گیاهانی که در آب رشد می‌کنند، 20 گیاهان مناسب آب+11 سبزی

گیاهان مناسب آب
گیاهان مناسب آب

گیاهانی که در آب رشد می‌کنند ( گیاهان آبزی ) : در این قسمت از سایت گل من و تو برای آن دسته از افرادی که عاشق گل و گیاه هستند اما شرایط و زمان نگهداری از آنها را ندارند پیشنهاد ویژه‌ای داریم، همچنین توصیه می‌شود افرادی که به دلیل حساسیت به خاک قید نگهداری از گیاهان آپارتمانی را زده اند و خود را از این همه زیبایی محروم کرده اند نیز در ادامه همراه ما باشند.

علاوه بر مواردی که در بالا گفتیم ممکن است دلایل بسیار دیگری وجود داشته باشد که شما را مایل به نگهداری از گیاهان در آب کرده باشد، مثل دیزاین خاص منزل شما، یا سبز کردن خانه ها و ویلاهایی که کمتر به آنها سر میزنید یا هزاران دلیل دیگر

اما قبل از اینکه بخواهید آب را جایگزین خاک کنید، باید بدانید که هر گیاهی قابلیت نگهداری در آب را ندارد و تنها تعدادی از گیاهان هستند که از این توانایی برخوردارند ، همچنین لازم است بدانید، آبی که اقدام به نگهداری گیاه در آن می‌کنید نیز باید دارای ویژگی هایی باشد. در ادامه ضمن معرفی فهرستی نسبتا کامل از این گیاهان تمام شرایط لازم جهت انجام این کار را برای شما تبیین می‌نماییم.

بنر گل من و تو

آشنایی با هیدروپونیک ( پرورش و رشد گیاهان در آب )

هیدروپونیک یا آب کِشت به شیوه‌ای گفته می‌شود که در آن گیاه بدون استفاده از خاک و در آب کشت می‌شود. در این نوع کشت نیاز های تغذیه ای گیاهان شناسایی شده و با افزودن آنها به آب، گیاه را در آن پرورش می‌دهند.

روش هیدروپونیک و گیاهان مناسب آب
روش هیدروپونیک و گیاهان مناسب آب

مزایای هیدروپونیک چیست ؟

هیدروپونیک در واقع یکی از روش های مدرن در کشاورزی است که نسبت به روش های سنتی، مزایای بیشتری دارد. امروزه این روش در نگهداری و تکثیر گیاهان آپارتمانی نیز بکار گرفته می‌شود. از مهم‌ ترین مزیت های این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به دلیل عدم استفاده از خاک، کاملا استریل است.
  • نسبت به کشت در خاک، نیاز کمتری به آب دارد .
  • بازدهی بیشتری دارد.
  • بسیاری از مشکلات ناشی از خاک مثل تعویض خاک و قارچی شدن را به همراه ندارد.
  • ضدعفونی کردن محیط رشد بسیار ساده و کم هزینه است.
  • دغدغه های انتخاب خاک مناسب و درست را از بین می‌برد.
  • نیازی به توجه دائم به فواصل آبیاری و زهکشی مناسب نیست.
  • جا به جایی را آسان تر میکند و با مشکل سنگینی گلدان مواجه نیستید.
  • مراقبت ها را کمتر و آسان تر می‌کند.
  • میتوانید راحت و بدون ترس از خشک شدن گیاهان سفر کنید
  • کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا بسیار ساده‌تر است.
  • و ….

مر‌حله به مرحله برای انتقال یا نگهداری گیاه در آب

اگر چه نگهداری گیاهان در آب نسبت به خاک خیلی آسان تر است، اما همواره لازم است نکاتی رعایت شود تا گیاه شما دچار پوسیدگی و یا توقف رشد و سایر مشکلات دیگر نشود، در این قسمت تمام نکاتی که در این راستا باید رعایت شود را توضیح خواهیم داد.

انتقال گیاهان به آب

گیاهانی که در آب رشد می‌کنند را بشناسید

قبل از نگهداری گیاه در آب، اولین و مهم ترین نکته این است که بدانید گیاه مد نظر شما می‌تواند در آب زندگی کند یا خیر؟ برای این منظور شما باید اطلاعاتی از آبزی بودن یا نبودن گیاهتان کسب کنید. در غیر این صورت ممکن است با مرگ گیاهتان مواجه شوید. نگران نباشید! ما در ادامه فهرستی از این گیاهان را برای شما آورده ایم.

