss)

این گیاه نوعی از گیاه‌های آبزی است که زیست بوم آن بیشتر به منطقه‌ی جنوب شرقی آسیا مربوط می‌شود. و از این رو یکی از گزینه های مناسب برای حمام ها ، بخصوص به صورت پوششی است. روند رشد گیاه جاوا موس بسیار سریع می باشد. از این گیاهان بیشتر در تراریوم و آکواریوم ها استفاده می‌شود.

31. فیکوس لیراتا (Ficus lyrata)

این گیاه همیشه سبز بومی غرب آفریقاست و برگ‌های براق به شکل پنج ضلعی یا شبیه به یک ویلون و چرم مانند با حاشیه مواج دارد از همین رو به فیکوس ویولونی نیز شناخته می‌شود. نگهداری از این فیکوس برای افراد مبتدی توصیه نمیشود اما افراد با تجربه می توانند آن را در حمام هایی روشن و با تهویه و‌گردش هوای مناسب نگهداری نمایند.

فیکوس لیراتا مناسب سرویس بهداشتی
فیکوس لیراتا مناسب سرویس بهداشتی

شرایط درست نگهداری فیکوس لیراتا رو حتما از سایت گل من و تو مطالعه کنید تا رشد بهتری داشته باشه

جمع بندی گیاهان مناسب حمام

به طور کلی گیاهانی برای حمام مناسب هستند که رطوبت بالایی را می‌طلبند و از طرفی به نور کمتری نیاز دارند، هر چند ممکن است برخی حمام ها پر نور باشد و بتوان طیف گسترده تری از گیاهان را در آنها نگهداری کرد، اما ما در این بخش ، شرایط غالب حمام ها را ملاک قرار دادیم و از این رو اقدام به معرفی گیاهانی نمودیم که به نور کمتر و رطوبت بالایی نیاز دارند.

مجددا توصیه می‌شود همواره قبل از انتخاب گیاه برای هر محیطی از جمله حمام ، در مورد شرایط مورد نیاز گیاه مد نظر و ویژگی های محیطی که قصد قرار دادن گیاه در آنجا را دارید مطالعه و کسب آگاهی نمایید. این کار در ادامه مشکلات کمتری را برای شما بوجود می‌آورد.

اگر ابتدای راه هستید از گیاهان آسان تری مانند پتوس ، سانسوریا و برگ عبایی شروع کنید. به هیچ عنوان هیچ گیاهی را در حمام های تاریک قرار ندهید، در این موارد حتما از لامپ های فلوئرسنت کمک بگیرید.

آیا تجربه نگهداری گیاهان در حمام و سرویس بهداشتی را داشتید؟ گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام را میشناختید؟ حتما نظر، تجربه و پیشنهاد خودتون رو در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.