حتما ظرف مناسبی انتخاب کنید

همانطور که هنگام کاشتن گیاه در خاک نیاز است گلدان مناسبی انتخاب کنید، در اینجا نیز باید ظرف مناسبی را در نظر بگیرید. ممکن است فکر کنید این موضوع بی اهمیت است و می‌توانید گیاه را در هر ظرفی قرار دهید اما اهمیت این موضوع بعد از گذشتن مدتی نمود پیدا میکند.

انتخاب ظرف نامناسب پس از مدتی، باعث له شدن ریشه ها شده و یا هنگام بیرون آوردن گیاه جهت تمیز کردن یا تعویض ظرف ریشه ها را دچار آسیب می‌کند. همچنین ممکن است سطح قرار گرفتن آب در ظرف به گونه ای باشد که قسمت زیادی از ساقه نیز در آب قرار بگیرد و دچار پوسیدگی شود.

به این منظور بهترین ظرف، ظرفی است که دهانه‌اش باریک و قسمت تحتانی اش پهن تر و بزرگتر باشد. همیشه سایز و اندازه ظرف را با لحاظ میزان ریشه به گونه ای تنظیم کنید که هنگام خروج گیاه از ظرف، ریشه ها آسیب نبینند.

از هر آبی استفاده نکنید

به منظور نگهداری هر نوع گیاهی در آب، باید دانست که از چه نوع آبی باید استفاده نمود. متاسفانه آب شرب خانگی مملو از املاح است که برای هیچ موجود زنده‌ای از جمله گیاهان مناسب نیست. این آب به ریشه ها آسیب وارد کرده و در مواردی باعث انسداد آوندهای گیاهی و نتیجتاً مرگ گیاه خواهد شد.

شما می‌توانید از آب تصفیه شده نظیر آب جوش سرد شده استفاده کنید (آب را بگذارید جوش بیاید و سپس به مدت 24 ساعت در محیط قرار بدید تا هم دمای محیط شود)، بعضی از گیاهان برای مدت کوتاهی در آب خالی نیز رشد می‌کنند. در این حالت می‌توانید هر وقت توقف یا کند شدن رشد گیاه را مشاهده کردید مقداری کود مایع به آب آن اسپری نمایید.

هر وقت سطح آب از میزان مجاز کمتر شد، ظرف را پر کرده و اجازه دهید تمام ریشه ها درون آب قرار بگیرند. هنگامی که رنگ آب تغییر کرد و یا کدر شد نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

انتخاب محل مناسب برای قرار دادن ظرف

قرار دادن برخی ظروف بالاخص تنگ های شیشه ای در معرض نور آفتاب باعث ایجاد جلبک هایی در آنها می‌گردد، در این هنگام ظرف را تمییز کنید تا مانع از رشد موجودات ریز میکروسکوپی در لابه لای جلبک ها شوید.

نیاز دمایی گیاه را بسنجید و در غالب موارد بهتر است گیاه را در مکانی خنک و با نور متوسط قرار دهید چرا که گرم شدن زیاد آب باعث پوسیدگی و لهیده شدن ریشه ها می‌گردد.

گیاه هنگامیکه در آب هست نیز به تمام فاکتور های مراقبتی نیازمند است، لذا شرایط تهویه و نور مناسب برای گیاه مورد نظر می‌باییست فراهم گردد.

حتما قلمه های مناسب انتخاب کنید

به منظور نگهداری گیاه در آب قلمه های مناسب تهیه کنید. بعد از فراهم نمودن قلمه ها در برخی از گیاهان که دارای شیره ای سغید رنگ‌هستند، اجازه دهید انتهای قلمه پینه ببندد سپس آن را به آب منتقل کنید.

برگ های انتهای قلمه ها را بچینید تا در آب فرو نرود، ریشه زایی گیاهان معمولا متفاوت بوده و در برخی از انواع آنها مدتی طول می‌کشد، بهتر است صبر نموده و مداوم قلمه را جهت وارسی از آب خارج نکنید.

اگر چه آب موجود در ظرف به مانند جزیره، رطوبت گیاه را تامین میکند اما هر از گاهی یکبار گیاه را غبارپاشی کرده و گرد و غبار برگ های آن را پاکسازی نمایید.

چه گیاهانی در آب رشد میکنند؟

بعد از دانستن مزایای روش هیدروپونیک شاید ترغیب شده باشید، از این به بعد گیاهانتان را در آب نگهداری کنید، در ادامه تعدادی از گیاهان آپارتمانی را که هم در خاک و هم در آب رشد می‌کنند به شما معرفی می‌نماییم.

گیاهان مناسب آب
گیاهان مناسب آب

1. بگونیا (Begonia) از گیاهان مناسب آب

بگونیا گیاهی جذاب با برگ های لطیف است که گونه های مختلفی را شامل می‌شود، برخی از این گونه ها گل های زیبایی را شکوفا می‌کنند. شما می‌توانید بگونیا را در آب نگهداری کنید. در ایران بگونیا عروس به خاطر زیبایی گل‌هایش طرفداران بسیاری دارد. اما بگونیا هاردی سرعت رشد بیشتری نسبت به بگونیا رکس و بگونیا عروس، در آب خواهد داشت.

شرایط نگهداری بگونیا در آب ؛

  • دما ؛ به محیطی نسبتا گرم ( ۱۸ تا ۲۵ درجه ) نیاز دارد لذا آن را در محیط های سرد و تاریک قرار ندهید .
  • نور ؛ بگونیا چه در آب و چه در خاک به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد.
  • کوددهی ؛ تغذیه در گونه های مختلف متفاوت است اما میتوانید هر ماه مقداری کود مایع به آب آن اسپری کنید. برای گلدهی مقدار کود را افزایش دهید.
معرفی و نگهداری بگونیا خالدار و تکثیر آن
معرفی و نگهداری بگونیا خالدار و تکثیر آن

حتما مطالب مرتبط با بگونیا مانند بگونیا خالدار، بگونیا رکس، بگونیا عروس مطالعه کنید.

2. اسپاتی فیلوم (Peace lily)

مناسب بودن اسپاتی فیلوم برای مبتدیان و قدرت تصفیه کنندگی هوا توسط آن در کنار زیبایی بی‌نظیرش باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. خوشبختانه این گیاه نیز قابلیت آبزی بودن را دارد و می‌تواند به راحتی در آب رشد کند.

شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم در آب ؛

  • دما ؛ این گیاه می‌تواند تا دمای ۳۲ درجه را در صورت وجود رطوبت تحمل کند، اما دمای ایده آل برایش ۱۸ تا ۲۸ درجه می‌باشد. این گیاه به شدت به سرما حساس است لذا از قرار دادن آن کناره پنجره ها و جلوی باد سرد جلوگیری کنید.
  • نور ؛ اسپاتی فیلوم در عمق جنگل های بارانی و در زیر درختان می‌روید، جایی که نور کاملا توسط برگ درختان فیلتر می‌شود، پس این گیاه به نور متوسط و غیرمستقیم نیاز دارد.
  • رطوبت ؛ گیاهی رطوبت دوست است لذا هر ۳ روز یکبار غبارپاشی شود.
  • کوددهی ؛ ماهانه یکبار کود مایع به آب آن اسپری شود.

3. حسن یوسف (Solenostemon)

یکی از شایع ترین گیاهان آپارتمانی و باغچه ای حسن یوسف است ، این گیاه زیبا گونه های مختلفی دارد که با رنگ های گوناگون شیفتگان بسیاری پیدا کرده. این گیاه زیبا می‌تواند پایا باشد و با روش درست نگهداری تا سالیان سال زنده بماند و به درختچه ای تبدیل شود.

شرایط نگهداری حسن یوسف در آب ؛

  • نور ؛ این گیاه سایه دوست بوده و به محیطی با نور متوسط و غیرمستقیم نیازمند است.
  • دما ؛ دمای ایده آل برای این گیاه ۲۱ الی ۳۷ درجه سانتی گراد است و از این نظر گیاه مقاومی است.
  • کوددهی ؛ برای داشتن حسن یوسفی با برگ های خوش رنگ ماهانه یکبار از کودهای نیتروژن دار مایع استفاده کنید. دقت کنید که تنها مقداری کود مایع به آب اسپری نمایید.
حسن یوسف از گیاهان مناسب آب
حسن یوسف از گیاهان مناسب آب

شرایط درست نگهداری حسن یوسف را حتما مطالعه کنید.

4. برگ بیدی (Virginia spiderwort)

برگ بیدی گیاهی است تصفیه کننده با سرعت رشد بالا و درجه سختی نگهداری کم ، این گیاه نیز گونه های مختلفی دارد که هر کدام زیبایی خارق العاده ای دارند. برگ بیدی می‌تواند در تمام طول سال گل بدهد. معمولا گلهای آن صورتی، بنفش یا سفید هستند. این گیاه برای گلدان‌های آویزی بسیار مناسب است. حتی در آب نیز می‌توانید این گیاه را به صورت آویز نگهداری کنید.

شرایط نگهداری برگ بیدی در آب ؛

  • نور ؛ بهترین رشد برگ بیدی در مکان پرنور، اما با نور غیرمستقیم خورشید رخ می‌دهد. در صورت عدم دریافت نور کافی خورشید، طرح‌های زیبای سطح برگ آن در مرور زمان کمرنگ شده و ناپدید می‌شوند. البته مواظب باشید، چون نور زیادی هم سبب سوختن برگهای او می‌شود.
  • دما ؛ همه انواع مختلف برگ بیدی، بازه دمایی 18 الی 23 درجه سانتی گراد را برای زندگی ترجیح می‌دهند. اما می‌توانند در دمای بالاتر (هوای گرم‌تر) هم رشد خوبی داشته باشند. اگر دما به کمتر از 10 درجه سانتی گراد برسد، احتمال دارد رنگ برگها تغییر کرده و یا آسیب ببینند.
  • کوددهی ؛ این گیاه خیلی به کود احتیاج ندارد، اما برای تقویت آن می‌توانید هر دو یا سه ماه یکبار مقداری کود به آب آن اسپری نمایید.
برگ بیدی - گیاهانی که در آب رشد می‌کنند
برگ بیدی – گیاهانی که در آب رشد می‌کنند

در مطلبی جدا به بررسی و نحوه نگهداری صحیح از برگ بیدی و همچنین مشکلات برگ بیدی پرداختیم.

5. گندمی (Spider plant)

گندمی یا عنکبوتی یکی از گیاهان همیشه سبز و مقاوم آپارتمانی است. ارتفاع این گیاه تا حدود 25 الی 30 سانتی متر می رسد. برگهای خطی و باریك آن حدود 25 سانتی متر طول دارد و به صورت نوارهای سبز ی به نظر میرسد كه در میان هر یك نوار سفید رنگی مشاهده می شود در بعضی از گونه ها به برگها سفید و قسمت میانی سبز میباشد. این گیاه به آسانی در آب رشد می‌کند.

شرایط نگهداری گیاه گندمی در آب ؛

  • نور ؛ این گیاه به نور كم تا متوسط و غیرمستقیم نیازمند است.
  • دما ؛ این گیاهی در دمای معمولی رشد مناسبی دارد.
  • رطوبت ؛ هر ۳ روز یکبار غبارپاشی شود.
  • کود ؛ در فصول رشد ماهانه یکبار به آب آن اسپری شود.
گیاهانی که در آب رشد می‌کنند - گندمی
گیاهانی که در آب رشد می‌کنند – گندمی

حتما شرایط نگهداری گل گندمی و مشکلات گل گندمی و بیماری های رایج اون رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

6. پیله آ (Pilea cadierei)

پیله آ یا آلومینیومی اسم خود را به دلیل رگه های نقره ای روی برگ های سبز با گلبرگ های بیضی شکل گرفته است. این گیاه متعلق به مناطق جنگلی چین و ویتنام می باشد . این گیاهان می توانند گل های کوچک با برگ های خوش رنگ تولید کنند. اگر گیاه آلومینیومی را در داخل خانه و در آب پرورش دهیم، شکوفه های کمتری می زنند.

شرایط نگهداری گیاه پیله آ در آب ؛

  • نور ؛ پیله آ در محیطی بهتر رشد می کند که دارای نور جانبی باشد و همچنین نمی تواند نور مستقیم و شدید خورشید را تحمل کند.
  • دما ؛ این گیاه معمولا در دمای داخل خانه احساس راحتی بیشتری نسبت به دمای بیرون از خانه دارد.
  • کوددهی ؛ برای افزایش رشد این گیاه باید در فصل بهار و تابستان هر دو الی چهار هفته یک بار به آب آن کود مایع اسپری نمایید.

7. برگ انجیری (Swiss cheese plant)

برگ‌ انجیری یک گیاه معروف آپارتمانی است که بسیار مقاوم بوده و مناسب افراد تازه کار نیز می‌باشد، این گیاه زیبا در برخی گونه ها برگ های شکاف دار عمیقی دارد که ارتفاع این گونه ها به ۷ الی ۸ متر نیز می‌رسد. شما میتوانید این گیاه همیشه سبز را در آب نگهداری کنید بدون آنکه کوچکترین مشکلی در روند رشد آن مشاهده کنید.

شرایط نگهداری برگ انجیری در آب ؛

  • نور ؛ نزدیک پنجره با نور غیرمستقیم، نیم‌سایه، نیم‌آفتاب نور دلخواه این گیاه می باشد. مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید. نور مستقیم آفتاب باعث سوختگی برگ‌ها می‌شود.
  • دما ؛ میتواند تا دمای ۱۰ درجه را تحمل کند اما دمای ایده آلش ۱۵ الی ۲۸ درجه می‌باشد. در تابستان هر ۳ روز یکبار غبارپاشی نمایید.
  • کوددهی ؛ ماهانه یکبار از فروردین تا آبان به آب آن مقداری کود مایع اسپری نمایید.
نگهداری برگ انجیری در آب
نگهداری برگ انجیری در آب

شرایط درست نگهداری از برگ انجیری را از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

8. ارکیده (Orchids)

ارکیده یکی دیگر گیاهانی است که می‌تواند هم در خاک و هم در آب رشد کند. این گیاه طرفداران بسیاری دارد و راز جذابیت این گیاه، ماندگاری طولانی مدت گلِ آن است. این گل زیبا در گلدان به مدت سه تا شش ماه گل می دهد و به صورت تک شاخه نیز تا یک ماه می توانید زیبا و شاداب بماند.

شرایط نگهداری ارکیده در آب ؛

  • نور ؛ گل ارکیده به نور خورشید نیاز دارد اما ترجیح می دهد تا از نور به صورت غیر مستقیم بهره بگیرد.
  • اگر برگ های ارکیده سبز روش باشد نشانگر این است که شرایط نوری برای گیاه مناسب است. اما برگ های سبز تیره نشان دهنده ی نور کم است و باید مکان گلدان را تعویض کنید. برگ های زرد مایل به قهوه ای نیز نشان دهنده ی نور بیش از حد است.
  • دما ؛ گل ارکیده گیاهی است با شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب، دمای هوای ۱۲ تا ۲۸ درجه سانتی گراد برای این گیاه بسیار مناسب است.

9. دراسانا قرمز (dracaena)

دراسانا برگ قرمز مدل های متفاوتی دارد که با نام هایی از قبیل مارگیناتا (marginata)، درمنسیس (deremensis) ، دراکو (draco) و رفلکسا (reflexa) شناخته می‌شوند. تمامی این گونه ها قابلیت نگهداری در آب را دارند. این گیاه که به خون سیاوشان نیز معروف است، بسته به نوع و محدوده جغرافیای زندگی‌شان رشد متفاوتی را دارند اما به طور کلی رشد آن‌ها سخت و دشوار نیست.

شرایط نگهداری دراسانا قرمز در آب ؛

  • نور ؛ همه انواع دراسنا به‌خصوص درختان تیتانیوم و مارگیناتا می‌توانند در سایه، مقاوم باشند. دراکو می‌تواند در آفتاب کامل نیز مقاوم باشد و رشد کند.
  • دما ؛ بیشتر گیاهان خون سیاوشان ترجیح می‌دهند در حرارت گرمتر از 32 درجه سانتی‌گراد و بالاتر باشند. دراسنا دراکو اینجا نیز منحصر به فرد است و قادر به مقاومت حتی در حرارت پایین تر از 25 درجه سانتی‌گراد است.

ما به معرفی دراسنا کامپکت، دراسنا بلالی، دراسنا پرچمی در مطالب گذشته پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

10. پتوس (Devil’s ivy)

پتوس یک گیاه زینتی و از خانواده شیپوریان، بالا رونده و دارای گونه های زیادی می باشد. که انواع متخلف واریته های آن را می‌توان در اکثر خانه های ایرانی یافت. این گیاه پادشاه گیاهان آویزی است و قابلیت رشد در آب را نیز دارا می‌باشد.

شرایط نگهداری پتوس در آب ؛

  • نور ؛ پتوس عاشق نور است اگر چه در سایه نیز زنده می‌ماند اما حداکثر رشد خود را در نور زیاد غیرمستقیم انجام می‌دهد.
  • دما ؛ دمای اتاق برای این گیاه مناسب است اما در برابر تغیرات دمایی برای مدت کوتاهی مقاوم است.
  • کوددهی ؛ ماهانه یکبار کود مایع را به آب آن اضافه کنید.
نگهداری پتوس در آب
نگهداری پتوس در آب

شرایط نگهداری پتوس در آب و همچنین خود گیاه پتوس رو میتونید از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

11. پاپیتال (Ivy)

این گونه زیبا با رشد سریع و مقاوم بالا در برابر نور و سایه یکی از محبوب‌ترین گیاهان برای کاشت در باغچه‌ می‌باشد، جالب است بدانید این گیاه زیبا را می‌توان در خانه درون خاک و آب نیز نگهداری نمود. این گیاه زیبا از خانواده آرالیاسه بوده و بومی شمال آفریقاست و از قوی ترین تصفیه کنندگان هوا می‌باشد.

شرایط نگهداری هدرا یا پاپیتال در آب ؛

نور ؛ هدرا گیاهی سازگار به نور کم و مقاوم به سایه است. نیاز پاپیتال به نور خیلی کم بوده و ویژگی ای که این گیاه را نسبت به سایر گیاهان پوششی منحصر به فرد کرده است.

دما ؛ این گیاه مقاوم به دماهای مختلف بوده، اما دمای ۲۵-۱۸درجه بهترین دما برای نگهداری این گیاه می باشد. دما زیر صفر و همچنین دمای خیلی بالا پاپیتال را دچار مشکل می کند. دمای زیاد، برگ های آن را دچار خشکی و سوختگی می کند.

کوددهی ؛ زمانی که رشد پیچک هدرا متوقف شد می توانید در فصل بهار و تابستان از کودهای مخصوص، در هر ماه استفاده کنید. کود را به صورت اسپری به آب پاپیتال اضافه نمایید.

12. ژرانیوم (Geranium maderense)

ژرانیوم یا شمعدانی عطری، گیاه همیشگی است که بلندی و اندازه آن تا حدود ۲ متر نیز می‌رسد. این گیاه خاصیت آرام بخشی و ضدافسردگی داشته برای معالجه جوش های وآکنه، بواسیر، اگزما، سوختگی ها، کچلی و شپش کاربرد دارد.

شرایط نگهداری ژرانیوم در آب ؛

  • دما ؛ این گیاه می‌تواند در طیف مختلف دمایی زندگی کند اما حداقل دمای قابل توسط این گیاه تحمل ۵- درجه سانتیگراد است.
  • نور ؛ این گل برای رشد به مکان آفتابی و نیمه سایه نیاز دارد.
نگهداری شمعدانی در آب
نگهداری شمعدانی در آب

شرایط درست نگهداری شمعدانی و برخی از مشکلات شمعدانی را در مطلبی جدا بررسی کردیم.

13. بنفشه آفریقایی (African violets)

بنفشه آفریقایی از گیاهان بومی کشور تانزانیا و قسمت گرمسیری شرق آفریقا و همچنین اطراف جنوب شرقی کنیا می باشد. این گیاه زیبا به دلیل گل های رنگارنگ و نگهداری آسانش طرفداران بسیاری دارد. جالب است بدانید که این گیاه پرطرفدار را در آب نیز می‌توان نگهداری کرد.

شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی در آب ؛

  • دما ؛ عموما بهتر است که دمای محیط را 70 درجه فارنهایت نگه دارید و اجازه ندهید که دما به زیر 60 درجه یا بالای 80 درجه برسد و همچنین نیابد گیاه را در محیطی قرار دهید که تغییرات دما در آن بالاست.
  • نور ؛ این گیاه به نور ملایم تا روشن، غیر مستقیم و نور معمولی داخل خانه نیاز دارند . اگر نور به اندازه کافی به این گیاه نرسد، از گل دادن دست می کشد و برگ های آن رو به زرد می شود و نور نا کافی برای این گیاه مضر است و نور زیاد نیز برای آن دردسرساز خواهد بود.

14. کراسولا  (Crassula ovata)

کراسولا خرفه‌ای یکی از مشهورترین گیاهان در دنیا است. این گیاه همیشه سبز بوده و برگ‌های کوچک، ضخیم و براق دارد. رشد این گیاه نیز کند می‌باشد. کراسولا خرفه را به دلیل رنگ برگ‌های این گیاه که به رنگ سبز یشمی هستند، گیاه یشم نیز می‌خوانند.

شرایط نگهداری کراسولا خرفه ای در آب ؛

  • نور ؛ کراسولا خرفه ای گیاهی نور دوست است، یعنی به حداقل ۴ تا ۵ ساعت نور مستقیم در روز نیاز خواهد داشت. این گیاه آفتاب مستقیم را تحمل کرده و در این شرایط، ساقه‌های ضخیم‌تر و برگ‌های بیش‌تری نیز تولید خواهد کرد. اما با نور کم نیز سازگار خواهد بود.در صورتی که نور کراسولا کم باشد، برگ‌ها با فاصله زیاد بر روی ساقه رشد خواهند کرد.
  • دما ؛ دمای معتدل و به دور از سرما و گرمای زیاد، مناسب این گیاه می‌باشد. دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد، بهترین دما برای این گیاه خواهد بود.
  • کوددهی ؛ بهتر است آب گیاهتان را در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز ماهانه ۱بار با کودهای مکمل تقویت کنید و در فصل زمستان نیز کوددهی را قطع نمایید.
کراسولا از گیاهان مناسب برای آب
کراسولا از گیاهان مناسب برای آب

حتما مطلب کراسولا نقره ای و کراسولا خرفه رو شرایط نگهداری رو کامل گفتیم مطالعه کنید.

15. لاله (Tulip)

گل لاله هر ساله در ایران از ماه اسفند تا اوایل اردیبهشت، با رنگ‌های زیبایش چشم‌های ما را نوازش می‌دهد. گل لاله از خانواده ی سوسن‌ها است و با تنوعی رنگی زیاد وجود دارد. همانطور که می‌دانید لاله نیز از جمله گیاهانی است که می‌توانید در آب اقدام به نگهداریش نمایید. در این روش باید پیتز این گل را به گونه ای قرار دهید که فقط قسمت انتهاییش به منظور ایجاد ریشه با آب در تماس باشد.

شرایط نگهداری لاله در آب ؛

دما ؛ لاله نسبت به سرما مقاوم است. دمای ایده‌آل برای ریشه‌دهی ۹ درجه و برای رشد ۱۸-۱۵ درجه سانتیگراد است.

نور ؛ پر نورترین جای خانه را برای آن ها انتخاب کنید تا نور کافی را دریافت کنند. اهمیت دریافت نور خورشید به صورت کامل در زمان گلدهی آن ها بسیار بیشتر است.

16. آگلونما (Aglaonema)

آگلونما که گیاه همیشه سبز چینی نیز نامیده می‌شود یک گیاه آپارتمانی از تیره گل شیپوریان است. این گیاه اگر چه کم رشد است اما به دلیل برگ های براق و زیبایش طرفداران بسیاری دارد. آگلونما از جمله گیاهانی است که به راحتی در آب رشد داده می‌شوند.

شرایط نگهداری آگلونما در آب ؛

  • دما ؛ انواع آگلونما هوای سرد یا دمای زیر 65 درجه فارنهایت را دوست ندارند پس مطمئن باشید که آن را از پنجره ها یا دریچه ها دور نگه میدارید و هرچه آن نقطه گرم تر باشد، بهتر است.
  • نور ؛ آگلونمای سبز رنگ می تواند در نزدیکی سایه نیز رشد کند در حالی که گونه های متنوع تر نیاز به نور بیشتری دارند در هر حال دقت کنید که هیچ یک از گونه های آگلونما را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید.
  • کوددهی ؛ آب این گیاه را در طول فصول رشد ماهانه توسط کود مایع و به صورت اسپری تقویت نمایید.
آگلونما
آگلونما

شرایط نگهداری آگلونما و مشکلات آگلونما را میتونید از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

17. بامبو (Bambusoideae)

بامبو معروف ترین گیاه آبزی است که تقریبا همه ما آن را می‌شناسیم، بومی مناطق گرمسیری است و به دلیل مساعد نبودن آب و هوای ایران برای کشت این گیاه، معمولا وارداتی بوده لذا قیمت نسبتا بالایی دارد، بسیاری از باور ها بر این است که بامبو اگر به تعداد فرد ( مثل ۳ ، ۵ ، ۷ ) نگه‌داشته شود خوش شانسی می‌آورد از همین روست که به آن لاکی بامبو می‌گویند.

شرایط نگهداری بامبو در آب ؛

  • نور ؛ گیاه بامبو به نوری سامان دهی شده و غیرمستقیم نیاز دارد. برگ‌های این گیاه اگر در نور مستقیم بماند می‌سوزد و لبه‌های آن قهوه‌ای می‌شود. اگر نشانه سوختگی در برگ‌ها مشاهده کردید گیاه را به محلی کم نورتر منتقل کنید
  • دما ؛ گیاه بامبو زمانی شاداب است که در محیطی با دمای ۱۸ الی ۳۵ درجه سانتی‌گراد زندگی کند. در ما‌ه‌های سرد گیاه نباید در کنار پنجره یا دری قرار گیرد که امکان نفوذ سرما را دارد.
  • کوددهی ؛ زرد شدن برگ‌ها و ساقه بامبو مخصوصا اگر از قسمت پایینی آغاز شود نشانه کوددهی زیاد است. اگر به تازگی به گیاه کود دادید، آب گیاه را تعویض کنید و دیگر به آن کود ندهید تا رنگ گیاه دوباره سبز شود که ممکن است چند هفته الی چند ماه طول بکشد. به طور کلی کوددهی باید نهایتا یک یا دوبار در سال، توسطی کودی که ده برابر رقیق‌تر شده است انجام شود.
بامبو از گیاهانی که در آب رشد می‌کنند
بامبو از گیاهانی که در آب رشد می‌کنند

حتما مطلب 8 نکته کلیدی در خرید بامبو رو به همراه شرایط نگهداری بامبو مطالعه کنید.

18. پاپیروس (Papyrus)

پاپیروس، قرطاس، نخل مرداب یا کاغذ حصیری نام یک نوع نی مردابی بسیار بلند است که از ساقهٔ آن مصریان کالاهایی تهیه می‌کردند که بتوان روی آن نوشت و در نتیجه این کالا نیز بنام پاپیروس خوانده می‌شود. گیاه پاپیروس که در ایران به آن بوریا می گویند بیشترین سرعت رشد را میان گیاهان آبزی دارد.

شرایط نگهداری نخل مرداب در آب ؛

  • نور ؛ به یک مکان آفتابی کامل احتیاج دارد تا به خوبی رشد کند.
  • دما ؛ پاپیروس در مکان های گرم و نیمه گرم سیری و همچنین مناطق مرطوب گرم رشد میکند در کل این گیاه گیاهی است که علاقه بالایی به سرما ندارد، دمای مورد نیاز این گیاه بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است.

19. آماریلیس یا نسرین (Amaryllis)

نسرین یکی از انواع گل‌های پیاز‌دار است که به سادگی اما با صرف زمان، چه در داخل منزل و چه در فضای باز، گل می‌دهد. آماریلیس بومی مناطق گرم‌سیر جنوب آمریکا می‌باشد. پیاز این گیاه زیبا را می‌توان در آب و بدون کشت در خاک نگهداری کرد. شما میتوانید از مهر تا اسفند پیاز این گل را به گونه ای در آب قرار دهید که تنها قسمت انتهایی آن با آب در تماس باشد. این گیاه در فصول بهمن تا خرداد به گل می‌نشیند.

شرایط نگهداری نسرین در آب ؛

  • دما ؛ دمای ایده‌آل برای رشد این گیاه در حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. گرمای کافی برای رشد ساقه گیاه ضروری می‌باشد.
  • نور ؛ ظرف حاوی پیاز آماریلیس را در مکانی گرم که نور مستقیم خورشید به آن بتابد قرار دهید.

20. سنبل آبی (Common water hyacinth)

این گیاه بومی آمریکای جنوبی می‌باشد و یک گیاه آبزی است که به وسیله دم برگ های تغییر شکل یافته‌ و به شکل اسفنج می تواند روی سطح آب شناور بماند. سنبل آبی ممکن است بالاتر از سطح آب به اندازه 1 متر در ارتفاع رشد کند. سنبل آبی یکی از سریع الرشد ترین رشد گیاهان شناخته شده می باشد.

شرایط نگهداری سنبل آبی ؛

  • نور ؛ هوای آزاد و نور متوسط برای سنبل آبی مناسب است
  • دما ؛ دمای شبانه اتاق نباید خیلی بالاتر از دمای روزانه آن باشد.

آیا میتوان سبزیجات را در آب کشت داد ؟

جالب است بدانید از روش هیدروپونیک برای کشت سبزیجات نیز استفاده می‌شود، در این صورت بازدهی محصولات تا چندین برابر افزایش می‌یابد. شما نیز می‌توانید در منزل گروهی از سبزی و صیفی جات را در آب نگهداری کرده و از برگ و ساقه آنها مجددا استفاده نمایید.

سبزیجات مناسب در آب
سبزیجات مناسب در آب

گروهی از سبزیجات که قابلیت آب کشت بودن را دارند از قرار ذیل می‌باشند.

  1. نعناع (آموزش کاشت نعناع)
  2. آویشن
  3. ریحان (آموزش کاشت ریحان در آب و کاشت ریحان در گلدان)
  4. رزماری (اموزش کاشت رزماری)
  5. اسطوخودوس (آموزش کاشت اسطوخودوس)
  6. مریم گلی
  7. سیر
  8. کلم چینی
  9. پیازچه (آموزش کاشت پیازچه)
  10. هویج (آموزش کاشت هویج)
  11. تره‌فرنگی

در مطبی جداگانه کاشت سبزیجات در خانه و معرفی کاشت سبزی در گلدان رو به شما معرفی کردیم که میتونید مطالعه کنید

جمع بندی گیاهان آپارتمانی که در آب نگهداری میشوند

به طور کلی در نگهداری گیاهان در آب اولین نکته این است که آیا گیاه قابلیت زیستن در آب را دارد یا خیر، اگر شما ندانسته و بدون کسب اطلاع از این موضوع هر گیاهی را درون آب قرار دهید ممکن است پس از مدتی با مرگ آن رو به رو شوید.

دقت کنید که تعداد گیاهانی که میتوان در آب ریشه دار کرد خیلی بیشتر از موارد احصا شده در بالا می‌باشد، اما باید بدانید که این گیاهان پس از ریشه دار شدن باید به خاک منتقل شوند و قابلیت زندگی دائمی در آب را نخواهند داشت. لذا گیاهان شمرده شده در بالا آن دسته از گیاهانی هستند که میتوانند به طور دائم در آب زندگی کنند (و نه اینکه فقط ریشه دار شوند) .

شرایط عمومی نگهداری گیاهان در آب مانند خاک است به جز برخی تغییرات نظیر رطوبت، کوددهی و بستر زندگی، که به دلیل وجود ریشه گیاه در آب مقداری متفاوت خواهد بود.